Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Pakiet Mobilności może zaszkodzić przewozom intermodalnym

Nawet 8% wolumenu transportu kombinowanego w Europie może być z powrotem przekierowane na długodystansowe przewozy samochodowe – takie są nieoczekiwane skutki Pakietu Mobilności, przed którymi przestrzega UIRR.

Pakiet Mobilności
fot. GDDKiA

W lipcu 2020 r. Parlament Europejski przyjął rynkową i socjalną część przepisów tworzących Pakiet Mobilności. Nowe regulacje dotyczą czasu pracy kierowców samochodów ciężarowych, ograniczenia możliwości wykonywania przejazdów kabotażowych i minimalne wynagrodzenie na pracowników delegowanych. Przepisy te były krytykowane przez niektóre państwa, w tym Polskę, ze względu na ograniczenie możliwości wykonywania przewozów polskim firmom w krajach zachodnioeuropejskich. 

Zobacz także: Polska sprzeciwia się decyzji PE o przyjęciu Pakietu Mobilności I bez poprawek

Międzynarodowa Unia Kombinowanego Transportu Drogowo – Kolejowego przygotowała raport na temat wpływu Pakietu Mobilności na transport intermodalny. Zdaniem UIRR w wyniku wdrożenia całości nowych przepisów koszty przewozów na tzw. pierwszej i ostatniej mili będą wyższe o 16% w szczególności jeśli będą realizować je przewoźnicy zagraniczni. 

Z analiz UIRR wynika, że wbrew deklarowanym intencjom prawodawcy Pakiet Mobilności bardziej uderzy w transport intermodalny niż w długodystansowe przewozy samochodowe. Dla przewozów kombinowanych nowe regulacje spowodują wzrost kosztów o 8% a dla truckerów o 5%. Organizacja obawia się, że pogorszenie międzygałęziowej konkurencyjności transportu intermodalnego może spowodować, że część operatorów logistycznych wróci do transportu samochodowego, co jest sprzeczne z założeniami polityki mobilności UE.

W ramach przyjętego w 2019 Europejskiego Zielonego Ładu kraje członkowskie zobligowane zostały do przygotowania długoterminowej strategii redukcji śladu węglowego w transporcie cargo. Jednym z wskazanych kierunków działań jest promowanie przenoszenia ładunków z długodystansowych przewozów samochodowych na kolej. Transport jest jedynym działem gospodarki, który od 1990 nie obniżył emisyjności działalności, a wręcz przeciwnie emisje CO2 tego sektora w ostatnich dekadach wzrosły. Przewozy Intermodalne, jak wskazuje UIRR są szansą na odwrócenie tego trendu.

Kontrowersyjny przepis

Najbardziej krytykowanym zapisem Pakietu Mobilności jest umożliwienie państwom członkowskim zawieszenie stosowania artykułu 4 dyrektywy 92/106/EEC, który określa że transport na pierwszej i ostatniej mili jest traktowany jak część przewozów intermodalnych. Zawieszenie tego artykułu i objęcie przewoźników realizujących te przewozy przepisami o kabotażu spowoduje duży wzrost kosztów dla firm świadczących przewozy kombinowane. UIRR wzywa do powstrzymania się państw od zawieszenia tego przepisu. W sprawie tego kontrowersyjnego przepisu organizacje branżowe interweniowały już na początku ubiegłego roku. 

Zobacz także: Branża intermodalna wzywa PE do odrzucenia jednego z zapisów Pakietu Mobilności

Kolejnym problemem jest nierówne obciążenie kosztami korzystania infrastruktury drogowej i kolejowej. UIRR wzywa aby opłaty za dostęp do infrastruktury drogowej w przewozach długodystansowych stały się obligatoryjne w całej UE. Organizacja proponuje też wprowadzenie tymczasowych rekompensat wyższych kosztów, zanim uchwalona zostanie nowa dyrektywa o przewozach kombinowanych, która określi zasady osiąnięcia neutralności kosztowej w transporcie lądowym.

Największe ryzyko przeniesienia transportu ładunków z kolei na drogi przewidywane jest w Niemczech, Włoszech, Francji, Belgii i Holandii. UIRR chce aby kraje członkowskie w swojej strategii rozwoju transportu zawarły cel jakim jest przeniesienie przewozów z dróg na kolej i transport śródlądowy. Kraje członkowskie powinny także w sposób transparentny informować o postępach w dekarbonizacji transportu towarów. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close