Partnerzy portalu

Naczepy coraz popularniejsze w przewozach kombinowanych

W przewozach intermodalnych realizowanych na polskiej sieci kolejowej dominują kontenery. Naczepy i przyczepy samochodowe stanowią 1,6% wykorzystywanych jednostek, jednak ich popularność wzrasta, gdyż dzięki swej elastyczności są dobrym rozwiązaniem szczególnie dla firm logistycznych, które wchodzą na rynek europejskich przewozów kombinowanych.

Naczepy
fot. PKP Cargo

W 2019 r. polscy operatorzy dysponowali 22 139 naczep intermodalnych – wynika z raportu o przewozach intermodalnych opracowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Jest to niewielka liczba w porównaniu ilością kontenerów przewożonych na polskiej kolei. Tymczasem w krajach takich jak Austria, Niemczy czy Szwajcaria przewóz naczep pociągami jest bardzo popularny co wynika z polityki transportowej, która zachęca spedytorów do wyboru kolei m.in. poprzez odpowiednio skalkulowany system opłat do infrastruktury drogowej i szynowej. Austriacki operator logistyczny LKW Walter posiada 11 tys. naczep przystosowanych do przenoszenia dźwigami. O ile kontenery są standardowymi jednostkami wykorzystywanymi w transporcie morskim, o tyle naczepy mają wiele zalet dla operatorów organizujących intermodalny transport lądowy np. w przewozach pomiędzy różnymi krajami europejskimi. 

W przewozach kombinowanych wykorzystuje się dwa podejścia do transportu tego typu jednostek: przewożenie pociągami standardowych naczep samochodowych oraz wykorzystywanie naczep przystosowanych do załadunku pionowego.

Zaletą tego pierwszego rozwiązania jest jego dostępność dla wielu firm przewozowych, które dysponują naczepami samochodowymi i by skorzystać z przewozów intermodalnych nie muszą inwestować w zakup jednostek do tego dostosowanych. Wadą tego rozwiązania jest konieczność dostosowania terminalu do załadunku naczep samochodowych na wagony (np. poprzez zakup odpowiednich systemów do przeładunku). Obecnie takie usługi dostępne są na dwóch obiektach w Polsce: terminalu GVT w Rzepinie oraz terminalu CLIP w Swarzędzu pod Poznaniem, gdzie wykorzystywany jest Lohr Railway System. 

Elastyczne rozwiązanie

Bardziej popularnym rozwiązaniem jest wykorzystywanie naczep dostosowanych do załadunku pionowego. Wymaga to oczywiście poniesienie nakładu na zakup takiego sprzętu lecz zaletą tego systemu jest możliwość przeładunku na niemal każdym terminalu intermodalnym (pod warunkiem że dysponuje urządzeniami przeładunkowymi obsługującymi naczepy). W praktyce przewozy naczep intermodalnych możliwe są miedzy wieloma destynacjami w Europie. 

Z punktu widzenia operatora logistycznego naczepa intermodalna ma kilka przewag nad kontenerami. Po pierwsze większa pojemność: naczepy P400 są dostępne dla klientów wymagających dużej kubatury. Po drugie elastyczność na pierwszej i ostatniej mili: mogą być wykorzystywane do obsługi niemal każdego klienta, w tym wielu firm które nie mają możliwości przyjęcia kontenera. Po trzecie naczepy można wykorzystywać w samym transporcie drogowym co ułatwia przewoźnikom optymalizację wykorzystania zasobów. 

Dotacje unijne

Zakup naczep przystosowanych do załadunku pionowego wiąże się nieraz z dużymi wydatkami, lecz firmy zainteresowane przeniesieniem transportu z dróg na kolej mogą skorzystać z dotacji unijnych, które częściowo pokrywają koszty inwestycji w jednostki intermodalne. W ramach obecnej perspektywy budżetowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z kilkoma firmami umowę na dofinansowanie zakupu naczep intermodalnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

CLIP Intermodal otrzymał 5,6 mln zł dofinansowania na zakup 50 sztuk naczep typu izoterma i 50 sztuk typu plandeka. Dostawcą naczep wyłonionym w przetargu została firma Wielton.  

Miratrans Transport otrzymał z POIŚ 5,5 mln zł dofinansowania na zakup 90 naczep 3-osiowych przystosowanych do transportu intermodalnego. Jednostki dostarczone przez EWT Truck & Trailer wykorzystywane są obecnie w przewozach miedzy Olsztynem a Ludwigshafen.

Największy projekt związany z zakupem naczep, na który przyznano środki z POiŚ w ramach programu prowadzonego przez CUPT realizuje Erontrans, który pozyskał na ten cel 27 mln. Niedawno firma zakończyła postępowanie na wyłonienie dostawców jednostek. 10 sztuk naczep chłodni dostarczy Pozkrone, 30 sztuk naczep typu plandeka dostarczy EWT Truck & Trailer. CIMC Trailer Poland wygrała postępowanie na dostawę jednostek plandeka – curtainsider typu standard, a 15 sztuk naczep typu coil mulda dostarczy również EWT Truck & Trailer.

Warto też wspomnieć, że Polska jest istotnym dostawcą naczep na rynek Europejski. Wielton jest jednym z najwiekszych europejskich producentów tego typu sprzętu, a fabryka w Wieluniu zatrudnia 1400 osób. Wielton jest 10 producentem naczep na świecie i posiada spółki córki we Włoszech, Francji, Rosji, Ukrainie i Białorusi.

Chińska grupa CIMC Vehicles, która jest największym producentem jednostek intermodalnych na świecie uruchomiła w 2015 r. zakład montażowy w Gdyni. Inwestycja ta dla tej firmy była początkiem ekspansji na rynku europejskim. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close