Partnerzy portalu

Unijne projekty intermodalne na półmetku

Przedsiębiorstwa z branży intermodalnej realizują projekty taborowe oraz inwestycje w terminalach przeładunkowych, które otrzymały dofinansowanie unijne w programie prowadzonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Część inwestycji już zakończono, większość projektów trwa ale w niektórych przypadkach nie wyłoniono jeszcze wykonawcy.

Unijne projekty
fot. PCC Intermodal

21 grudnia CUPT zawało umowę z 17 firmami, które zostały beneficjentami programu „„Rozwój Transportu Morskiego, Śródlądowych Dróg Morskich i Połączeń Multimodalnych”. Łączna wartość dofinansowania tych 17 projektów wynosi ponad 460 mln zł. Oprócz tego CUPT zawarło także odrębne umowy na większe projekty. Łącznie dofinansowano 31 projektów a łączna wartość dofinansowania wyniosła aż 1,133 mld zł.

PKP Cargo realizują obecnie dwa unijne projekty dofinansowane ze środków unijnych. Pierwszy obejmuje dostawę 939 wagonów platform. Na projekt ten spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości 183,4 mln zł. Przewoźnik zawarł umowę na dostawę taboru z słowacką spółką Tatravagonka. Pierwsze wagony Słowacy dostarczyli w styczniu 2020 r. Harmonogram dostaw zakłada, że w 2021 Tatravagonka dostarczy 98 wagonów, a w 2022 r. 188

Drugi projekt PKP Cargo dotyczy zakupu wagonów i lokomotyw, a dofinansowanie z środków unijnych to ponad 92 mld zł. Przetarg na dostawę 220 wagonów w ramach tego projektu wygrały spółki Wagony Świdnica i Astra Rail. W 2021 r. w ramach umowy zawartej z wykonawcami dostarczonych będzie 130 wagonów, a w 2022 roku 90. Nie wyłoniono natomiast jeszcze dostawcy lokomotyw wielosystemowych. Obecnie PKP Cargo prowadzi przetarg w tej sprawie. W poprzednim postępowaniu zakończonym w październiku 2020 nie wpłynęły oferty. 

Nowe lokomotywy

Zakup wielosystemowych lokomotyw jest także przedmiotem umowy, którą z CUPT zawarło DB Cargo. Łącznie przewoźnik otrzymał 51,5 mln zł dotacji na zakup 4 lokomotyw. Przetarg zakończony w grudniu wygrał Siemens, który zaoferował lokomotywę Vectron. DB Cargo zamówiło również 21 sztuk fabrycznie wagonów platform 90’ (stopowych) do przewozów intermodalnych wraz z zezwoleniami na dopuszczenie do eksploatacji w Polsce i innych krajach europejskich oraz 70 sztuk nowych wagonów podkontenerowych 80’. Dostawcą tych wagonów jest Tatravagonka. Pojazdy mają być dostarczane w latach 2020 – 2022. 

Nowy tabor zakupiony w ramach projektu unijnego wdraża do ruchu także PCC Intermodal. Spółka niedawno odebrała 20 wagonów 90’ dostarczonych również przez Tatravagonkę. Kolejne pojazdy do przewozu kontenerów trafią do przewoźnika jeszcze w tym roku. Łącznie flotę PCC Intermodal zasili 150 platform podkontenerowych w tym Sggmrss 90’, Sgnss 60′ i Sggrss 80’. Dostawa taboru to niejedyny projekt unijny spółki. PCC Intermodal planuje rozbudowę terminalu w Brzegu Dolnym, który ma być wyposażony w trzy nowe suwnice RMG wraz z nowym torem suwnicowym i niezbędnym zapleczem. Spółka odebrała także cztery reachstackery marki Kalmar, a także podpisała umowę z firmą Tabor Dębica na umowę na dostawę zmodernizowanych lokomotyw manewrowych. Do terminali tego operatora jesienią 2021 r. trafią 3 pojazdy serii 6Dh1 Alf, które są nowoczesną modernizacją pojazdów popularnej serii SM42. 

Spółka Pol-Miedź Trans zawarła w lipcu 2020 r. umowę z Pesą na dostawę wielosystemowej lokomotywy Gama Marathon. Przewoźnik z grupy KGHM zamówił także 100 wagonów kontenerowych serii „S” w tym 31 szt. nowych 4 osiowych wagonów 60’ serii Sgnss oraz 69 szt. nowych 6 osiowych wagonów 80’ serii Sggrss. Dostawcą tego taboru jest konsorcjum Infracert TSI oraz Va-Ko Vagon. Na zakupy taborowe Pol-Miedź Trans otrzymał dofinansowanie w wysokości 26,88 mln zł. 

Laude w ramach programu unijnego realizuje zakup wagonów podkontenerowych oraz 108 szerokotorowych wagonów podkontenerowych (dostawcą jest Limited Liability Company RM Rail Trading Company). Niedawno spółka otrzymała nową wielosystemową lokomotywę Siemens Vectron. Dzięki dotacji unijnej Laude sfinansowała także zakup czterech reachstackerów marki Kalmar. 

Rozbudowa terminalu

Duży projekt realizuje także CLIP Group. Właśnie rozpoczęła się rozbudowa terminalu intermodalnego w Jasinie pod Poznaniem. Efektem inwestycji będzie potrojenie możliwości przeładunkowych obecnego terminalu z obecnych 136.000 TEU rocznie do 533.000 TEU rocznie, czyli do 20 pociągów dziennie. Wartość tego projektu wynosi 202 mln zł. Grupa CLIP pozyskała także dofinansowanie do zakupu taboru. Spółka zamówiła 92 wagony kieszeniowe do obsługi połączeń intermodalnych, 180 platform serii Sggnss 80’ i Sggmrss 90’. Dostawcą tych wagonów jest Tatravagonka. Pierwsza partia wagonów trafiła do wielkopolskiej spółki w marcu 2020 r. 

Cedrob Cargo jest na końcowym etapie realizacji projektu obejmującego zakup taboru i sprzętu przeładunkowego dzięki umowie zawartej z CUPT w 2018 r. Po jego zakończeniu Cedrob będzie mieć 76 kontenerów do przewozów materiałów sypkich, 88 platform do przewozu kontenerów transportem kolejowym, 7 naczep samochodowych marki Fliegl oraz 7 ciągników marki Mecedes do dowozu i odwozu kontenerów pomiędzy terminalami a wytwórniami pasz. W najbliższym czasie Cedrob odbierze także dwa reachstackery Kalmar, które trafią na stacje w Raciążu i Kluczborku i będą obsługiwać transport surowca dla fabryk w Gumowie, Rypinie, Raciążu i Ligocie Dolnej. Na inwestycje intermodalne Cedrob otrzymał 12 mln zł dofinansowania z POIiŚ.

Firma Balticon pozyskała 12 mln zł dofinansowania na budowę terminalu kontenerowego w Gdańsku. Obiekt powstaje na terenie Portu Północnego w Gdańsku. Realizacja I etapu budowy terminalu zakończono pod koniec 2019. Drugi etap inwestycji ma być ukończony do 31 grudnia 2022.

Schavemaker z kolei realizuje rozbudowę terminalu kontenerowego w Kątach Wrocławskich. Spółka kupiła 3 manipulatory kontenerowe Kalmar oraz 1 urządzenie marku Konecranes. Spółka planuje także zabudowę nowej suwnicy RTG, ale nie wyłoniono jeszcze wykonawcy tej inwestycji.

Z kolei Miratrans otrzymała z POIS 5,5 mln zł dofinansowania na zakup 90 naczep 3-osiowych przystosowanych do transportu intermodalnego. Naczepy dostarczone przez EWT Truck & Trailer wykorzystywane są na połączeniu Olsztyn – Ludwigshafen. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close