Partnerzy portalu

KLM Cargo przygotowuje się do intensyfikacji transportu szczepionki na koronawirusa

Holenderskie linie lotnicze KLM Cargo planują regularne przewozy szczepionek na koronawirusa. Portal IntermodalNews zapytał firmę o specyfikę transportu tego bardzo ważnego ładunku.

KLM Cargo. Zdjęcie. Ładowanie chłodniczych kontenerów na lotnisku Schiphol. Źródło: KLM.
Zdjęcie. Ładowanie chłodniczych kontenerów na lotnisku Schiphol. Źródło: KLM.

Dla lotniczych linii towarowych zbliża się gorący sezon. Coraz więcej państw zamawia szczepionkę na koronawirusa, a jej transport ze względu na konieczność przestrzegania odpowiednich warunków przechowywania spadnie niemal w całości na barki lotnictwa. Linie lotnicze już przygotowują się do zintensyfikowania przewozów tego ważnego ładunku. Wśród nich jest KLM Cargo, oddział towarowy jednej z najstarszych linii lotniczych na świecie.

„Przewieźliśmy już bardzo małą liczbę (próbnych) szczepionek i spodziewamy się wzrostu wysyłek w najbliższej przyszłości” – powiedział przewoźnik dla portalu IntermodalNews. W odniesieniu do planowanej lub przynajmniej spodziewanej liczby dawek szczepionki, które mają być przetransportowane samolotami KLM, służba prasowa odmówiła komentarza. Rzeczywiście, nadal trudno jest oszacować skalę tego ruchu, ponieważ liczby zmieniają się niemal codziennie. Jeśli pod koniec 2020 roku mówiono o setkach milionów dawek, to na początku tego roku odliczanoe już w miliardach,a nawet dziesiątkach miliardów. Na przykład Pfizer i BioNTech ogłosiły plany wyprodukowania w tym roku 2 miliardów dawek szczepionki.

Cechy logistyki

KLM Cargo planuje wykorzystać do transportu szczepionki kilka typów samolotów: pasażerskie Boeingi 777 i 787, a dokładniej ich luki bagażowe, a także typowe samoloty towarowe Boeing 747. Wciąż nie wiadomo, jakie trasy będą wykorzystywane do transportu. Można jednak przewidzieć, że będą to loty międzykontynentalne, głównie między Ameryką Północną a Europą, gdzie znajdują się zakłady produkcyjne wspomnianych firm Pfizer i BioNTech oraz innych producentów, a także z tych kontynentów do Azji, gdzie mieszka ponad 60% ludności świata.

Oprócz samolotów holenderskie linie lotnicze planują wykorzystać inne środki transportu, takie jak samochody ciężarowe, do przewozów szczepionki. Tak powstał łańcuch logistyczny podczas pierwszych wysyłek szczepionki ze Stanów Zjednoczonych do Europy. KLM będzie planował swoje loty w oparciu o lotniska Schiphol (Amsterdam) i Charles de Gaulle (Paryż), które są hubami dla holdingu Air France-KLM.

Jednak to właśnie lotnisko Schiphol ma kluczowe znaczenie dla KLM. To tutaj KLM Cargo posiada cztery magazyny do przechowywania produktów farmaceutycznych w temperaturze 2-8 stopni lub 15-25 stopni. Teraz przewoźnik kończy budowę piątego magazynu o powierzchni ponad 2000 metrów sześciennych. „Naszym celem jednak jest jak najkrótsze składowanie ładunku i zorganizowanie transportu tak, żeby po przybyciu do KLM mógł zostać przetransportowany bezpośrednio do samolotu, lub musi być przechowywany przez bardzo krótki czas” – powiedział przewoźnik.

Przede wszystkim temperatura

Głównym problemem związanym z transportem szczepionek jest kontrola temperatury. Faktem jest, że niektóre szczepionki można transportować tylko w temperaturze -70, a nawet -80 stopni Celsjusza. Jednocześnie inne rodzaje szczepionek nie wymagają aż tak niskich temperatur, na przykład -20 lub +2 do +8 stopni. Problem występuje zgodnie z reżimem temperaturowym w samolotach różnych typów. W szczególności w lukach bagażowych samolotów pasażerskich można przewozić ładunki w temperaturze od +2 do +8 stopni. W takim przypadku przewoźnicy wykorzystają specjalne pojemniki, które pozwolą zapewnić i utrzymać znacznie niższą temperaturę.

Jednak nawet one nie są panaceum, ponieważ podczas przechowywania potrzebują energii elektrycznej. Innym sposobem na utrzymanie odpowiedniej temperatury jest użycie suchego lodu, czyli ekstremalnie schłodzonej formy CO2. Technologia ta pozwala na zapewnienie temperatur do -80 stopni Celsjusza. „Gwarantujemy cały proces w odpowiedniej temperaturze: w samochodzie ciężarowym, w lodówkach, w samolocie i po przylocie do celu” – podsumował KLM.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close