Transport szczepionek na koronawirusa wymaga współpracy i innowacji
Podczas gdy Unia Europejska tylko planuje zatwierdzenie szczepionki na koronawirusa, pierwsze partie tego ważnego ładunku zostały już dostarczone w Ameryce Północnej. W tym procesie firmy logistyczne wykazały skoordynowaną pracę kilku rodzajów transportu. Transport szczepionek wymaga nowych rozwiązań.
„To historyczny tydzień” – powiedział reporterom w czwartek 17 grudnia gubernator Teksasu Greg Abbott o otrzymaniu pierwszej partii szczepionki na koronawirusa i rozpoczęciu szczepień. W czasie jego przemówienia stan otrzymał 95 000 preparatów, a kolejne prawie 130 000 dawek było w drodze. Podobna sytuacja ma miejsce w innych stanach. Jeśli mówimy o wiodących amerykańskich firmach logistycznych, teraz mają one bardzo dużo trudnej pracy, ponieważ szczepionka wymaga ścisłego przestrzegania reżimu temperaturowego. To nakłada duże obowiązki na przewoźników.
Współpraca i interakcja
Grudzień to z reguły bardzo pracowity miesiąc dla firm transportowych w USA. Tegoroczna aktywność nie była spowodowana zbliżaniem się świąt Bożego Narodzenia, ale walką z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Pod koniec ubiegłego tygodnia Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zatwierdziła szczepionkę przeciwko tej chorobie, która została opracowana przez firmy Pfizer i BioNTech. Pierwsze dostawy szczepionki z fabryki Pfizer w Kalamazoo w stanie Michigan rozpoczęły się natychmiast. Ciężarówki opuściły fabrykę w niedzielę 13 grudnia. W pierwszym tygodniu planowane jest dostarczenie 2,9 miliona dawek szczepionki w całych Stanach Zjednoczonych.
Transport szczepionek do Stanów Zjednoczonych po raz kolejny potwierdził dwa trendy w nowoczesnej logistyce. Pierwsza to współpraca między firmami logistycznymi, które jak wydaje się, powinny ze sobą konkurować. Dotyczy to nie tylko interakcji między małymi i dużymi przedsiębiorstwami, ale także między globalnymi konkurentami UPS i FedEx. Na przykład firma Boyle Transportation z siedzibą w stanie Michigan pomogła firmie UPS przetransportować szczepionkę z Kalamazoo na lotnisko Lansing. Jednocześnie UPS i FedEx, które aktywnie konkurują w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie, dały tym razem dobry przykład współpracy.
Multimodalność
Innym trendem jest multimodalność łańcuchów logistycznych, która wiąże się z interakcją różnych środków transportu. UPS i FedEx wykorzystały własne ciężarówki i samoloty do transportu szczepionki Pfizer. UPS przetransportował ładunki medyczne z Kalamazoo na lotnisko Lansing (130 km), a FedEx do Portu lotniczego Gerald R. Ford w Grand Rapids (około 84 km). Następnie samoloty tych firm przetransportowały szczepionkę po całych Stanach Zjednoczonych. Te lotniska są słabo obciążone lotami pasażerskimi, nawet w okresie przed kwarantanną. Zapewnia to brak komplikacji w ruchu i opóźnień w wysyłce.
Nowa technologia
Tymczasem w Korei Południowej rozważane jest przechowywanie szczepionki, gdyż leki tego typu wymagają określonej temperatury. W przypadku szczepionki firmy Pfizer temperatura wymagana do jej przechowywania wynosi -70 stopni Celsjusza. Zwykle chłodzenie magazynów odbywa się za pomocą urządzeń pobierających energię elektryczną.
W przypadku awaryjnych przestojów i innych problemów z elektrycznością południowokoreańska firma Korea Superfreeze zaoferowała wykorzystanie ciekłego gazu ziemnego (LNG). Firma obecnie przygotowuje szczegółowe argumenty i kalkulacje dotyczące zastosowania tej metody, a także prowadzi negocjacje z rządem. Należy zauważyć, że Korea Superfreeze używa skroplonego gazu do chłodzenia swoich magazynów od 2014 roku. Technologia ta, zdaniem firmy, pozwala efektywniej schłodzić pomieszczenie do -160 stopni Celsjusza i przy niższych kosztach utrzymać wymaganą temperaturę. Rząd Korei Południowej musi powiedzieć ostatnie słowo w rozwiązaniu tego zagadnienia.
Przeczytaj również: