Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ruszyły modernizacje magistrali kolejowej łączącej Port Gdynia ze Śląskiem

Jednym z najważniejszych zadań inwestycyjnych ujętych w Krajowym Programie Kolejowym jest modernizacja magistrali kolejowej łączącej Śląsk z Portem Gdynia. Projekt podzielono na kilka etapów, z których część już jest w trakcie realizacji. Udrożnienie tego szlaku kolejowego jest kluczowe dla rozwoju polskich głębokowodnych terminali kontenerowych.

ruszyły modernizacje
fot. PKP PLK

Jedną z barier dla rozwoju zarówno polskich portów morskich jak i transportu intermodalnego w naszym kraju, które zidentyfikowano przed opracowaniem Krajowego Programu Kolejowego w 2016 r. jest niewystarczająca przepustowość linii kolejowych łączących bałtyckie porty z ośrodkami w głębi lądu. Z analizy Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że obecnie najwyższą prędkość handlową osiągają pociągi towarowej na magistrali E 20 między Poznaniem a Frankfurtem. Gorzej natomiast wygląda sytuacjach na liniach kolejowych na kierunku północ – południe które są kluczowe dla polskich portów morskich. Z tego powodu PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały szereg inwestycji poprawiających dostępność kolejową Gdyni, które mają być zrealizowane do 2023 r. Realizacja tych planów jest istotna w kontekście planu budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni, który ma stać się intermodalnym hubem o znaczeniu międzynarodowym.

Obecnie transport ładunków między Trójmiastem, a resztą kraju drogą kolejową odbywa się na liniach nr 9 (Warszawa – Tczew) i nr 131 (Bydgoszcz – Tczew). Obie te magistrale są jednak bardzo obciążone ruchem pociągów pasażerskich dlatego zdecydowano się na gruntowną modernizację. tzw. Magistrali Węglowej czyli linii 201 łączącej Gdynię z Bydgoszczą. Inwestycja obejmuje elektryfikację linii oraz dobudowę drugiego toru między Maksymilianowem a Gdańskiem Osową i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Po realizacji inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć tu 120 km/h. Zanim rozpoczną się prace na linii 201 PLK musi przygotować objazdy dla obecnie kursujących pociągów osobowych. Chodzi o fragmenty linii nr 234 na odcinku Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz, które mają być trasą objazdową na czas remontu magistrali Bydgoszcz – Gdynia. 

Wykonawcy rozpoczęli prace

Rozpoczęły się natomiast prace budowlane na fragmentach linii 131 na południe od Bydgoszczy. W październiku 2020 ruszyły prace na odcinku Herby Nowe (Kalina) – Rusiec Łódzki. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum PORR z polskim partnerem Trakcja System. Projekt obejmuje remont 135 km torów oraz 148 rozjazdów, jak również wykonanie kompletnej instalacji sterowania i kontroli ruchem kolejowym, modernizację sieci trakcyjnej oraz 17 przejazdów kolejowych. Inwestycja o wartości 1,2 mld zł jest dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Prace mają być zakończone do 2023 r. 

Z kolei 18 grudnia 2020 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę na opracowanie dokumentacji oraz realizację robót na południowym odcinku linii kolejowej nr 131 między stacją Chorzów Batory a Nakłem Śląskim. Jest to dość skomplikowana inwestycja, gdyż obejmuje odcinek położony w terenie wysoko zurbanizowanym, bardzo mocno obciążany ruchem kolejowym zarówno pasażerskim jak i towarowym i do tego jeszcze narażony na szkody górnicze. Z tego powodu modernizacja tego relatywnie krótkiego odcinka kosztować będzie 1,2 mld zł. Prace obejmą 80 km torów i sieci trakcyjnej. Inwestycję w formule „zaprojektuj i buduj” podobnie jak łódzki odcinek „Węglówki” realizuje PORR. Prace budowlane mają się zakończyć w 2024 r. Warto podkreślić, że inwestycja ta jest też ważna dla portu lotniczego Katowice — Pyrzowice, gdyż umożliwi przywrócenie połączenia kolejowego do tego lotniska, które w ostatnich latach stało się istotnym hubem dla cargo lotniczego na południu Polski.

W ubiegłym roku zakończyły się także prace na kolejowej obwodnicy Bydgoszczy. Prace te były końcowym etapem projektu „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”. Remont obejmował odcinek Bydgoszcz Emilianowo — Bydgoszcz Wschód. Dzięki inwestycji podniesiono maksymalną prędkość pociągów towarowych na tym odcinku do 100 km/h, a maksymalny nacisk na oś do 221 kN. Inwestycja ta jest kluczowa w kontekście projektu budowy nowego terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie, który będzie pełnił rolę lądowe bramy Portu Gdynia. Zakończono także prace na linii Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146). Pociągi kursują już po nowych torach, mostach i wiaduktach. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 200 mln zł, współfinansowana była ze środków unijnych w ramach POIiŚ.

Oprócz przygotowania do modernizacji linii 201 PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje dużą inwestycję „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” która obejmie modernizację stacji Gdynia Port i linii kolejowych w porcie. Inwestycję o wartości 1,8 mld zł realizuje Budimex. W styczniu 2021 zaawansowanie prac na tej budowie wyniosło 30%.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close