Ruszyły modernizacje magistrali kolejowej łączącej Port Gdynia ze Śląskiem
Jednym z najważniejszych zadań inwestycyjnych ujętych w Krajowym Programie Kolejowym jest modernizacja magistrali kolejowej łączącej Śląsk z Portem Gdynia. Projekt podzielono na kilka etapów, z których część już jest w trakcie realizacji. Udrożnienie tego szlaku kolejowego jest kluczowe dla rozwoju polskich głębokowodnych terminali kontenerowych.

Jedną z barier dla rozwoju zarówno polskich portów morskich jak i transportu intermodalnego w naszym kraju, które zidentyfikowano przed opracowaniem Krajowego Programu Kolejowego w 2016 r. jest niewystarczająca przepustowość linii kolejowych łączących bałtyckie porty z ośrodkami w głębi lądu. Z analizy Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że obecnie najwyższą prędkość handlową osiągają pociągi towarowej na magistrali E 20 między Poznaniem a Frankfurtem. Gorzej natomiast wygląda sytuacjach na liniach kolejowych na kierunku północ – południe które są kluczowe dla polskich portów morskich. Z tego powodu PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały szereg inwestycji poprawiających dostępność kolejową Gdyni, które mają być zrealizowane do 2023 r. Realizacja tych planów jest istotna w kontekście planu budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni, który ma stać się intermodalnym hubem o znaczeniu międzynarodowym.
Obecnie transport ładunków między Trójmiastem, a resztą kraju drogą kolejową odbywa się na liniach nr 9 (Warszawa – Tczew) i nr 131 (Bydgoszcz – Tczew). Obie te magistrale są jednak bardzo obciążone ruchem pociągów pasażerskich dlatego zdecydowano się na gruntowną modernizację. tzw. Magistrali Węglowej czyli linii 201 łączącej Gdynię z Bydgoszczą. Inwestycja obejmuje elektryfikację linii oraz dobudowę drugiego toru między Maksymilianowem a Gdańskiem Osową i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Po realizacji inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć tu 120 km/h. Zanim rozpoczną się prace na linii 201 PLK musi przygotować objazdy dla obecnie kursujących pociągów osobowych. Chodzi o fragmenty linii nr 234 na odcinku Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz, które mają być trasą objazdową na czas remontu magistrali Bydgoszcz – Gdynia.
Wykonawcy rozpoczęli prace
Rozpoczęły się natomiast prace budowlane na fragmentach linii 131 na południe od Bydgoszczy. W październiku 2020 ruszyły prace na odcinku Herby Nowe (Kalina) – Rusiec Łódzki. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum PORR z polskim partnerem Trakcja System. Projekt obejmuje remont 135 km torów oraz 148 rozjazdów, jak również wykonanie kompletnej instalacji sterowania i kontroli ruchem kolejowym, modernizację sieci trakcyjnej oraz 17 przejazdów kolejowych. Inwestycja o wartości 1,2 mld zł jest dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Prace mają być zakończone do 2023 r.
Z kolei 18 grudnia 2020 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę na opracowanie dokumentacji oraz realizację robót na południowym odcinku linii kolejowej nr 131 między stacją Chorzów Batory a Nakłem Śląskim. Jest to dość skomplikowana inwestycja, gdyż obejmuje odcinek położony w terenie wysoko zurbanizowanym, bardzo mocno obciążany ruchem kolejowym zarówno pasażerskim jak i towarowym i do tego jeszcze narażony na szkody górnicze. Z tego powodu modernizacja tego relatywnie krótkiego odcinka kosztować będzie 1,2 mld zł. Prace obejmą 80 km torów i sieci trakcyjnej. Inwestycję w formule „zaprojektuj i buduj” podobnie jak łódzki odcinek „Węglówki” realizuje PORR. Prace budowlane mają się zakończyć w 2024 r. Warto podkreślić, że inwestycja ta jest też ważna dla portu lotniczego Katowice — Pyrzowice, gdyż umożliwi przywrócenie połączenia kolejowego do tego lotniska, które w ostatnich latach stało się istotnym hubem dla cargo lotniczego na południu Polski.
W ubiegłym roku zakończyły się także prace na kolejowej obwodnicy Bydgoszczy. Prace te były końcowym etapem projektu „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”. Remont obejmował odcinek Bydgoszcz Emilianowo — Bydgoszcz Wschód. Dzięki inwestycji podniesiono maksymalną prędkość pociągów towarowych na tym odcinku do 100 km/h, a maksymalny nacisk na oś do 221 kN. Inwestycja ta jest kluczowa w kontekście projektu budowy nowego terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie, który będzie pełnił rolę lądowe bramy Portu Gdynia. Zakończono także prace na linii Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146). Pociągi kursują już po nowych torach, mostach i wiaduktach. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 200 mln zł, współfinansowana była ze środków unijnych w ramach POIiŚ.
Oprócz przygotowania do modernizacji linii 201 PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje dużą inwestycję „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” która obejmie modernizację stacji Gdynia Port i linii kolejowych w porcie. Inwestycję o wartości 1,8 mld zł realizuje Budimex. W styczniu 2021 zaawansowanie prac na tej budowie wyniosło 30%.