Modernizacja linii nr 201 odpowiedzią na rozwój transportu intermodalnego
Modernizacja linii 201 Bydgoszcz Maksymilianowo – Gdynia jest jedną z najważniejszych inwestycji dla rozwoju transportu intermodalnego w Polsce. Stworzenie alternatywnej trasy dla transportu ładunków na szlaku Bałtyk – Adriatyk jest konieczne ze względu ograniczenia przepustowości linii Warszawa – Tczew.
PKP Polskie Linie Kolejowe planują modernizację linii kolejowej 201, która umożliwi przeniesienie na ten szlak przewozów intermodalnych. Obecnie pociągi transportujące kontenery z i do trójmiejskich portów kursują po liniach nr 9 Tczew – Warszawa oraz nr 131 Tczew – Bydgoszcz Maksymilianowo. Problem w tym, że obie te magistrale kolejowe są bardzo obciążone. Oprócz licznych składów towarowych kursują tu także pociągi pasażerskie łączące Trójmiasto z innymi regionami kraju. Z tego powodu w ostatnich latach na obu tych szlakach widoczne było zjawisko kongestii, które powodowało, że składy z ładunkami skonteneryzowanymi musiały czekać na stacjach by przepuszczać pociągi ekspresowe.
Aby usprawnić połączenia towarowe i przygotować się na prognozowany wzrost wolumenu połączeń intermodalnych na tym kierunku zdecydowano o uruchomieniu trzeciej odnogi magistrali Bałtyk – Adriatyk. Linia kolejowa nr 201 zbudowana został w 1938 r. i była częścią tzw. „Magistrali Węglowej” – największej obok Portu Gdynia inwestycji polskiej w okresie międzywojennym. W 1922 r. polski Sejm podjął decyzję o budowie Portu Gdynia, a budowa nowej linii kolejowej była częścią tej inwestycji. Magistrala ta zapewniała połączenie przemysłowego regionu Śląska z Portem Gdynia z pominięciem Wolnego Miasta Gdańsk. Projekt Magistrali Węglowej wykonano w latach 1926–1928.
Po zmianie granic po II Wojnie Światowej znaczenie tej linii dla transportu towarów zmalało. Obecnie znaczenie tej linii wzrosło w związku z rozwojem transportu intermodalnego w tym planowanych inwestycjach takich jak nowe terminale przeładunkowe w Bydgoszczy Emilianowie do którego dociera lk 201 oraz w Zduńskiej Woli Karsznicach, która leży na skrzyżowaniu linii 131 (dawnej „Magistrali Węglowe”) i linii Łódź Kaliska – Ostrów Wielkopolski, która jest częścią szlaku Warszawa – Wrocław.
Plany inwestycyjne PKP PLK odnośnie linii 201 są ambitne i są odpowiedzią na wzrost przeładunków w Porcie Gdynia (o 2,3% w I kw. 2020). Modernizacja obejmie dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa oraz trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Ponadto linia zostanie zelektryfikowana oraz dostosowana do prędkości 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla składów towarowych, co jest obecnie standardem w przypadku kolei intermodalnej.
Obecnie trwają przygotowania do realizacji projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Zanim rozpoczną się prace na linii 201 PLK musi przygotować objazdy dla obecnie kursujących pociągów osobowych. PLK szuka wykonawców remontu linii nr 234 na odcinku Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz, które mają być trasą objazdową na czas remontu magistrali Bydgoszcz – Gdynia.
Oprócz przygotowania do modernizacji linii 201 PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje dużą inwestycję „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” która obejmie modernizację stacji Gdynia Port i linii kolejowych w porcie. Inwestycję o wartości 1,8 mld zł realizuje Budimex. Modernizacja infrastruktury kolejowej nie tylko zwiększy możliwości wywozu ładunków z Portu Gdynia koleją ale jest też istotna w kontekście planu budowy Portu Zewnętrznego. Projekt ten obejmuje budowę nowego pirsu, na którym znajdzie się głębokowodny terminal kontenerowy, który będzie obsługiwał statki oceaniczne. Budowa Portu Zewnętrznego planowana jest w formule partnerstwa publiczno – prywatnego. Zarówno rozbudowa Portu Gdynia jak też inwestycje realizowane przez PLK mogą sprawić że zwiększy się rola Polski i trójmiejskich portów na mapie logistycznej regionu Trójmorza. Polskie porty mogą dzięki temu pozyskać nowych klientów nie tylko z naszego kraju ale także z państw takich jak Białoruś, Ukraina, Czechy i Słowacja.