Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Modernizacja linii nr 201 odpowiedzią na rozwój transportu intermodalnego

Modernizacja linii 201 Bydgoszcz Maksymilianowo – Gdynia jest jedną z najważniejszych inwestycji dla rozwoju transportu intermodalnego w Polsce. Stworzenie alternatywnej trasy dla transportu ładunków na szlaku Bałtyk – Adriatyk jest konieczne ze względu ograniczenia przepustowości linii Warszawa – Tczew. 

Modernizacja linii nr 201 odpowiedzią na rozwój transportu intermodalnego
fot. Artur Andrzej Wikimedia Commons

PKP Polskie Linie Kolejowe planują modernizację linii kolejowej 201, która umożliwi przeniesienie na ten szlak przewozów intermodalnych. Obecnie pociągi transportujące kontenery z i do trójmiejskich portów kursują po liniach nr 9 Tczew – Warszawa oraz nr 131 Tczew – Bydgoszcz Maksymilianowo. Problem w tym, że obie te magistrale kolejowe są bardzo obciążone. Oprócz licznych składów towarowych kursują tu także pociągi pasażerskie łączące Trójmiasto z innymi regionami kraju. Z tego powodu w ostatnich latach na obu tych szlakach widoczne było zjawisko kongestii, które powodowało, że składy z ładunkami skonteneryzowanymi musiały czekać na stacjach by przepuszczać pociągi ekspresowe. 

Aby usprawnić połączenia towarowe i przygotować się na prognozowany wzrost wolumenu połączeń intermodalnych na tym kierunku zdecydowano o uruchomieniu trzeciej odnogi magistrali Bałtyk – Adriatyk. Linia kolejowa nr 201 zbudowana został w 1938 r. i była częścią tzw. „Magistrali Węglowej” – największej obok Portu Gdynia inwestycji polskiej w okresie międzywojennym. W 1922 r. polski Sejm podjął decyzję o budowie Portu Gdynia, a budowa nowej linii kolejowej była częścią tej inwestycji. Magistrala ta zapewniała połączenie przemysłowego regionu Śląska z Portem Gdynia z pominięciem Wolnego Miasta Gdańsk. Projekt Magistrali Węglowej wykonano w latach 1926–1928.

Po zmianie granic po II Wojnie Światowej znaczenie tej linii dla transportu towarów zmalało. Obecnie znaczenie tej linii wzrosło w związku z rozwojem transportu intermodalnego w tym planowanych inwestycjach takich jak nowe terminale przeładunkowe w Bydgoszczy Emilianowie do którego dociera lk 201 oraz w Zduńskiej Woli Karsznicach, która leży na skrzyżowaniu linii 131 (dawnej „Magistrali Węglowe”) i linii Łódź Kaliska – Ostrów Wielkopolski, która jest częścią szlaku Warszawa – Wrocław.

Plany inwestycyjne PKP PLK odnośnie linii 201 są ambitne i są odpowiedzią na wzrost przeładunków w Porcie Gdynia (o 2,3% w I kw. 2020). Modernizacja obejmie dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa oraz trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Ponadto linia zostanie zelektryfikowana oraz dostosowana do prędkości 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla składów towarowych, co jest obecnie standardem w przypadku kolei intermodalnej. 

Obecnie trwają przygotowania do realizacji projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Zanim rozpoczną się prace na linii 201 PLK musi przygotować objazdy dla obecnie kursujących pociągów osobowych. PLK szuka wykonawców remontu linii nr 234 na odcinku Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz, które mają być trasą objazdową na czas remontu magistrali Bydgoszcz – Gdynia. 

Oprócz przygotowania do modernizacji linii 201 PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje dużą inwestycję „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” która obejmie modernizację stacji Gdynia Port i linii kolejowych w porcie. Inwestycję o wartości 1,8 mld zł realizuje Budimex. Modernizacja infrastruktury kolejowej nie tylko zwiększy możliwości wywozu ładunków z Portu Gdynia koleją ale jest też istotna w kontekście planu budowy Portu Zewnętrznego. Projekt ten obejmuje budowę nowego pirsu, na którym znajdzie się głębokowodny terminal kontenerowy, który będzie obsługiwał statki oceaniczne. Budowa Portu Zewnętrznego planowana jest w formule partnerstwa publiczno – prywatnego. Zarówno rozbudowa Portu Gdynia jak też inwestycje realizowane przez PLK mogą sprawić że zwiększy się rola Polski i trójmiejskich portów na mapie logistycznej regionu Trójmorza. Polskie porty mogą dzięki temu pozyskać nowych klientów nie tylko z naszego kraju ale także z państw takich jak Białoruś, Ukraina, Czechy i Słowacja.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close