Partnerzy portalu

KE zbadała dlaczego udział kolei w przewozach towarowych w Europie nie rośnie

Pomimo deklarowanej przez kraje członkowskie UE i Komisję Europejską chęci wsparcia rozwoju zrównoważonego transportu, udział kolei w przewozach towarowych w latach 2015 – 2018 spadł z 18,8 do 18,7%. KE przedstawiła wyniki badania rynku kolejowego w Europie. Najważniejszym wyzwaniem dla osiągnęecia celów polityki klimatycznej w transporcie będzie likwidacja wąskich gardeł w infrastrukturze.

udział kolei
Rangierbahnhof Msaschen; Foto: DB AG /Oliver Lang

Transport kolejowy w tym intermodalny w Europie w ostatnich latach nie rozwijał się wystarczajaco szybko, aby osiągnąć ustalony w 2019 w dokumencie „Europejski Zielony Ład” celu 75% udziału kolei w transporcie lądowym w 2050 r. Z analizy KE wynika, że sektor kolei towarowej w Europie znajduje się w stagnacji, a zaledwie w kilku krajach udział transportu szynowego w przewozach towarowych rośnie. Tymi krajami są Polska, Litwa, Bułgaria, Węgry, Szwecja, Dania i Czechy. Najwyższy udział kolej ma w pracy przewozowej w krajach bałtyckich. 

Ponad połowa przewozów kolejowych odbywa się w ruchu międzynarodowym, stąd kluczową kwestią jest zapewnienie interoperacyjności sieci. Do roku 2023 system ERTMS ma być zainstalowany na 15,6 tys. km europejskiej sieci kolejowej. Obecniee z tego nowoczesnego systemu można korzystać zaledwie na 5,9 tys. km co stanowi 78% realizacji celu ustalonego na 2019 r. Zarządcy infrastruktury muszą zatem przyspieszyć realizację inwestycji na liniach sieci TEN-T. 

Nowoczesny system sterowania ruchem jest jednym z sposobów na zwiększenie intensywności wykorzystania sieci kolejowej, która w 2018 r. wynosiła w UE średnio 18,2 pociągokilometrów na kilometr. Najbardziej intensywny ruch panuje na holenderskiej sieci kolejowej (50,6 tys. pockm/km). Niestety w latach 2015 — 2018 podwoiła się długość odcinków sieci na których występuje zjawisko kongestii. W 2018 r. dotyczyło to 1339 km korytarzy towarowych. W związku z dynamicznym wzrostem przewozów intermodalnych na Nowym Jedwabnum Szlaku, który miał miejsce w 2020 obecnie długość „zapchanych” towarowych linii jest jeszcze większa. 

— Rosnący poziom kongestii oraz pojawienie się problemu „wąskich gardeł” szczególnie na głównych korytarzach kolejowych, a także prace remontowe utrudniają efektywne wykorzystywanie infrastruktury. Komisja Europejska wspiera nowe podejście do alokacji przepustowości oraz zarządzanie ruchem oparte na platformach cyfrowych — napisano w raporcie.

Szczególny nacisk musi być postawiony na poprawę przepustowości kolejowych przejść granicznych. Wdrażanie systemu ERTMS oraz zakup obsługującego go taboru kolejowego jest jednym z najważniejszych celów jakie ma realizować kolej towarowa w najbliższych latach. W połowie roku KE zaprezentuje szczegółowy raport na temat długodystansowych, transgranicznych połączeń kolejowych.

Otwarty rynek

Drugim obok przepustowości wyzwaniem dla kolei jest konkurencyjność. Czwarty Pakiet Kolejowy, który wszedł w życie w ubiegłym roku zawiera szereg regulacji, których celem jest otwarcie rynku na nowe podmioty. Jak się okazuje kolej towarowa jest bardziej zliberalizowana niż pasażerska. Udział przewoźników konkurencyjnych wobec największego (najczęściej państwowego) podmiotu przekracza średnio 40%. Najbardziej konkurencyjny rynek przewozów towarowych występuje w Rumunii, Holandii, Włoszech, Bułgarii, Niemczech, Węgrzech, Francji i Polsce. 

Barierą w rozwoju kolei towarowej są wysokie ceny dostępu do infrastruktury kolejowej – zazwyczaj wyższe niż analogiczne opłaty ponoszone przez przewoźników samochodowych. KE zauważa, że opłaty pobierane od przewoźników stanowią aż 80% przychodów podmiotów zarządzających infrastrukturą kolejową. Wśród państw, w których przewoźnicy towarowi płacą najwyższe stawki dostępu jest Polska, która w dodatkowo oferuje gorszy poziom infrastruktury kolejowej niż np. Niemcy czy Holandia, gdzie opłaty są niższe.

W związku z kryzysem spowodowanym pandemią koronawirusa w październiku ubiegłego roku umożliwiono państwom członkowskim obniżenie lub zawieszenie pobierania opłat infrastrukturalnych od przewoźników kolejowych. Jak dotąd jednak zdecydowały się na takie wsparcie branży nieliczne kraje. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close