Eksperci z branży szynowej apelują o zawieszenie opłat infrastrukturalnych
Stowarzyszenie Ekspertów i Menadżerów Transportu Szynowego (SEIM-TSZ) zaapelowało o zniesienie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej w 2021 dla przewoźników towarowych. Taką formę wsparcia pogrążonej w kryzysie branży wprowadziło już kilka państw europejskich.

Możliwość obniżenia lub zawieszenia opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej ponoszonych przez przewoźników kolejowych wprowadzona została w rozporządzeniu 2020/1429 przyjętym przez Parlament Europejski i Radę UE, które obowiązuje od października. Jest to forma wsparcia dla branży dotkniętej kryzysem spowodowanym pandemią, która uważana jest za prosty i niekontrowersyjny mechanizm. Dotychczas na taki krok zdecydowało się kilka państw. Niemcy i Holandia obniżyły opłaty o połowę, natomiast Austria i Luksemburg całkowicie je zawiesiły, a Francja nie będzie pobierać opłat przez najbliższe pół roku.
Organizacje branżowe apelują o zawieszenie opłat dostępowych w pozostałych krajach UE. Jak wskazuje m.in. Rail Freight Forward taka forma wsparcia nie budzi kontrowersji jakie pojawiają się przy udzielaniu przez władze publiczne bezpośrednich subwencji przedsiębiorstwom w formie dotacji lub pożyczek. Podobne stanowisko w liście do Ministra Infrastruktury przedstawiło SEIM-TSZ, które wskazuje że Polska powinna przygotować kompleksowy program odbudowy przewozów towarowych, ale zanim taki program powstanie można szybko wesprzeć branżę dzięki zawieszeniu opłat infrastrukturalnych.
— Zanim taki Program powstanie, a tym bardziej zanim Rząd doprowadzi do wyrównania warunków funkcjonowania dwóch gałęzi transportu lądowego, potrzebna jest pilna interwencja państwa, która powinna dotyczyć zniesienia w roku 2021 opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej przez przewoźników kolejowych. W tym celu złożyliśmy stosowny wniosek do Ministra Infrastruktury, którego treść załączamy. W najbliższym czasie przygotujemy założenia do Programu Odbudowy Przewozów Towarowych, które skierujemy do konsultacji wśród Członków Stowarzyszenia oraz z czołowymi przewoźnikami kolejowymi ładunków w Polsce. Zachęcamy do włączenia się w proces zgłaszania propozycji do takiego Programu — napisano w komunikacie Stowarzyszenia.
Jak do tej pory z Ministerstwa Infrastruktury nie pojawiły się sygnały, by planowano zawieszenie opłat infrastrukturalnych. Przewoźnicy kolejowi realizujący usługi transportu kombinowanego będą jednak dalej mogli korzystać z ulgi intermodalnej w wysokości 25% kwoty stawki dostępu, która zgodnie z obecnym cennikiem PKP PLK obowiązuje do 31 grudnia 2023 r.