Jakie znaczenie będzie mieć IV Pakiet Kolejowy dla rozwoju rynku przewozów towarowych?

dr. Mirosław Antonowicz
Na dzień 31.10.2020 przesunięto termin wdrożenia w Polsce przepisów tzw. części technicznej IV pakietu kolejowego z powodu pandemii wirusa SARS-CoV-2. Generalnie zakłada się wzrost konkurencji na rynku towarowych przewozów kolejowych, ze względu na znacznie łatwiejsze wchodzenie przewoźników z siedzibą w jednym z państw UE na rynki usług transportowych w innych krajach członkowskich UE.
Podstawą takiego rozumowania jest przejęcie przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej kompetencji do certyfikowania taboru na potrzeby ruchu w więcej niż jednym państwie UE. Niewątpliwie procedury uzyskiwania dopuszczeń do ruchu dla pojazdów kolejowych wykorzystywanych w komunikacji pomiędzy państwami UE ulegną uproszczeniu i staną się bardziej zrozumiałe dla ogółu unijnych towarowych przewoźników kolejowych. W efekcie możliwe jest zaostrzenie konkurencji nie tylko w przewozach transgranicznych, lecz także krajowych. Natomiast z punktu widzenia kosztów uzyskiwania dopuszczeń do ruchu sytuacja może być mniej korzystana, ponieważ płatność za pozyskanie stosownego dokumentu dopuszczającego będzie dokonywana jednorazowo jednemu podmiotowi. Natomiast koszty poszczególnych czynności związanych z certyfikacją mogą być wyższe od dotychczasowych pobieranych np. Polski Urzędu Transportu Kolejowego. Tak nie musi być. Czas zweryfikuje czy to przypuszczenie okaże się prawdziwe.