Rekordowy rok na Nowym Jedwabnym Szlaku
Na kolejowych intermodalnych szlakach łączących Chiny z Europą przez Kazachstan w 2020 r. przetransportowano 546,9 tys TEU — o 64% więcej niż rok wcześniej.

Z danych operacyjnych udostępnionych przez UTLC ERA – spółkę joint venture narodowych kolei rosyjskich, białoruskich i kazachskich zajmującej się organizacją przewozów intermodalnych między Chinami a Europą wynika, że pandemia koronawirusa przyspieszyła rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku. Większa popularność tej formy transportu ładunków z Azji była efektem problemów jakie napotykali operatorzy logistyczni w transporcie morskim i lotniczym.
Ogółem w 2020 r. trasy transueorazjatyckie obsługiwane przez UTLC ERA pokonało 5649 pociągów kontenerowych. Z Europy do Chin przetransportowano 198,8 tys. TEU (wzrost o 45% w porównaniu do poprzedniego roku) natomiast w odwrotnym kierunku 348,1 tys. TEU (wzrost o 77% rdr).
Nierównowaga między liczbą jednostek przewożonych z i do Chin była w ubiegłym roku widoczna nie tylko w transporcie kolejowym ale również morskim i była przyczyną sporych problemów z dostępnością pustych kontenerów w chińskich portach. Efektem tego zjawiska był bardzo duży wzrost stawek frachtu w przewozach morskich i kolejowych, jaki wystąpił w czwartym kwartalem 2020 r. Duży wzrost przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku spowodował także problem kongestii, szczególnie na przejściu granicznym chińsko – kazachskim, w efekcie w grudniu Chiny na kilka dni musiały zawiesić wysyłanie pociągów z kontenerami do Europy. W przyszłości przepustowość szlaku poprawią inwestycje takie jak rozbudowa terminalu przeładunkowego w Małaszewiczach.
