Ruszyła rozbudowa terminalu w Małaszewiczach
W Małaszewiczach ruszyła jedna z najważniejszych inwestycji dla rozwoju połączeń kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku. Spółka PKP Cargo Terminale rozbudowuje terminal przeładunkowy na styku linii normalno- i szerokotorowej.
Po rozstrzygnięciu przez PKP Cargo Terminale przetargu rozpoczęły się zasadnicze prace budowlane na terminalu kontenerowym w Małaszewiczach. — Inwestycja jest w trakcie realizacji, przetarg ogłoszono w styczniu 2020 r., otwarcie ofert odbyło się w marcu a 9 czerwca 2020 r. podpisano umowę. Prace budowlano – montażowe na terminalu w Małaszewiczach wykonuje zwycięzca przetargu firma Transbet z Białej Podlaskiej — poinformował Jacek Rutkowski, prezes PKP Cargo Terminale.
Umowa zawarta z spółką Transbet obejmuje przebudowę placu składowego i przeładunkowego, przedłużenie placu B wraz z odwodnieniem, wydłużenie torów, przeniesienie rozjazdu, przeniesienie hali celno-garażowej i stacji TRAFO oraz budowę parkingu. Rozbudowa tego terminalu jest odpowiedzią na stale rosnący ruch na najpopularniejszej odnodze kolejowego Jedwabnego Szlaku, która przechodzi przez Małaszewicze. W maju i czerwcu zanotowano rekordowy wzrost przewozów kontenerów drogą kolejowa między Chinami a Europą. Konieczny jest zatem wzrost możliwości przeładunkowych z terminalach przygranicznych.
Projekt z dofinansowaniem unijnym
Ogółem projekt rozbudowy terminalu w Małaszewiczach pochłonie 30,6 mln zł netto. Przy czym inwestor na realizację tego zadania otrzymał unijne dofinansowanie w wysokości ponad 12,8 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 -2020. Oprócz rozbudowy placu przeładunkowego projekt obejmuje także doposażenie w nowe urządzenia przeładunkowe. Cargotec Finland dostarczy terminalowi suwnicę kołową, a Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” z Poznania nowoczesny ciągnik szynowo-kołowy do prowadzenia prac manewrowych przy obsłudze jednostek intermodalnych. Terminal wzbogaci się także o kolejny reachstacker do przeładunku kontenerów, który wyprodukuje Zeppelin Polska. Realizowana inwestycja przyczyni się do zwiększenia potencjału Terminala w Małaszewiczach do maksymalnie ponad 223 000 TEU oraz zwiększenia możliwości składowych placów o 1 650 TEU do ponad 3500 TEU od roku 2021
Jak poinformował portal Intermodalnews.pl prezes Jacek Rutkowski, spółka PKP Cargo Terminale rozważa także budowę w Małaszewiczach nowego terminalu, który mógłby obsługiwać pociągi o długości 1050 m. Jednak decyzja o tej inwestycji zależeć będzie od rozwoju sytuacji na rynku transportu intermodalnego. Spółka prowadzi także rozmowy ws. przywrócenia przeładunków w swoim drugim terminalu w Medyce.
— Planujemy również przywrócić obsługę przeładunków kontenerowych na terminalu w Medyce, który na dzień dzisiejszy nie jest prowadzona, ale ta decyzja uzależniona jest od rozmów z potencjalnymi klientami. Planów budowy dużego terminalu kontenerowego na dzień dzisiejszy jednak nie mamy — powiedział prezes PKP Cargo Terminale.