Partnerzy portalu

Kolej plus morze: Nowy Jedwabny Szlak zamienia się w korytarz multimodalny

Ruch towarowy na Nowym Jedwabnym Szlaku przechodzi istotne zmiany. Transport kolejowy, który jest postrzegany jako szybka alternatywa dla morza, znajduje coraz więcej punktów do interakcji z nim. Stwarza to dobre możliwości dla synergii i przekształca korytarz transportowy z kolejowego w multimodalny.

Nowy Jedwabny Szlak
Zdjęcie; Przeładunek kontenerów z wagonów kolejowych na statek w Porcie Kaliningrad. Źródło: Koleje Rosyjskie (RŻD).

Ponad dziesięć lat temu pierwsze pociągi kontenerowe zaczęły kursować między Chinami a Europą. Zostały pomyślane jako szybka i wygodna alternatywa dla transportu morskiego. Teraz, patrząc na osiągnięcia poprzednich lat, można śmiało powiedzieć, że pociągi kontenerowe poradziły sobie z tym zadaniem. Potwierdza to otwarcie nowych linii kolejowych i rekordowa liczba transportów. W szczególności w maju miesięczna liczba pociągów wysyłanych z Chin do Europy po raz pierwszy przekroczyła 1000. W lipcu ustanowiono nowy rekord: z Chin do Europy wysłano 1169 pociągów.

To jednak nie jedyne osiągnięcie na Nowym Jedwabnym Szlaku, jakie zostanie zapamiętane w roku 2020. Jeśli spojrzymy na działalność firm logistycznych pracujących na tym korytarzu, możemy wskazać postępujący trend: Nowy Jedwabny Szlak coraz bardziej przekształca się z trasy czysto kolejowej w multimodalną. Oznacza to, że pociągi kontenerowe, które do niedawna były konkurentami linii żeglugowych, coraz częściej działają w ramach jednego połączonego łańcucha logistycznego.

Wygoda i szybkość

Norwegia jest tego wyraźnym potwierdzeniem. Właśnie w tych dniach pierwsza partia kontenerów jest dostarczana z chińskiego miasta Xi’an do stolicy kraju skandynawskiego, Oslo. Ta przesyłka jest znacząca, ponieważ niemiecka firma DB Cargo i jej partnerzy zorganizowali multimodalny łańcuch do transportu tego ładunku. Początkowo kontenery były transportowane koleją z Chin do rosyjskiego portu w Kaliningradzie. W najbliższych dniach kontenery zostaną wysłane do Oslo drogą morską.

Ta złożona trasa umożliwia logistykom szybkie i wygodne dostarczanie towarów do klientów. Dla porównania kontenery są dostarczane drogą morską z Chin do Norwegii w 40-45 dni. Czas dostawy na trasie multimodalnej nie przekracza 17 dni. Norwegia ma też możliwość uruchomienia czysto kolejowej trasy z Chin, przez Rosję, Finlandię i Szwecję. Jednak nadaje się tylko do północnej części kraju. W przypadku regionów centralnych i południowych ta opcja dostawy będzie niedopuszczalna i czasochłonna.

Omijanie wąskich gardeł

Należy zauważyć, że w tym roku uruchomiono kilka podobnych połączeń multimodalnych między Chinami a Niemcami. Węzeł przeładunkowy to także port w Kaliningradzie, skąd statki z kontenerami trafiają do niemieckich portów Rostock, Mukran lub Hamburg. Na przykład w marcu tego roku uruchomiono nową multimodalną trasę Xi’an – Kaliningrad – Rostock – Duisburg. Ten sposób dostawy umożliwia firmom logistycznym ominięcie zatłoczonego przejścia kolejowego Brześć – Małaszewicze na granicy polsko-białoruskiej.

Więcej możliwości

Multimodalność umożliwia również innym krajom azjatyckim, nie tylko Chinom, korzystanie z tras Nowego Jedwabnego Szlaku. Mówimy o Japonii i Korei Południowej. Dlatego kraje te wykorzystują możliwości tranzytowe Rosji: porty we Władywostoku i Nachodce oraz Kolej Transsyberyjską. Ta opcja dostawy otwiera nowe możliwości dla eksportu z Japonii i Korei Południowej, ponieważ trasa multimodalna jest szybsza niż morska.

Pierwsze wysyłki testowe odbyły się w zeszłym roku. W 2020 roku połączenia stały się regularne, zwłaszcza z Japonii do Europy. W rezultacie Japończycy zaczęli ładować nie kilka kontenerów, ale całe pociągi. Rosyjskie firmy logistyczne, zwłaszcza FESCO, badają możliwość przyłączenia innych krajów azjatyckich, takich jak Wietnam, do takich połączeń multimodalnych.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close