Port Mukran uruchamia Bałtycki Most Kontenerowy
Niemiecki port Mukran będzie mieć stałe połączenie intermodalne z Xi’an przez Kaliningrad. To element Bałtyckiego Mostu Kontenerowego pomiędzy portami niemieckimi a Litwą i Rosją a także kolejna usługa intermodalna w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, która zwiększa jego przepustowość w okresie pandemii.

Od początku 2020 r. operatorzy intermodalni szukają nowych tras dla przewozu ładunków na szlakach transeuroazjatyckich. Rekordowy wzrost przewozów na kolejowych trasach Nowego Jedwabnego Szlaku przekroczył możliwości lądowych terminali przeładunkowych działających na styku sieci kolejowej o rozstawie 1520 i 1435 mm. Jednym z rozwiązań problemu kongestii jest kierowanie pociągów do terminali, których potencjał przeładunkowy dla przewozów między Europą a Azją nie był jak dotąd jeszcze w pełni wykorzystywany na przykład: Euroterminal Sławków czy terminal Dobra na Słowacji. Innym ciekawym rozwiązaniem jest żegluga short sea na Morzu Bałtyckim.
Port Mukran na niemieckiej wyspie Rugia jak dotąd kojarzony był głównie z połączeniami promowymi z Niemiec do Skandynawii. Jednakże Niemcy od kilku miesięcy promują ten bałtycki port jako jeden z hubów na mapie połączeń intermodalnych o zasięgu transeuroazjatyckim. Mukran obecnie posiada połączenia kolejowe z Rotterdamem i Wittenbergą oraz w ramach żeglugi short sea z Kłajpedą i Karlshamm w Szwecji. Ta sieć połączeń została właśnie uzupełniona o Kaliningrad skąd ładunki drogą kolejową będą transportowane z i do Xi’an. Statki w ramach połączenia short sea początkowo będą wykonywać jeden rejs tygodniowo w obu kierunkach. W celu realizacji nowej usługi i wykonania zwiększonej liczby zleceń ze strony spedytorów od połowy października między Mukran a Bałtijskiem (Obwód Kaliningradzki) kursuje statek „Urlike G”. Transport intermodalny między Niemcami a Chinami to szansa na rozwój niemieckiego portu.
— Nowe usługi są doskonałym uzupełnieniem naszej istniejącej sieci, która obejmuje już liczne huby w Niemczech i regionie Morza Bałtyckiego. Obecnie łączymy kolejne rynki w Skandynawii i Europie kontynentalnej z Chinami — skomentował Harm Siever, dyrektor zarządzający Mukran Port Terminals GmbH.
Nowy hub transeuroazjatycki
Niemcy promują nowe połączenie wśród operatorów. Od 9 do 11 listopada przedstawiciele portu brali udział w targach West China International Supply Chain and Logistics Expo, gdzie jak zapewniono nawiązano nowe kontakty z chińskimi firmami zainteresowanymi tą trasą dla przewozu ładunków. Trwają także prace nad usprawnieniem połączeń portu Mukran z hubami przeładunkowymi w Europie. Zarząd portu we współpracy z przewoźnikami DBO Bahnoperator i Eisenbahngesellschaft Potsdam planuje uruchomienie cotygodniowego połączenia kolejowego do Rotterdamu. 1800-kilometrową trasę składy będą mogły pokonywać w 36 godzin. Interesujące dla operatorów logistycznych może być także połączenie do śródlądowego portu Wittenberga nad Łabą.
Bałtycki Most Kontenerowy to marka oraz jednostka biznesowa Portu Mukran, która organizuje żeglugę na Bałtyku jako jeden z interfejsów dla spółki United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance (UTLC ERA), czyli wspólnego projektu narodowych kolei rosyjskich, białoruskich i kazachskich organizujących intermodalne przewozy kolejowe miedzy Chinami a Europą. Dzięki dogodnej lokalizacji niemiecki port może w najbliższych latach stać się kolejnym punktem dobrze rozpoznawalnym na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Czy powstanie kolejnej usługi intermodalnej omijającej Polskę stanowi konkurencję dla naszych terminali, w szczególności dla Małaszewicz? Obecnie wydaje się, że nie. Popyt na lądowe przewozy kontenerowe między Europą a Azją od wielu miesięcy przewyższa przepustowość kolejowych szlaków i terminali, a zainteresowanie branży logistycznej tymi przewozami stale rośnie. Każda inwestycja która umożliwia przeładowanie większej liczby kontenerów na tej trasie ma obecnie uzasadnienie ekonomiczne.