Małaszewicze stają się hubem dla ładunków kontenerowych z Pacyfiku
Rejon Przeładunkowy Małaszewicze obrasta nowymi połączeniami kolejowymi. Po licznych pociągach z Chin, na znaczeniu zyskuje kierunek Pacyfiku. Mowa tu o komunikacji z dalekowschodnimi portami Rosji.

Jeszcze w grudniu 2019 roku na trasie kolejowej Nachodka – Brześć – Małaszewicze rozpoczęły się nieregularne wyjazdy. W pierwszej połowie 2020 roku wysłano 12 pociągów. Stopniowo zapotrzebowanie klientów na tę trasę zaczęło rosnąć, a dzięki zatwierdzonym zasadom udzielania dopłat do tranzytowego kolejowego przewozu kontenerów przez Rosję usługa stała się jeszcze bardziej atrakcyjna.
„W sierpniu wysłaliśmy jeden pociąg kontenerowy do Małaszewicz, a we wrześniu zdecydowaliśmy się rozpocząć cotygodniowe połączenie” – poinformowano IntermodalNews w TransContainerze. To właśnie ten rosyjski intermodalny operator kontenerowy zorganizował nową usługę wraz ze spółką Vostochnaya Stevedoring Company, która jest częścią grupy Global Ports. Pierwsze dwa pociągi są już w drodze, wyruszyły z Nachodki do Małaszewiczów 2 i 8 września.
Cechy usługi
Regularny pociąg kontenerowy z Nachodki do Małaszewiczów jest nastawiony przede wszystkim na ładunki tranzytowe z krajów Regionu Azji i Pacyfiku. Kontenery są dostarczane do Nachodki drogą morską, a następnie ładowane na platformy kolejowe. Cotygodniowe transporty kontenerowe realizowane są ze stacji Nakhodka-Vostochnaya, znajdującej się w pobliżu terminala kontenerowego Vostochnaya Stevedoring Company(VSC). To jeden z największych kompleksów przeładunkowych na rosyjskim Dalekim Wschodzie, który znajduje się we wschodniej części wolnej od lodu zatoki Nachodka i ma przepustowość 650 tys. TEU rocznie. 11 regularnych linii morskich łączy terminal VSC z kluczowymi portami Regionu Azji i Pacyfiku oraz regionów Rosji.
W tym projekcie VSC i TransContainer mają różne funkcje. Operator portu jest odpowiedzialny za załadunek i obsługę operacyjną kontenerów, a także za formowanie pociągów na terminalu. TransContainer ze swej strony zapewnia dużą prędkość transportu kolejowego oraz wymaganą liczbę własnych platform kontenerowych. „Pojemność tego pociągu kontenerowego jest różna w zależności od potrzeb naszych klientów. Możemy zorganizować pociąg, który będzie zawierał od 31 do 76 kontenerów 40-stopowych, w tym chłodnie” – zanotowano w TransContainerze.
Rozkład jazdy
Jeśli chodzi o rozkład pociągów, to na razie spedytorzy mogą liczyć na jeden pociąg tygodniowo. Pierwsze dwa pociągi opuściły Nachodkę w kierunku Malaszewicza 2 i 8 września. Następujące wyjazdy będą się odbywać we wtorki: 15, 22 i 29 września. Pierwsze pociągi mają przyjechać do Polski 14 i 20 września. Zatem maksymalny czas podróży wyniesie 12 dni. Teraz TransContainer pracuje nad ulepszeniem tej usługi. Między innymi spółka bada możliwość zwiększenia częstotliwości kursowania pociągu kontenerowego, a także zwiększenia jego prędkości do 10-11 dni.

W drodze do Wrocławia
Warto dodać, że tej zimy TransContainer uruchomił testowy pociąg kontenerowy na nieco dłuższej trasie: Nachodka – Małaszewicze – Wrocław. Usługa ta została zorganizowana pod potrzeby konkretnego klienta. Wówczas klientem była południowokoreańska firma LG Chem.
Teraz TransContainer jest zainteresowany przyciągnięciem dodatkowych ładunków i klientów. „Uruchomiliśmy usługę do Małaszewiczów, aby zapewnić szybką, wygodną i regularną dostawę towarów tranzytowych z Nachodki do Polski. Dalej kontenery mogą być przeładowywane i dostarczane do odbiorcy również koleją lub transportem drogowym. Jeśli jednak klienci chcą wysłać towar do Wrocławia, jesteśmy gotowi do formowania i takiego pociąga kontenerowego” – podsumował w TransContainerze.