Partnerzy portalu

W obwodzie kaliningradzkim powstanie drugi hub kolejowy dla kontenerów z Chin do Europy

Z roku na rok obwód kaliningradzki Rosji coraz aktywniej wykorzystuje swoje możliwości tranzytowe do transportu kontenerów z Chin do Europy. Teraz lwia część tego ruchu towarowego przechodzi przez Kaliningrad. Jednak sytuacja może się wkrótce zmienić i w regionie powstanie nowy hub logistyczny.

obwód kaliningradzki
Przeładunek kontenerów na stacji Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim. Źródło: Koleje Rosyjskie (RŻD).

Obwód kaliningradzki, który jest oderwany od reszty Rosji, aktywnie rozwija swój potencjał tranzytowy. Ułatwiają to pociągi kontenerowe z Chin do Europy. W tym zakresie szczególne znaczenie zyskał Kaliningrad, gdzie znajduje się duży węzeł kolejowy z dostępem do linii normalnotorowych i duży port morski. Dostępność takich możliwości pozwoliła firmom logistycznym na organizację nowych tras z Chin do Europy:  kolejowych z przeładunkami w Kaliningradzie (na stacji Dzierżyńska-Nowa) czy serwisów multimodalnych, które obejmują linie promowe do niemieckich portów.

Niemieckie zainteresowanie

Jednak potencjał tranzytowy regionu nie ogranicza się wyłącznie do samego Kaliningradu. W najbliższej przyszłości Koleje Rosyjskie (RŻD) planują stworzyć w regionie drugi hub dla kontenerów tranzytowych. Ma on powstać na stacji kolejowej w Czerniachowsku. W tym tygodniu zarząd Kolei Kaliningradzkiej, regionalnego oddziału RŻD, przeprowadził kolejną rundę negocjacji z partnerami na ten temat. Z powodu rozwoju nowych tras z Chin do Niemiec, szczególne zainteresowanie tym węzłem kolejowym wykazuje niemiecki przewoźnik DB Cargo.

Faktem jest, że stacja Czerniachowsk ma bezpośredni dostęp do dwóch standardów torów – rosyjskiego i europejskiego. Innymi słowy, po przeładowaniu kontenerów w Czerniachowsku, pociąg może jechać dalej do Polski i Niemiec po torze europejskim. Kontrola celna i graniczna towarów odbywa się na przejściu granicznym Żeleznodorożnyj/Skandawa, 50 km od Czerniachowska. Jednocześnie możliwe jest zorganizowanie tych operacji w samym Czerniachowsku, co skróci czas podróży. Ta kwestia wymaga dalszych dyskusji.

W drodze do Olsztyna

Stacja Czerniachowska znajduje się praktycznie w połowie drogi od granicy z Litwą (60 km) do Kaliningradu (90 km). Pozwala to na wygodniejsze prowadzenie pociągów kontenerowych przez Polskę. Jeśli mówimy o istniejących przewozach kolejowych przez Kaliningrad, to wykorzystują one przejście graniczne Mamonowo/Braniewo, z przejścia pociągi jadą do Elbląga, Tczewa, a następnie rozjeżdżają się po całej Polsce w zależności od miejsca docelowego.

Pociągi, które będą kursować przez Czerniachowsk, będą korzystać z przejścia Żeleznodorożnyj/Skandawa, które otwiera bezpośrednią drogę do Olsztyna oraz omija stację Tczew, która jest dość załadowana ruchem w kierunku trójmiejskich portów. Z Olsztyna pociągi mogą jeździć w kilku kierunkach: na południowy zachód np. do Poznania i dalej do Niemiec (przez Toruń, Inowrocław) lub na południe, czyli do Warszawy, Łodzi, Śląska. Należy zaznaczyć, że od końca 2017 roku stacja Czerniachowsk (wraz ze stacją Dzierżyńska-Nowa) jest okresowo wykorzystywana do przeładunków pociągów kontenerowych na trasie Chengdu – Łódź.

Wyposażenie techniczne

Uruchomienie nowych tras przez Czerniachowsk wymaga inwestycji w infrastrukturę. Obecnie terminal kolejowy posiada następujące zaplecze techniczne do obsługi ładunków: suwnicę bramową, dwie ładowarki chwytakowe oraz widłowe, czołowe i kubełkowe. Takie wyposażenie techniczne pozwala na obsługę do 300 tys. TEU ładunków kontenerowych, 4 mln ton ładunków masowych i 200 tys. samochodów rocznie.

Teraz na terminalu kończy się montaż potężnej suwnicy bramowej o rozpiętości czterech torów załadowczo-rozładunkowych o rozstawie 1520 mm i 1435 mm oraz powstają nowe powierzchnie dla magazynowania kontenerów. Zwiększy to przepustowość terminalu do 500 tys. TEU.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close