Rosja tworzy nową sieć kolejowych terminali intermodalnych
Rosja przeżywa boom w kolejowym transporcie intermodalnym. Aby utrzymać pozytywną dynamikę i zwiększyć przepływ kontenerów, Koleje Rosyjskie planują stworzyć nową sieć wyspecjalizowanych terminali. Zostaną zbudowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

W ostatnich latach w rosyjskiej sieci kolejowej nastąpił wzrost ruchu intermodalnego. Wolumen ruchu kontenerowego w ubiegłym roku osiągnął rekordowy poziom 5 mln TEU. Trend ten utrzymuje się w tym roku pomimo kryzysu gospodarczego związanego z koronawirusem. Znaczną pozytywną dynamikę wykazuje tranzytowy transport kontenerowy. W pierwszej połowie 2020 r. tranzyt kontenerów koleją przez Rosję wzrósł o 30%.
Główny wzrost tranzytu dla Kolei Rosyjskich zapewnia transport na Nowym Jedwabnym Szlaku. Aby utrzymać tę pozytywną dynamikę i zwiększyć wolumen ruchu tranzytowego, Koleje Rosyjskie (RŻD) planują utworzenie nowej sieci terminali intermodalnych w Rosji, która będzie się składać z 19 obiektów. Wszystkie terminale będą spełniać te same standardy. Projekt ten będzie realizowany w ramach mechanizmu partnerstwa publiczno-prywatnego.
Projekt pilotażowy
Jeszcze w 2012 roku Koleje Rosyjskie zatwierdziły Koncepcję rozwoju terminalowych centrów logistycznych w Federacji Rosyjskiej. Dokument zakłada budowę sieci terminali intermodalnych na terenie całego kraju. Jeśli chodzi o ilości planowanych obiektów, liczba ta uległa pewnym zmianom w ostatnich latach. Powodem tego były sankcje UE po aneksji Krymu. Urzędnicy rosyjskich kolei ogłaszają obecnie plany dotyczące 19 terminali.

Pilotażowym projektem w ramach tego programu było Terminalowe Centrum Logistyczne „Biały Rast”, położone 32 km na północ od Moskwy. Ten terminal jest wspólnym przedsiębiorstwem Kolei Rosyjskich (51% udziałów) i Liaoning Port Group z Chin (49%). Koszt budowy obiektu szacowany na 300 mln dolarów jest finansowana przez obie strony. Prace rozpoczęły się w 2018 roku i potrwają do 2022 roku. Łącznie ten kompleks przeładunkowy będzie w stanie obsłużyć do 700 tys. TEU ładunków kontenerowych rocznie.
W tym roku zakończono pierwszą fazę projektu, która pozwala przeładować do 275 tys. TEU rocznie. Pozwoliło to na uruchomienie regularnych pociągów kontenerowych między terminalem „Biały Rast” a chińskim miastem Shenyang. Pierwszy pociąg z 41 kontenerami przybył pod koniec lipca. Do końca roku nowy kompleks ma obsłużyć 455 pociągów kontenerowych, czyli 45,5 tys. TEU.
Plany na przyszłość
Zgodnie z planami RŻD nowa sieć 19 terminali intermodalnych zostanie uruchomiona z pełną przepustowością w 2024 r. Podobne centra logistyczne powstaną od obwodu kaliningradzkiego po Daleki Wschód. Obecnie ustalono lokalizację dla 14 planowanych obiektów, w szczególności w Kaliningradzie, Sankt Petersburgu, Nowosybirsku, Ussuryjsku. Brak jeszcze ustalonej lokalizacji czterech obiektów.

Oprócz terminalu „Biały Rast” wkrótce rozpocznie się podobny projekt w obwodzie swierdłowskim, na obrzeżach Jekaterynburga. RŻD planuje budowę tego obiektu wspólnie z firmą Transcontainer (należącą do grupy logistycznej Delo) i przy wsparciu władz regionalnych. „To bardzo dobry przykład partnerstwa publiczno-prywatnego, które poważnie przyspieszy konteneryzację naszego kraju” – powiedział prezes „Transcontainer” Aleksandrs Isurins.