Partnerzy portalu

Rosja tworzy nową sieć kolejowych terminali intermodalnych

Rosja przeżywa boom w kolejowym transporcie intermodalnym. Aby utrzymać pozytywną dynamikę i zwiększyć przepływ kontenerów, Koleje Rosyjskie planują stworzyć nową sieć wyspecjalizowanych terminali. Zostaną zbudowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Rosja tworzy nową sieć kolejowych terminali intermodalnych
Terminal intermodalny „Biały Rast”  Źródło: Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej

W ostatnich latach w rosyjskiej sieci kolejowej nastąpił wzrost ruchu intermodalnego. Wolumen ruchu kontenerowego w ubiegłym roku osiągnął rekordowy poziom 5 mln TEU. Trend ten utrzymuje się w tym roku pomimo kryzysu gospodarczego związanego z koronawirusem. Znaczną pozytywną dynamikę wykazuje tranzytowy transport kontenerowy. W pierwszej połowie 2020 r. tranzyt kontenerów koleją przez Rosję wzrósł o 30%.

Główny wzrost tranzytu dla Kolei Rosyjskich zapewnia transport na Nowym Jedwabnym Szlaku. Aby utrzymać tę pozytywną dynamikę i zwiększyć wolumen ruchu tranzytowego, Koleje Rosyjskie (RŻD) planują utworzenie nowej sieci terminali intermodalnych w Rosji, która będzie się składać z 19 obiektów. Wszystkie terminale będą spełniać te same standardy. Projekt ten będzie realizowany w ramach mechanizmu partnerstwa publiczno-prywatnego.

Projekt pilotażowy

Jeszcze w 2012 roku Koleje Rosyjskie zatwierdziły Koncepcję rozwoju terminalowych centrów logistycznych w Federacji Rosyjskiej. Dokument zakłada budowę sieci terminali intermodalnych na terenie całego kraju. Jeśli chodzi o ilości planowanych obiektów, liczba ta uległa pewnym zmianom w ostatnich latach. Powodem tego były sankcje UE po aneksji Krymu. Urzędnicy rosyjskich kolei ogłaszają obecnie plany dotyczące 19 terminali.

Terminal intermodalny „Biały Rast”  Źródło: Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej

Pilotażowym projektem w ramach tego programu było Terminalowe Centrum Logistyczne „Biały Rast”, położone 32 km na północ od Moskwy. Ten terminal jest wspólnym przedsiębiorstwem Kolei Rosyjskich (51% udziałów) i Liaoning Port Group z Chin (49%). Koszt budowy obiektu szacowany na 300 mln dolarów jest finansowana przez obie strony. Prace rozpoczęły się w 2018 roku i potrwają do 2022 roku. Łącznie ten kompleks przeładunkowy będzie w stanie obsłużyć do 700 tys. TEU ładunków kontenerowych rocznie.

W tym roku zakończono pierwszą fazę projektu, która pozwala przeładować do 275 tys. TEU rocznie. Pozwoliło to na uruchomienie regularnych pociągów kontenerowych między terminalem „Biały Rast” a chińskim miastem Shenyang. Pierwszy pociąg z 41 kontenerami przybył pod koniec lipca. Do końca roku nowy kompleks ma obsłużyć 455 pociągów kontenerowych, czyli 45,5 tys. TEU.

Plany na przyszłość

Zgodnie z planami RŻD nowa sieć 19 terminali intermodalnych zostanie uruchomiona z pełną przepustowością w 2024 r. Podobne centra logistyczne powstaną od obwodu kaliningradzkiego po Daleki Wschód. Obecnie ustalono lokalizację dla 14 planowanych obiektów, w szczególności w Kaliningradzie, Sankt Petersburgu, Nowosybirsku, Ussuryjsku. Brak jeszcze ustalonej lokalizacji czterech obiektów.

Terminal intermodalny „Biały Rast”  Źródło: Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej

Oprócz terminalu „Biały Rast” wkrótce rozpocznie się podobny projekt w obwodzie swierdłowskim, na obrzeżach Jekaterynburga. RŻD planuje budowę tego obiektu wspólnie z firmą Transcontainer (należącą do grupy logistycznej Delo) i przy wsparciu władz regionalnych. „To bardzo dobry przykład partnerstwa publiczno-prywatnego, które poważnie przyspieszy konteneryzację naszego kraju” – powiedział prezes „Transcontainer” Aleksandrs Isurins.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close