Partnerzy portalu

Porty Trójmorza potrzebują lepszego skomunikowania

W celu stymulowania rozwoju portów rządy krajów Trójmorza powinny poważnie rozważyć poprawę sieci transportowych. Wiąże się to nie tylko z inwestowaniem w infrastrukturę portową, ale także w drogi i linie kolejowe między nimi oraz w terminale w głębi lądu.

Porty Trójmorza potrzebują lepszego skomunikowania
Pociąg towarowy w Porcie Gdynia. Foto: Tadeusz Urbaniak / Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Minęło 30 lat od rozpadu Związku Radzieckiego, a my wciąż mamy do czynienia z bardzo podobnymi problemami w naszym regionie w zakresie połączeń infrastrukturalnych – powiedział Péter Sztáray, sekretarz stanu ds. polityki bezpieczeństwa Węgier, przemawiając na szczycie Inicjatywy Trójmorza, która obejmuje 12 państw Europy Środkowo-Wschodniej.

W swoim wystąpieniu węgierski urzędnik skupił się również na rozwoju między portami Adriatyku i Bałtyku. W przypadku Węgier, Czech, Słowacji, Austrii jako państw śródlądowych kwestia dostępu do portów morskich jest szczególnie dotkliwa. — Musimy zbudować więcej infrastruktury, zwłaszcza połączeń północ-południe, których wciąż brakuje w regionie – zachęcił swoich kolegów Péter Sztáray. Jakie projekty należy wdrożyć, aby rozwiązać ten problem?

Sposoby połączenia

8 z 12 krajów uczestniczących w Inicjatywie Trójmorza ma dostęp do morza: Estonia, Łotwa, Litwa i Polska do Bałtyku, Słowenia i Chorwacja do Adriatyku, Rumunia i Bułgaria do Morza Czarnego. W związku z tym każdy z tych krajów rozwija własne aktywa portowe według własnego uznania. Różnice te były wyraźnie widoczne w przemówieniach urzędników z reprezentowanych krajów na szczycie Inicjatywy w Tallinie.

Na przykład prezydenci Litwy i Łotwy mówili o Rail Baltica, linii kolejowej, która łączyłaby kraje bałtyckie z innymi członkami Unii Europejskiej linią normalnotorową. Projekt ten jest pozytywny dla pasażerskiego transportu kolejowego w regionie. Nie można jednak jeszcze powiedzieć o pozytywnym wpływie tej linii kolejowej na rozwój portów morskich w krajach bałtyckich. Historycznie porty od Tallina do Kłajpedy były i są w dużej mierze nastawione na obsługę przepływów towarowych w kierunku wschód-zachód, tj. z Rosji i Białorusi.

Jednocześnie projekty na osi północ-południe będą miały większy wpływ na rozwój portów nadmorskich Trójmorza. Prezydent Rumunii Klaus Iohannis wymienił dwa z nich. — Dwa projekty w obszarze transportu mają dla nas wyjątkowe znaczenie gospodarcze i strategiczne. Rail-2-Sea to linia kolejowa pomiędzy portem Gdańsk nad Morzem Bałtyckim a portem Konstanca nad Morzem Czarnym. Via Carpatia to Transeuropejska trasa drogowa z północy na południe biegnąca przez Rumunię” – powiedział rumuński przywódca. Niestety, nawet na tym polu członkowie stowarzyszenia są mało aktywni. Na przykład Rumunia modernizuje tory w kierunku Węgier, ale czy ta ostatnia zrobi to samo w kierunku Słowacji (jej wschodnią częścią), a ta z kolei w kierunku Polski Wschodniej? Jak dotąd nie ma jasnej odpowiedzi na te pytania. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku drogi Via Carpatia

Rozwój terminali w głębi lądu

Kolejna kwestia, która jest ważna dla rozwoju portów Trójmorza, wymaga wspólnego i skoordynowanego stanowiska państw Inicjatywy. Mowa o rozwoju terminali intermodalnych w głębi lądu. Niestety na szczycie w Tallinie politycy nie poświęcili temu zagadnieniu większej uwagi. Jednak obecność takich obiektów pomaga portom rozwijać się i jednocześnie regulować przepływ towarów. Ponadto pozwala to uniknąć zakłóceń i przeciążeń infrastruktury terminala. Operator portowy Hutchison Ports, który obsługuje terminale kontenerowe między innymi w Porcie Rotterdam i w Porcie Gdynia, ma również kilka obiektów przeładunkowych, które znajdują się daleko od morza.

Kraje Trójmorza nie mogą się jeszcze pochwalić takimi osiągnięciami, ale są już pewne zmiany w tym kierunku. Na przykład Port Gdynia aktywnie uczestniczy w działaniach mających na celu budowę przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa terminala w Bydgoszczy  – Emilianowie znajdującego się w odległości 200 km na południe od Gdyni. Niezbędnym do dalszego rozwoju tego portu  jest stworzenie intermodalnego centrum konsolidacji oraz redystrybucji ładunków, czyli tzw. Suchego Portu Gdynia. Utworzenie terminali przeładunkowych w głębi lądu, które będą w stanie przyjąć dodatkowe potoki ładunków w połączeniu z inwestycjami realizowanymi w porcie, zwiększy jego atrakcyjność dla operatorów logistycznych.

Należy zauważyć, że słoweński port Koper od ponad 10 lat obsługuje terminal intermodalny w głębi lądu. Pod koniec lat 2000. Adria Terminali, spółka zależna portu, uruchomiła Centrum Logistyczne Sežana, położone 40 km od Kopru i niedaleko granicy z Włochami. Kompleks ten umożliwia słoweńskiemu portowi gromadzenie ładunków i wykonywanie części operacji przeładunkowych. Zarządzająca portem spółka Luka Koper planowała budowę podobnego kompleksu na wschodzie kraju, w pobliżu Mariboru, drugiego co do wielkości miasta Słowenii. Jednak z różnych powodów projekt ten nie został zrealizowany.

Miejmy nadzieję, że zarządy portowe w regionie Trójmorza zwrócą większą uwagę na rozwój zaplecza w głębi lądu, gdyż nowoczesny port morski nie musi w całości znajdować się nad morzem.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close