Partnerzy portalu

Terminal intermodalny w Ełku jako brama do świata dla Północno-Wschodniej Polski

Od dwóch lat w Ełku działa terminal intermodalny, który został uruchomiony przez spółkę Nelport. Jakie perspektywy ma ten kompleks przeładunkowy i co znaczy dla Północno-Wschodniej Polski?

Terminal intermodalny w Ełku jako brama do świata dla Północno-Wschodniej Polski
Terminal intermodalny Nelport w Ełku. Źródło: Nelport.

Północno-Wschodnia Polska dla zwykłych obywateli kojarzy się głównie z wypoczynkiem nad Jeziorami Mazurskimi. „Jednak to nie do końca prawda” – mówi Mariusz Szymulewski, menedżer logistyczny Nelport. W tym regionie rozwija się również transport intermodalny. Spółka, w której Pan Mariusz działa, prawie dwa lata temu uruchomiła terminal intermodalny w Ełku, który służy jako brama do świata dla wielu lokalnych przedsiębiorców w tej części kraju.

Dwa czynniki

Ta decyzja była uzasadniona kilkoma czynnikami. „Tutaj istnieją konkretne uwarunkowania ekonomiczne. Żeby zaistnieć samoistnie, terminal kontenerowy musiałby posiadać wielu partnerów handlowych, którzy zajmują się eksportem i importem. Akurat region Ełku, w promieniu 100 km, nie jest nasycony zbyt dużą ilością firm, które prowadzą biznes międzynarodowy w formie zakupów czy sprzedaży w kontenerach” – wyjaśnia Pan Mariusz.

Jeśli chodzi o drugi czynnik, to raczej dotyczy geografii. „Ełk jest dość dużym węzłem kolejowym Północno-Wschodniej Polski i posiada dobrą lokalizację do odbioru kontenerów z towarami z całego regionu. Co w rzeczywistości robimy. Mamy kilkanaście zespołów samochodowych i za ich pomocą dostarczamy pojedyncze kontenery do terminalu, z nich następnie tworzymy cały pociąg” – dodaje menedżer Nelport. W tych kontenerach przewożone są różne rodzaje towarów, ale najważniejsze to produkty mleczne i złom. Terminal intermodalny w Ełku jest w stanie przeładować do 6800 TEU rocznie.

Połączenia kolejowe

Dziś terminal w Ełku ma jedno połączenie kolejowe. „Raz na dwa tygodnie przewozimy pociąg z towarem do Gdyni i z powrotem” – mówi Mariusz Szymulewski. Ten serwis kolejowy jest zorganizowany wspólnie z gdyńską spółką NTQ Intermodal oraz PKP Cargo. NTQ Intermodal pomaga Nelportowi w poszukiwaniu kontrahentów, powiązaniu elementów łańcucha dostaw, a także dostarcza do terminalu platformy. PKP Cargo transportuje swoimi lokomotywami wagony z kontenerami z Ełku do Gdyni.
Spółka Nelport jest zainteresowana również uruchomieniem połączeń kolejowych z Chinami. „Trwają rozmowy, żeby uczestniczyć w Nowym Jedwabnym Szlaku. To nie chodzi o całkiem nowe serwisy, ale raczej o zmianę tras. Razem z NTQ Intermodal pracujemy nad tym, żeby część pociągów mogła jechać przez Białystok i Ełk do Trójmiasta. Byłby to znaczący bodziec dla naszego regionu i, oczywiście, dla rozwoju transportu intermodalnego” – mówi menedżer logistyczny o perspektywach terminalu w Ełku

Rail Baltica

Jeśli chodzi o przyszłość, to znaczenie Ełku jako węzła kolejowego i intermodalnego może wzrosnąć dzięki innemu projektowi. Chodzi tu o Rail Baltica, linię kolejową, która ma połączyć torem normalnym kraje bałtyckie z Polską i resztą Europy. „Oczywistym jest, że ten projekt będzie mieć wpływ na naszą spółkę i zwłaszcza na terminal. Natomiast dokładniej ciężko coś na ten temat powiedzieć, ponieważ jak dotąd projekt pozostaje na papierze. Obserwujemy go jednak uważnie.” – podsumowuje Mariusz Szymulewski z Nelportu.

Przebieg Rail Baltica (E 75) oraz E 20 w Polsce / Źródło: Wikimedia Commons

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close