Terminal intermodalny w Ełku jako brama do świata dla Północno-Wschodniej Polski
Od dwóch lat w Ełku działa terminal intermodalny, który został uruchomiony przez spółkę Nelport. Jakie perspektywy ma ten kompleks przeładunkowy i co znaczy dla Północno-Wschodniej Polski?

Północno-Wschodnia Polska dla zwykłych obywateli kojarzy się głównie z wypoczynkiem nad Jeziorami Mazurskimi. „Jednak to nie do końca prawda” – mówi Mariusz Szymulewski, menedżer logistyczny Nelport. W tym regionie rozwija się również transport intermodalny. Spółka, w której Pan Mariusz działa, prawie dwa lata temu uruchomiła terminal intermodalny w Ełku, który służy jako brama do świata dla wielu lokalnych przedsiębiorców w tej części kraju.
Dwa czynniki
Ta decyzja była uzasadniona kilkoma czynnikami. „Tutaj istnieją konkretne uwarunkowania ekonomiczne. Żeby zaistnieć samoistnie, terminal kontenerowy musiałby posiadać wielu partnerów handlowych, którzy zajmują się eksportem i importem. Akurat region Ełku, w promieniu 100 km, nie jest nasycony zbyt dużą ilością firm, które prowadzą biznes międzynarodowy w formie zakupów czy sprzedaży w kontenerach” – wyjaśnia Pan Mariusz.
Jeśli chodzi o drugi czynnik, to raczej dotyczy geografii. „Ełk jest dość dużym węzłem kolejowym Północno-Wschodniej Polski i posiada dobrą lokalizację do odbioru kontenerów z towarami z całego regionu. Co w rzeczywistości robimy. Mamy kilkanaście zespołów samochodowych i za ich pomocą dostarczamy pojedyncze kontenery do terminalu, z nich następnie tworzymy cały pociąg” – dodaje menedżer Nelport. W tych kontenerach przewożone są różne rodzaje towarów, ale najważniejsze to produkty mleczne i złom. Terminal intermodalny w Ełku jest w stanie przeładować do 6800 TEU rocznie.
Połączenia kolejowe
Dziś terminal w Ełku ma jedno połączenie kolejowe. „Raz na dwa tygodnie przewozimy pociąg z towarem do Gdyni i z powrotem” – mówi Mariusz Szymulewski. Ten serwis kolejowy jest zorganizowany wspólnie z gdyńską spółką NTQ Intermodal oraz PKP Cargo. NTQ Intermodal pomaga Nelportowi w poszukiwaniu kontrahentów, powiązaniu elementów łańcucha dostaw, a także dostarcza do terminalu platformy. PKP Cargo transportuje swoimi lokomotywami wagony z kontenerami z Ełku do Gdyni.
Spółka Nelport jest zainteresowana również uruchomieniem połączeń kolejowych z Chinami. „Trwają rozmowy, żeby uczestniczyć w Nowym Jedwabnym Szlaku. To nie chodzi o całkiem nowe serwisy, ale raczej o zmianę tras. Razem z NTQ Intermodal pracujemy nad tym, żeby część pociągów mogła jechać przez Białystok i Ełk do Trójmiasta. Byłby to znaczący bodziec dla naszego regionu i, oczywiście, dla rozwoju transportu intermodalnego” – mówi menedżer logistyczny o perspektywach terminalu w Ełku
Rail Baltica
Jeśli chodzi o przyszłość, to znaczenie Ełku jako węzła kolejowego i intermodalnego może wzrosnąć dzięki innemu projektowi. Chodzi tu o Rail Baltica, linię kolejową, która ma połączyć torem normalnym kraje bałtyckie z Polską i resztą Europy. „Oczywistym jest, że ten projekt będzie mieć wpływ na naszą spółkę i zwłaszcza na terminal. Natomiast dokładniej ciężko coś na ten temat powiedzieć, ponieważ jak dotąd projekt pozostaje na papierze. Obserwujemy go jednak uważnie.” – podsumowuje Mariusz Szymulewski z Nelportu.
