W Bydgoszczy powstanie zaplecze logistyczne dla trójmiejskich portów
Rozwój portów morskich w coraz większym stopniu związany jest z potencjałem transportu intermodalnego, który w najbliższych latach stanie się priorytetową gałęzią przewozów towarów zarówno w Polsce jak i w Europie. Rosnący wolumen przeładunków sprawia, że konieczna jest budowa zaplecza logistycznego i modernizacje linii kolejowych.
Rozwój transportu intermodalnego jest jednym z priorytetów polityki gospodarczej Polski i Unii Europejskiej. Również w trójmiejskich portach morskich widoczny jest stały wzrost przeładunków kontenerów i naczep. Jednak aby porty morskie mogły przyjmować więcej ładunków skonteneryzowanych konieczna jest rozbudowa infrastruktury liniowej oraz sieci terminali intermodalnych. W przypadku trójmiejskich portów kluczowe są modernizacje linii kolejowych nr 201 i 131.
Równie ważnym czynnikiem jest rozbudowa zaplecza logistycznego. Duże porty zachodnioeuropejskie już wiele lat temu postanowiły przenieść część operacji logistycznych do terminali przeładunkowych zlokalizowanych w pobliżu, które stanowią zaplecze magazynowo – logistyczne które odciążają terminale morskie. Przeniesienie części operacji przeładunkowych i składowania jednostek intermodalnych poza port morski pozwala zwiększyć jego możliwości przeładunkowe. Terminale morskie mogą wówczas przyjmować więcej statków i skupić na swoim core business czyli na przeładunkach między transportem morskim a lądowym.
Trzecim warunkiem rozwoju portu jest utworzenie terminali przeładunkowych w głębi lądu, które będą wstanie przyjąć dodatkowe potoki ładunków. Dopiero wtedy będzie można większą ilość ładunków przewozić z i do Portu Gdynia koleją co połączenie z inwestycjami realizowanymi w porcie zwiększy jego atrakcyjność dla operatorów logistycznych.
— Głównym celem budowy suchych portów jest usprawnienie transportu pomiędzy portami morskimi a pozostałą częścią kraju. Budowa terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie wpisuje się w Strategię Rozwoju Portu do 2027 roku, która zakłada zwiększenie udziału transportu kolejowego w obsłudze towarów obsługiwanych przez Port Gdynia. Terminal ten zlokalizowany będzie na końcu linii nr 201, która po modernizacji zapewni szybki i sprawny przewóz towarów do naszego portu. Liczymy, że wpłynie to na wzrost zainteresowania korzystaniem z usług przeładunkowych Portu Gdynia nie tylko wśród polskich operatorów logistycznych, ale też wśród potencjalnych klientów z innych krajów. Jest szczególnie ważne dla realizowanych w Porcie Gdynia inwestycji takich jak Port Zewnętrzny — powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
PKP S.A. wraz z partnerami pracują nad realizacją zapisów porozumienia o współpracy przy podejmowaniu działań na rzecz budowy terminala intermodalnego w Emilianowie koło Bydgoszczy. — Podczas spotkań roboczych, które odbyły się w ramach tej inicjatywy, przedyskutowano założenia projektu oraz określono działania, które należy podjąć, aby stworzyć warunki do realizacji budowy terminala intermodalnego w Emilianowie. Prace zmierzają do powołania spółki celowej, która będzie odpowiadała za realizację projektu. Trwają też prace nad warunkową umową inwestycyjną związaną z realizacją projektu — poinformował Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.
Modernizacja linii nr 131 i 201 uraz utworzenie tu sieci terminali przeładunkowy w tym zwłaszcza w Bydgoszczy i Zduńskiej Woli Karsznicach może spowodować wzrost zainteresowania korzystaniem z usług przeładunkowych trójmiejskich portów nie tylko wśród polskich operatorów logistycznych ale tez wśród potencjalnych klientów z państw położonych za naszą południową granicą. To będzie kluczowy czynnik dla powodzenia realizowanych w Gdyni inwestycji takich jak Port Zewnętrzny czy nowy Publiczny Terminal Promowy. Transport intermodalny wymaga budowy całego łańcucha różnych elementów infrastruktury. To złożone przedsięwzięcie, w którym o sukcesie decyduje dobra współpraca i koordynacja zarządów portów morskich, zarządcy infrastruktury kolejowej, terminali przeładunkowych oraz operatorów logistycznych.