Partnerzy portalu

W Bydgoszczy powstanie zaplecze logistyczne dla trójmiejskich portów

Tagi: Emilianowo, PKP SA,

Rozwój portów morskich w coraz większym stopniu związany jest z potencjałem transportu intermodalnego, który w najbliższych latach stanie się priorytetową gałęzią przewozów towarów zarówno w Polsce jak i w Europie. Rosnący wolumen przeładunków sprawia, że konieczna jest budowa zaplecza logistycznego i modernizacje linii kolejowych. 

fot. PKP Cargo, zdjęcie ilustracyjne

Rozwój transportu intermodalnego jest jednym z priorytetów polityki gospodarczej Polski i Unii Europejskiej. Również w trójmiejskich portach morskich widoczny jest stały wzrost przeładunków kontenerów i naczep. Jednak aby porty morskie mogły przyjmować więcej ładunków skonteneryzowanych konieczna jest rozbudowa infrastruktury liniowej oraz sieci terminali intermodalnych. W przypadku trójmiejskich portów kluczowe są modernizacje linii kolejowych nr 201 i 131. 

Równie ważnym czynnikiem jest rozbudowa zaplecza logistycznego. Duże porty zachodnioeuropejskie już wiele lat temu postanowiły przenieść część operacji logistycznych do terminali przeładunkowych zlokalizowanych w pobliżu, które stanowią zaplecze magazynowo – logistyczne które odciążają terminale morskie. Przeniesienie części operacji przeładunkowych i składowania jednostek intermodalnych poza port morski pozwala zwiększyć jego możliwości przeładunkowe. Terminale morskie mogą wówczas przyjmować więcej statków i skupić na swoim core business czyli na przeładunkach między transportem morskim a lądowym. 

Trzecim warunkiem rozwoju portu jest utworzenie terminali przeładunkowych w głębi lądu, które będą wstanie przyjąć dodatkowe potoki ładunków. Dopiero wtedy będzie można większą ilość ładunków przewozić z i do Portu Gdynia koleją co połączenie z inwestycjami realizowanymi w porcie zwiększy jego atrakcyjność dla operatorów logistycznych.

— Głównym celem budowy suchych portów jest usprawnienie transportu pomiędzy portami morskimi a pozostałą częścią kraju. Budowa terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie wpisuje się w Strategię Rozwoju Portu do 2027 roku, która zakłada zwiększenie udziału transportu kolejowego w obsłudze towarów obsługiwanych przez Port Gdynia. Terminal ten zlokalizowany będzie na końcu linii nr 201, która po modernizacji zapewni szybki i sprawny przewóz towarów do naszego portu. Liczymy, że wpłynie to na wzrost zainteresowania korzystaniem z usług przeładunkowych Portu Gdynia nie tylko wśród polskich operatorów logistycznych, ale też wśród potencjalnych klientów z innych krajów. Jest szczególnie ważne dla realizowanych w Porcie Gdynia inwestycji takich jak Port Zewnętrzny — powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

PKP S.A. wraz z partnerami pracują nad realizacją zapisów porozumienia o współpracy przy podejmowaniu działań na rzecz budowy terminala intermodalnego w Emilianowie koło Bydgoszczy. — Podczas spotkań roboczych, które odbyły się w ramach tej inicjatywy, przedyskutowano założenia projektu oraz określono działania, które należy podjąć, aby stworzyć warunki do realizacji budowy terminala intermodalnego w Emilianowie. Prace zmierzają do powołania spółki celowej, która będzie odpowiadała za realizację projektu. Trwają też prace nad warunkową umową inwestycyjną związaną z realizacją projektu — poinformował Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.

Modernizacja linii nr 131 i 201 uraz utworzenie tu sieci terminali przeładunkowy w tym zwłaszcza w Bydgoszczy i Zduńskiej Woli Karsznicach może spowodować wzrost zainteresowania korzystaniem z usług przeładunkowych trójmiejskich portów nie tylko wśród polskich operatorów logistycznych ale tez wśród potencjalnych klientów z państw położonych za naszą południową granicą. To będzie kluczowy czynnik dla powodzenia realizowanych w Gdyni inwestycji takich jak Port Zewnętrzny czy nowy Publiczny Terminal Promowy. Transport intermodalny wymaga budowy całego łańcucha różnych elementów infrastruktury. To złożone przedsięwzięcie, w którym o sukcesie decyduje dobra współpraca i koordynacja zarządów portów morskich, zarządcy infrastruktury kolejowej, terminali przeładunkowych oraz operatorów logistycznych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close