HHLA rozwija intermodalny transport kolejowy na Ukrainie
Niemiecki holding logistyczny HHLA uruchomił pociąg kontenerowy z portu w Odessie w głąb Ukrainy. Do końca roku planowane jest uruchomienie jeszcze kilku nowych tras. W przyszłości spółka rozważa uruchomienie podobnych usług z innych ukraińskich portów.

Szare lokomotywy z logo marki Metrans są integralną częścią transportu intermodalnego na europejskich kolejach. Tabor firmy przewozi kontenery w 10 krajach, łącząc główne porty morskie i terminale intermodalne w głębi lądu od Rotterdamu na zachodzie po Małaszewicze na wschodzie oraz z Hamburga na północy po Triest i Koper na południu. Jako część niemieckiej grupy logistycznej HHLA, Metrans dostarcza i wywozi ładunki głównie z portu w Hamburgu.
Na Ukrainie, gdzie HHLA jest właścicielem terminalu CTO w Odessie, holding logistyczny nie może w pełni wejść na rynek kolejowych przewozów towarowych. Utrudniają to przeszkody techniczne i prawne. Podstawową przeszkodą techniczną jest inna szerokość toru niż europejska, co wymaga zakupu osobnej partii lokomotyw. Jeśli chodzi o przeszkody prawne, to na Ukrainie monopol na przewozy kolejowe nadal posiada państwowy przewoźnik i nie ma ram prawnych dla działalności przewoźników prywatnych. Wszystko to zmusza firmy logistyczne do tworzenia innych opcji dla intermodalnego transportu kolejowego. HHLA znalazło wyjście z tej sytuacji.
Operator intermodalny
„Z początkiem tego roku założyliśmy nowy podmiot. Było to dla mnie bardzo trudne i ciekawe doświadczenie, tworzenie zupełnie nowej firmy na Ukrainie, także dlatego że działo się to w okresie lockdownu. Ideą nowej firmy o nazwie UIC (Ukrainian Intermodal Company) jest oferowanie szybkiej, wydajnej i regularnej usługi pociągów kontenerowych z Odessy” – powiedział Philip Sweens, dyrektor zarządzający HHLA na konferencji, która odbyła się podczas Trans Expo Odessa 2020.
W przeciwieństwie do Metrans, UIC nie jest przewoźnikiem kolejowym, ale dostawcą usług intermodalnych. Firma ta jest odpowiedzialna za organizację tych przewozów między portem w Odessie a zapleczem. Właściwe usługi kolejowe są świadczone przez Koleje Ukraińskie. „Nie konkurujemy, ale współpracujemy z Kolejami Ukraińskimi” – powiedział Philip Sweens. Takie kompromisowe rozwiązanie pozwala HHLA nawiązać stabilne i regularne połączenia z zapleczem, a Kolejom Ukraińskim utrzymać pozycję monopolisty i zwiększyć ruch kontenerowy na swojej sieci.
Geografia połączeń
„Kilka tygodni temu uruchomiliśmy nowy serwis do Tarnopola” – powiedział dyrektor zarządzający HHLA. Według niego pociągi między Odessą a Tarnopolem kursują cztery razy w tygodniu. UIC planuje wkrótce uruchomić nową trasę do Zaporoża. „Kolejne połączenia planowane są w najbliższej przyszłości. Do końca roku chcemy uruchomić trzy lub cztery nowe połączenia” – powiedział Philip Sweens. Wszystkie nowe połączenia UIC będzie uruchomiać zaczynając od jednego pociągu tygodniowo i stopniowo zwiększać częstotliwość w zależności od zapotrzebowania.

Podczas swojego wystąpienia dyrektor zarządzający HHLA przedstawił mapę z ośmioma trasami, które niemiecka firma uważa za najbardziej obiecujące. Oprócz Tarnopola i Zaporoża UIC planuje uruchomienie pociągów kontenerowych do Lwowa, Winnicy, Kijowa, Połtawy, Charkowa i Dniepru. „W średnim okresie szukamy możliwości uruchomienia pociągów nie tylko z portu w Odessie. Również poza Ukrainą widzimy potencjał w kierunku Polski, Białorusi i krajów bałtyckich” – powiedział Philip Sweens.
Przeczytaj również: