Partnerzy portalu

HHLA rozwija intermodalny transport kolejowy na Ukrainie

Niemiecki holding logistyczny HHLA uruchomił pociąg kontenerowy z portu w Odessie w głąb Ukrainy. Do końca roku planowane jest uruchomienie jeszcze kilku nowych tras. W przyszłości spółka rozważa uruchomienie podobnych usług z innych ukraińskich portów.

HHLA rozwija intermodalny transport kolejowy na Ukrainie
 Pierwszy pociąg UIC między Odessą a Tarnopolem. Źródło: HHLA.

Szare lokomotywy z logo marki Metrans są integralną częścią transportu intermodalnego na europejskich kolejach. Tabor firmy przewozi kontenery w 10 krajach, łącząc główne porty morskie i terminale intermodalne w głębi lądu od Rotterdamu na zachodzie po Małaszewicze na wschodzie oraz z Hamburga na północy po Triest i Koper na południu. Jako część niemieckiej grupy logistycznej HHLA, Metrans dostarcza i wywozi ładunki głównie z portu w Hamburgu.

Na Ukrainie, gdzie HHLA jest właścicielem terminalu CTO w Odessie, holding logistyczny nie może w pełni wejść na rynek kolejowych przewozów towarowych. Utrudniają to przeszkody techniczne i prawne. Podstawową przeszkodą techniczną jest inna szerokość toru niż europejska, co wymaga zakupu osobnej partii lokomotyw. Jeśli chodzi o przeszkody prawne, to na Ukrainie monopol  na przewozy kolejowe nadal posiada państwowy przewoźnik i nie ma ram prawnych dla działalności przewoźników prywatnych. Wszystko to zmusza firmy logistyczne do tworzenia innych opcji dla intermodalnego transportu kolejowego. HHLA znalazło wyjście z tej sytuacji.

Operator intermodalny

„Z początkiem tego roku założyliśmy nowy podmiot. Było to dla mnie bardzo trudne i ciekawe doświadczenie, tworzenie zupełnie nowej firmy na Ukrainie, także dlatego że działo się to w okresie lockdownu. Ideą nowej firmy o nazwie UIC (Ukrainian Intermodal Company) jest oferowanie szybkiej, wydajnej i regularnej usługi pociągów kontenerowych z Odessy” – powiedział Philip Sweens, dyrektor zarządzający HHLA na konferencji, która odbyła się podczas Trans Expo Odessa 2020.

W przeciwieństwie do Metrans, UIC nie jest przewoźnikiem kolejowym, ale dostawcą usług intermodalnych. Firma ta jest odpowiedzialna za organizację tych przewozów między portem w Odessie a zapleczem. Właściwe usługi kolejowe są świadczone przez Koleje Ukraińskie. „Nie konkurujemy, ale współpracujemy z Kolejami Ukraińskimi” – powiedział Philip Sweens. Takie kompromisowe rozwiązanie pozwala HHLA nawiązać stabilne i regularne połączenia z zapleczem, a Kolejom Ukraińskim utrzymać pozycję monopolisty i zwiększyć ruch kontenerowy na swojej sieci.

Geografia połączeń

„Kilka tygodni temu uruchomiliśmy nowy serwis do Tarnopola” – powiedział dyrektor zarządzający HHLA. Według niego pociągi między Odessą a Tarnopolem kursują cztery razy w tygodniu. UIC planuje wkrótce uruchomić nową trasę do Zaporoża. „Kolejne połączenia planowane są w najbliższej przyszłości. Do końca roku chcemy uruchomić trzy lub cztery nowe połączenia” – powiedział Philip Sweens. Wszystkie nowe połączenia UIC będzie uruchomiać zaczynając od jednego pociągu tygodniowo i stopniowo zwiększać częstotliwość w zależności od zapotrzebowania.

Kierunki rozwoju połączeń UIC na Ukrainie. Źródło: HHLA.

Podczas swojego wystąpienia dyrektor zarządzający HHLA przedstawił mapę z ośmioma trasami, które niemiecka firma uważa za najbardziej obiecujące. Oprócz Tarnopola i Zaporoża UIC planuje uruchomienie pociągów kontenerowych do Lwowa, Winnicy, Kijowa, Połtawy, Charkowa i Dniepru. „W średnim okresie szukamy możliwości uruchomienia pociągów nie tylko z portu w Odessie. Również poza Ukrainą widzimy potencjał w kierunku Polski, Białorusi i krajów bałtyckich” – powiedział Philip Sweens.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close