Niemiecki gigant logistyczny planuje ekspansję na rynku intermodalnym Ukrainy
Niemiecka firma logistyczna Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) powołała własnego operatora kolejowych przewozów intermodalnych na Ukrainie. Pozwoli to HHLA zwiększyć ruch kontenerowy na sieci kolejowej Ukrainy i ewentualnie Polski.

Nowa firma została zarejestrowana w styczniu tego roku pod nazwą „Ukraińska Spółka Intermodalna” (Ukrainian Intermodal Company). Teraz nowo utworzona organizacja konfiguruje procesy biznesowe, rekrutuje pracowników i przygotowuje się do rozpoczęcia współpracy z partnerami. Informacja ta została przekazana przez dyrektora HHLA International Philipa Sweensa, przemawiającego na Forum Międzynarodowych Spedytorów, który odbył się pod koniec maja w Kijowie z inicjatywy Stowarzyszenia Spedytorów Międzynarodowych na Ukrainie.
Według pana Sweensa pierwszym kierunkiem działalności UIC będzie świadczenie usług spedycyjnych w Zaporożu, dużym ośrodku przemysłowym na południowo-wschodniej Ukrainie. W przyszłości firma chce rozszerzyć zasięg geograficzny swojej działalności na inne lokalizacje w kraju. Docelowo spółka planuje ekspansję na Białoruś, kraje bałtyckie i Polskę.
Obecnie UIC jest w 100% własnością grupy HHLA (reprezentowanej przez HHLA International i SC CTO). W przyszłości niemiecki holding logistyczny planuje zatrzymać tylko 20-30% akcji ukraińskiej spółki zależnej. 50–60% udziałów zostanie sprzedanych innym firmom spedycyjnym i liniom żeglugowym. Pozostałe akcje zostaną wprowadzone do swobodnego obrotu. Taka struktura, według pana Sweensa, zapewni partnerstwo różnych uczestników rynku i inwestorów, a także przyciągnie szeroką bazę towarową i zasoby finansowe.
Spedycja i tabor
Biorąc pod uwagę, że ukraiński rynek kolejowy jest wciąż na etapie monopolu państwowego, HHLA nie mówi jeszcze o utworzeniu pełnoprawnego przewoźnika. Początkowo niemiecka firma postanowiła skoncentrować się na usługach spedycyjnych. HHLA jest zainteresowana tworzeniem wydajnych kolejowych połączeń intermodalnych między portem w Odessie a odległymi obszarami kraju. Głównym celem nowej firmy jest konsolidacja wolumenu ładunków i organizowanie kilku wysyłek tygodniowo. Taka konsolidacja pozwoli kolejom lepiej konkurować z transportem drogowym w dziedzinie transportu kontenerów.
UIC będzie współpracować z państwową spółką Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia) w celu utworzenia intermodalnych połączeń kolejowych. W przyszłości spółka planuje zakup lub dzierżawę wagonów – platform kolejowych do przewozu kontenerów, a także inwestowanie w tworzenie nowych lub rozbudowę istniejących terminali kontenerowych na Ukrainie. Większość centrów gospodarczych Ukrainy znajduje się w odległości ponad 300 km od portów morskich, co stwarza możliwości rozwoju intermodalnego transportu kolejowego. Jeśli chodzi o zakup lub dzierżawę własnych lokomotyw, kwestia ta nie ma obecnie znaczenia dla HHLA ze względu na ograniczenia prawne na Ukrainie: tylko państwowy monopolista Koleje Ukraińskie mają prawo do prowadzenia transportu po głównych szlakach kolejowych w kraju.
Terminal kontenerowy w Odessie
Należy zauważyć, że HHLA ma już jeden solidny aktyw na Ukrainie. Jest to Spółka Zależna „Terminal Kontenerowy Odessa”, (SC CTO – Subsidiary Company „Container Terminal Odessa”). HHLA działa w porcie w Odessie od lipca 2001 r. i prowadzi największy morski terminal kontenerowy na Ukrainie o maksymalnej rocznej przepustowości 850 tys. TEU. Grupa ponadto buduje w Odessie nowy terminal kontenerowy, którego roczna przepustowość będzie wynosić co najmniej 600 tys. TEU. Warto zauważyć, że w 2018 r. SC CTO zarejestrowała przepływ kontenerów na poziomie 338 tys. TEU. Spółka nie ogłosiła jeszcze wyników za rok 2019, ale wiadomo, że w ub. roku we wszystkich portach Ukrainy przeładowano 1 mln TEU, z czego ok 650 tysięcy TEU w terminalach w Odessie (CTO i inne).