Partnerzy portalu

PGNiG stawia na kontenerowe przewozy LNG

Spółka PGNiG planuje wykorzystywać transport kolejowy z zastosowaniem specjalistycznych izokontenerów do przewozu skroplonego gazu. PGNiG podpisało w tej sprawie list intencyjny z PKP Cargo. Obecnie trwają przygotowania do zawarcia umowy, która określi wolumen przewozów surowca. Transport intermodalny ma dla Grupy PGNiG sporo zalet. 

PGNiG
fot. Tomasz Żak/Urząd Marszałkowskie Województwa Śląskiego

Przesył gazu ziemnego między regionami Polski obecnie odbywa się za pomocą gazociągów, a tam gdzie one nie docierają stosuje się autocysterny, które nie są rozwiązaniem optymalnym. PGNiG Obrót Detaliczny jest obecnie na etapie analizy dostępnych rozwiązań technicznych, które mogą być zastosowane w pilotażowym projekcie transportu LNG koleją. Transport gazu odbywać się będzie w systemie intermodalnym tj. na ostatniej mili między terminalem przeładunkowym a odbiorcą końcowym przewozy będą wykonywane samochodami. Natomiast w przypadku klientów o dużym zapotrzebowaniu na LNG i którzy dysponują własnymi bocznicami kolejowymi (np. zakłady przemysłowe i energetyczne), w grę może wchodzić dostawa bezpośrednio transportem kolejowym.

Równolegle do inwestycji grupy PGNiG do większego wykorzystania transportu kolejowego przygotowuje się Polskie LNG – operator gazoportu w Świnoujściu, który buduje na terenie swojego terminalu bocznicę kolejową. Do przejęcia transportu skroplonego gazu przygotowuje się też PKP Cargo. Kolej intermodalna może przejąć znaczną część transportu nie tylko LNG ale też innych materiałów niebezpiecznych o czym rozmawialiśmy z Henrykiem Zielaskiewiczem, dyrektorem biura logistyki PKP SA.

Głównym celem pilotażowego projektu, planowanego we współpracy z PKP Cargo ma być przeniesienie części transportu z autocystern na kolej. PGNiG Obrót Detaliczny ocenia kolejowy transport LNG za pomocą izokontenerów jako naturalny i potrzebny krok w rozwoju rynku LNG małej skali w Polsce. — Wykorzystanie kolei pozwoli na szybki transport dużych wolumenów gazu skroplonego. Takie wolumeny będą potrzebne między innymi w energetyce zawodowej, która przejawia duże zainteresowaniem gazem ziemnym jako alternatywą dla paliw stałych. Firmy energetyczne chcą wykorzystywać LNG w sytuacjach niedoborów gazu sieciowego spowodowanych np. sezonowymi skokami zapotrzebowania na paliwo — komentuje PGNiG.

Intermodal lepszy od samych autocystern

Jedną z zalet wykorzystania kolei do przewozu LNG jest możliwość stworzenia sieci magazynów, do których skroplony gaz będzie dostarczany izokontenerami po torach, i skąd paliwo będzie dystrybuowane do odbiorców końcowych transportem kołowym. Taki model ma kilka przewag nad rozwiązaniem, w którym cały transport LNG od terminala czy instalacji skraplającej do końcowego odbiorcy odbywa się przy pomocy autocystern. Intermodalny transport zapewnia większą elastyczność i płynność dostaw oraz jest bardziej ekologiczny (mniejsze emisje CO2 i cząstek stałych na tonę przetransportowanego paliwa), dzięki czemu można jeszcze bardziej ograniczyć ślad węglowy paliwa gazowego w całym łańcuchu dostaw. — Dodatkowo, transport itermodalny w przypadku LNG powinien być atrakcyjny kosztowo, co przełoży się na cenę paliwa dla odbiorcy końcowego — zapewnia PGNiG.

Oprócz bezpośrednich dostaw cystern lub izokontenerów do klientów biznesowych LNG w izokontenerach dostarczany jest też do stacji regazyfikacyjnych, które umożliwiają wykorzystanie go np. w obiektach użyteczności publicznych, a także przesyłanie do domów mieszkalnych. Polska Spółka Gazownictwa z grupy PGNiG obecnie posiada 24 stacje regazyfikacji a do końca 2022 r. chce ich mieć 77. Stacje te funkcjonują w rejonach, gdzie nie ma jeszcze sieci dystrybucji gazu albo jej możliwości są niewystarczające w stosunku do zapotrzebowania. Przykładem takiej niedawno uruchomionej stacji jest instalacja w Krzepicach na Śląsku. 

— Zarówno gmina, jak i miasto były dotąd pozbawione dostępu do gazu ziemnego. Mieszkańcy liczą, że inwestycja PSG przyczyni się do rozwoju gospodarczego gminy i przyciągnie kolejnych inwestorów. W samych Krzepicach większość indywidualnych kotłowni opalanych jest głównie węglem, drewnem i olejem. Dzięki budowie stacji LNG mieszkańcy będą mogli korzystać z gazu ziemnego, m.in. do celów grzewczych, co przyczyni się do znaczącej poprawy jakości powietrza — napisano w komunikacie śląskiego urzędu marszałkowskiego. 

Z kolei spółka PGNiG Obrót Detaliczny koncentruje się przede wszystkim na klientach biznesowych (przede wszystkim zakłady produkcyjne), którym oferuje dostosowane do ich indywidualnych potrzeb rozwiązania oparte na dostawie LNG i jego regazyfikacji.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close