Świnoujski gazoport będzie mieć bocznicę kolejową
Polskie LNG, do którego należy gazoport w Świnoujściu przygotowuje się do budowy bocznicy kolejowej, dzięki której zwiększą się możliwości przewozu z terminalu koleją z wykorzystaniem cystern – kontenerów.
Gaz z świnoujskiego portu transportowany jest w większości gazociągiem. Wykorzystywane są też autosysterny i kontenery kriogeniczne. Jednak obecnie transportują je samochody. Polskie LNG planuje budowę trzytorowej bocznicy kolejowej wraz z instalacją technologiczną umożliwiającą transfer skroplonego gazu ze zbiorników LNG bezpośrednio do cystern kolejowych oraz ISO kontenerów 40 i 20’. Polskie LNG, jak również grupa Gaz-System prowadzą rozmowy z potencjalnymi zainteresowanymi przewoźnikami logistycznymi.
Niedawno największy polski przewoźnik PKP Cargo podpisał list intencyjny z PGNiG Obrót Detaliczny ws. uruchomienia pilotażowego transportu gazu skroplonego z terminalu w Świnoujściu do odbiorców końcowych. Umowa dotyczy uruchomienia pociągów intermodalnych przewożących cysterny w ISO-kontenerach. Projekt ma ruszyć na początku 2020 r. PKP Cargo deklaruje jednocześnie zainteresowanie utworzeniem centrów przeładunkowych LNG, zlokalizowanych przy terminalach przeładunkowych. Stąd kontenery będą trafiać do użytkowników końcowych, w tym odbiorców przemysłowych. Standardowo do załadunku zbiorników transportowych w tym specjalistycznych kontenerów ISO do przewozu LNG, ale także i zbiorników autocystern wykorzystuje się ramiona sztywne przegubowe lub węże elastyczne wyposażone w specjalne złącza — informuje Polskie LNG.
Przetarg na bocznicę
Obecnie Polskie LNG prowadzi przetarg w formule „zaprojektuj i buduj” na realizację bocznicy kolejowej. Inwestycja ta zwiększy możliwości wywożenia skroplonego gazu koleją oraz poprawi konkurencyjność tej formy transportu względem autocystern. Szacowana wydajność nowej instalacji wyniesie 1700 ton LNG na dobę. Gazoport będzie mieć front nalewczy na cysterny kolejowe i ISO-kontenery i składać się będzie z 12 stanowisk ładunkowych LNG.
Kontenery i cysterny trafią też do stacji regazyfikacji, w których gaz będzie przepompowywany do sieci dystrybudyjnych. Do 2022 r. ma działać 84 stacji regazyfikacyjnych należących Polskiej Spółki Gazownictwa.
Budowa bocznicy kolejowe jest częścią większego projektu rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu. Projekt obejmuje też zabudowę nowych urządzeń do regazyfikacji, które zwiększą możliwości transportowania gazu z portu gazociągami. Ponadto zaplanowano rozbudowę morskiego systemu przeładunkowego i budowę 3-go zbiornika LNG wraz z wymaganymi instalacjami i urządzeniami. Na inwestycję spółka Polskie LNG otrzymała dofinansowanie z funduszy unijnych w kwocie 553 mln zł.