PKP Cargo chce transportować LNG przez terminale intermodalne
PGNiG Obrót Detaliczny i PKP Cargo podpisały list intencyjny, zakładający współpracę w zakresie rozwoju usługi transportu kolejowego skroplonego gazu ziemnego (LNG). Rozważane jest wykorzystanie w tym celu terminali intermodalnych.

Skroplony gaz ziemny sprowadzany do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród przedsiębiorstw, działających w Polsce. Aktualnie skroplony gaz z Terminalu LNG transportowany jest do odbiorców w całym kraju głównie z wykorzystaniem autocystern kriogenicznych. Uruchomienie transportu kolejowego paliwa LNG pozwoliłoby na przewożenie znacznie większych ilości gazu w krótkim czasie i tym samym otworzyło nowe, bardzo interesujące perspektywy biznesowe.
PKP Cargo wykazuje jednocześnie zainteresowanie, dotyczące utworzenia centrów przeładunkowych LNG, zlokalizowanych przy terminalach przeładunkowych, będących w dyspozycji spółki. Umożliwiłoby to transport intermodalny, pozwalający na szybką lokalną dystrybucję paliwa LNG do odbiorców końcowych.
Pierwszym etapem współpracy PGNiG Obrót Detaliczny i PKP Cargo ma być przygotowanie pilotażowego transportu skroplonego gazu ziemnego z Terminalu LNG w Świnoujściu na początku 2020 roku. Będzie to pierwszy tego rodzaju transport w Polsce.
– PKP Cargo bacznie obserwuje rynek i widzimy, że dzięki importowi gazu skroplonego rośnie zapotrzebowanie na przewóz tego surowca w głąb kraju. Tworzy się nowy sektor rynku przewozowego, na którym chcemy być obecni i zaoferować naszemu klientowi jak najlepsze warunki transportu gazu. Liczymy, że ten list intencyjny stanie się podstawą podpisania w niedalekiej przyszłości umowy przewozowej. Dla nas to nie tylko biznes, cieszymy się, że będziemy mogli wziąć aktywny udział w procesie wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski – powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Polskie LNG – operator gazoportu w Świnoujściu realizuje program rozbudowy terminalu. Jednym z jego elementów jest budowa lądowego systemu załadunkowego na kolej. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie transportowanie gazu za pomocą cystern w ISO-kontenerach.