Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Dla załadowców kontenerowych nadchodzą lepsze czasy – nadmiar podaży usług nad popytem

Przetasowanie w 2025 r. sojuszy armatorów żeglugi kontenerowej skłania ich do walki o udział w rynku. Jednym ze sposobów jest wprowadzanie nowych statków, co już zwiększyło podaż usług nad popytem i skutkuje dalszym spadkiem stawek frachtu. Tendencja ta jest okazją dla załadowców do wykorzystania strategii sojuszy przewoźników na swoją korzyść.

Dla załadowców kontenerowych nadchodzą lepsze czasy – nadmiar podaży usług nad popytem
Źródło: iStock

Taka jest ocena niezależnych analityków, w tym z firmy Xeneta. A to nie koniec poprawy warunków dla nadawców ładunków. Mogą oni liczyć na to, że w przyszłym roku nastąpi przełamanie impasu w swobodnej żegludze Morzem Czerwonym, co radykalnie spowoduje nierównowagę rynkową, z korzyścią dla nich.

Patrz: Nowe sojusze armatorów zmienią siatkę połączeń feederowych?

Rośnie podaż mocy

Firma analityczna Linerlytica informuje, że obecnie bezrobotnych jest tylko 37 kontenerowców o łącznej nośności 77 185 TEU, co jest równoznaczne z 0,3 proc. aktywnej floty. W raporcie stwierdzono: „Popyt na dodatkowy tonaż nie wykazuje oznak ochłodzenia, a w ciągu najbliższych dwóch miesięcy przewoźnicy wykupią cały tonaż, który pojawi się na rynku czarterowym”. Podkreśla się też, że „niezwykle niski jak na tę porę roku” jest poziom złomowania starych kontenerowców – mniej niż 100 tys. TEU.
„To są oznaki, że przewoźnicy przygotowują grunt pod nową bitwę o udział w rynku przed przetasowaniem sojuszy”, stwierdza Linerlytica.
Co więcej, niechęć operatorów do ograniczania mocy przewozowej utrudnia egzekwowanie dla usług Azja – Europa planowanego na 1 listopada GRI (General Rate Increases – uzgodnienia załadowców z przewoźnikami w rundzie negocjacji) w wysokości 1000 – 2000 USD za FEU.

Rośnie nierównowaga rynkowa

Obecnie na tej trasie (w tym do portów Morza Śródziemnego) pływa 504 kontenerowców o pojemności 7,33 mln TEU, co oznacza wzrost o 25 proc. r/r. Zarazem w następstwie niedawnych strajków w portach na wschodnim wybrzeżu USA, zdolność przewozowa Azja –porty wschodniego wybrzeża USA spadła tylko o 3 proc. r/r – do 254 statków (o pojemności 2,72 mln TEU), podczas gdy podaż slotów do portów zachodniego wybrzeżu USA wzrosła o 22 proc. – do 312 statków (o pojemności 2,67 mln TEU).

„Przewoźnicy nie dostosowali zdolności przewozowych na linii Azja – Europa Północna, aby dopasować się do spadku popytu na ładunki, przy czym oczekuje się, że planowana zdolność przewozowa z Azji wzrośnie w nadchodzących tygodniach o ponad 25 proc. Żaden z przewoźników na trasie Azja-Europa (…) nie planuje redukcji zdolności przewozowych w okresie zimowym. Zagroziłoby to ich wysiłkom na rzecz powstrzymania spadku stawek frachtowych”, stwierdza Linerlytica, jak donosi The Loadstar.
Świadczy to o tym, że główni operatorzy nadal polują na tonaż.

Załadowco – korzystaj z okazji

„Dodatkowy tonaż, który zostanie wprowadzony na rynek żeglugi oceanicznej w przyszłym roku, stanowi okazję dla załadowców do wykorzystania szerokiego spektrum strategii sojuszy przewoźników na swoją korzyść, doradza z kolei firma analityczną Xeneta.  Przewiduje, że nadal kluczowym czynnikiem wpływającym na zmianę stawek frachtu będzie praca przewozowa (tono-mila). Ale drugim czynnikiem będzie zmniejszanie się napięć w zdolności przewozowej, wraz z dostarczaniem większej liczby nowych statków. 

Według firmy konsultingowej Clarksons, dziesięciu największych przewoźników oceanicznych złożyło zamówienia na 431 kontenerowców. Najwięcej nowego tonażu pozyska w przyszłym roku MSC – 46 kontenerowców o zdolności przewozu 582 tys. TEU.

Patrz: Nowe rekordy zamówień kontenerowców, popyt na inne statki maleje

„Ta sytuacja stwarza szansę dla załadowców, o ile zrozumieją, jak wykorzystać różne strategie przewoźników i sojuszy na swoją korzyść”, doradza Emily Stausbøll, starszy analityk ds. żeglugi w Xeneta. 
Spodziewaną w przyszłym roku nierównowagę podaży i popytu na kontenerowym rynku przewozów oceanicznych może pogłębić częściowy powrót statków do żeglugi Kanałem Sueskim, a bardzo silnie – w pełni swobodna żegluga Morzem Czerwonym.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close