Trybunał UE uchylił kontrowersyjny przepis Pakietu Mobilności
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok ws. skargi państw członkowskich w tym Polski na Pakiet Mobilności. Przepisy te zostały uznane za zgodne z prawem unijnym. Wyjątkiem jest wymóg powrotu pojazdu do bazy przewoźnika co 8 tygodni.

Pakiet Mobilności został przyjęty w 2020 r. i w założeniu legislatorów mial poprawić warunki pracy kierowców zawodowych. Zdaniem części państw członkowskich rzeczywistą motywacją stojącą za tą inicjatywą legislacyjną była chęć ochrony rynków państw zachodnioeuropejskich przed konkurencją ze strony przewoźników drogowych z nowych państw członkowskich. Kilka państw, w tym Polska zaskarżyła nowe przepisy do Trybunału w Luksemburgu.
4 października br. unijny są potwierdził zgodność z traktatami europejskimi przepisów o zakazie spędzania przez kierowców regularnego okresu odpoczynku w pojeździe, obowiązku organizowania pracy kierowców tak aby co 3 lub 4 tygodniu powracali do bazy eksploatacyjnej lub miejsca zamieszkania, o przyspieszeniu obowiązku zainstalowania inteligentnych tachografów, czterodniowym cooling off w przewozach kabotażowych i zakwalifikowaniu kierowców jako pracowników delegowanych podczas przejazdów kabotażowych i cross-trade.
Kontrowersyjny przepis
Za niezgodny z prawem unijnym uznany został najbardziej kontrowersyjny przepis, który nakładał obowiązek powrotu pojazdu do bazy eksploatacyjnej przewoźnika co 8 tygodni. Przepis ten krytykowała m.in. Komisja Europejska, która przeprowadziła badanie wpływu te regulacji na środowisko. Z analizy wynika, że te wymuszone przez Pakiet Mobilności przejazdy powodują wzrost emisji gazów cieplarnianych o 2,9 mln t CO2.
Czytaj też: KE potwierdziła negatywny wpływ Pakietu Mobilności na klimat
— Patrząc na linią orzeczniczą Trybunału spodziewaliśmy się takiego rozstrzygnięcia. Dobrze jednak, że Trybunał uchylił obowiązek powrotu pojazdu do bazy eksploatacyjnej, gdyż przepis ten był nie tylko absurdalny i kosztowny dla przewoźników, ale także sprzeczny z polityką klimatyczną Unii Europejskiej. Kilkaset tysięcy pojazdów wracających co 8 tygodni do bazy, często bez jakiegokolwiek ładunku, generowało w Europie emisję gazów cieplarnianych na poziomie zbliżonym do emisji niektórych państw członkowskich UE — skomentował Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Uchylony dziś przepis, to niejedyna kontrowersyjna regulacja Pakietu Mobilności. Organizacje branży transportu intermodalnego krytykowały inny przepis, który pozwala krajom członkowskim wprowadzenie wyjątku od zasady, że przewozy na pierwszej i ostatniej mili są traktowane jak przewozy transportu intermodalnego. Z przepisu tego skorzystała Dania, która wprowadziła ograniczenia możliwości wykonywania przewozów first mile i last mile dla firm zagranicznych.
Czytaj też: Pakiet Mobilności: Dania wprowadza ograniczenia na pierwszej i ostatniej mili.