Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Korytarz Północ – Południe musi otworzyć się na nowe rynki

Korytarz Bałtyk — Adriatyk ma niewykorzystany potencjał dla rozwoju transportu kombinowanego, a jego rozwój wymaga zmiany myślenia o infrastrukturze i otwarcia na nowe rynki takie jak Bałkany, czy Turcja — wynika z debaty „Znaczenie korytarza Północ — Południe dla branży logistycznej”, która odbyła się w ramach konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH w Szczecinie.

fot. ŁK

Czytaj też: W Szczecinie rozpoczęła się debata o przyszłości polskiej i europejskiej logistyki

Świnoujście doskonałą lokalizacją dla portu kontenerowego

W rejonie Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej od kilku lat rozwijane są nowe usługi transportu intermodalnego. Jednym z operatorów, który rozbudowuje siatkę połączeń w tym rejonie jest Metrans, który uruchamia regularne pociągi m.in. do Stambułu. 

— Kierunek turecki się rozwija, do czego przyczynia się m.in. wzrost rynku serbskiego. Widzimy potencjał w połączeniach do Stambułu i Azji Środkowej. Transport do krajów takich jak Gruzja, czy Kazachstan można kierować przez Turcję. Jako grupa widzimy też potencjał w intermodalnych przewozach naczep i planujemy dostosować nasze terminale do obsługi naczep — powiedział Tomasz Mioduszewski, dyrektor zarządzający Metrans (Polonia). 

— Z raportu, którzy przygotowali nasi analitycy wynika, że przewozy naczep mogą być interesującym kierunkiem rozwoju dla transportu intermodalnego. Widać to zwłaszcza w Skandynawii. W Polsce spory potencjał dla takich usług ma port Świnoujście. Niestety w naszej części Europy barierą ciągle jest infrastruktura kolejowa. Jednakże korytarz północ-południe jest jednym z priorytetów polityki UE, również w kontekście tzw. mobilności wojskowej, wiec w kolejnych latach dużo będzie inwestycji w tę infrastrukturę — zauważył Bogdan Zawadewicz, dyrektor Biura Analiz Ryzyka Ekonomiczno-Geopolitycznego, BGK.

Niewykorzystany potencjał

Rynek skandynawski w kolejnych latach może mieć duże znaczenie dla polskiego transportu intermodalnego. — Szwecja to kraj o dużym potencjale kolei towarowej. Obecnie jednak korytarzem północ-południe dla tego kraju nie jest Polska, tylko Niemcy i Dania. Dziś kursuje prom kolejowy między Świnoujściem a Ystad, ale dla szwedzkich kolei nie jest to optymalny produkt. Z rozmów z przedstawicielami szwedzkich kolei przeprowadziliśmy w ubiegłym tygodniu, wynika że jeśli Polska chce rozwijać połączenie kolejowe ze Szwecją to konieczne będzie uruchomienie promu kolejowego z Świnoujścia do Trelleborga — powiedział Łukasz Grzesło, prezes PKP Cargo International.

— Z punktu widzenia armatorów korytarz Bałtyk — Adriatyk przyczynia się do rozwoju naszego portfolio klientów, które dziś jest bardzo zróżnicowane i obejmuje firmy z całej Europy. Działamy w ramach grupy Grimaldi, która ma siatkę połączeń na całym świecie. Obecnie wysyłamy ładunki do różnych destynacji korzystając z drogi morskiej — powiedziała Mirosława Królasik, Account Manager w Finnlines. 

Odporność infrastruktury

Powódź, która dotknęła kraje Europy Środkowej zakłóciła działania korytarza północ — południe. Tego typu wydarzenia pokazują jak ważna jest odporność infrastruktury na zakłócenia. 

— Z punktu widzenia przewoźnika, który świadczy przewozy dla KGHM infrastruktura kolejowa obecnie nie zapewnia odporności na wydarzenia takie jak powódź. Gdyby dziś doszło do przerwania 3 km odcinka linii kolejowej w Głogowie, to musielibyśmy nadrabiać 300 km objazdami, by zapewnić przewozy dla huty miedzi. W ostatnich latach zaniedbaliśmy myślenie o mobilności i możliwości tworzenia objazdów. To jest konieczne nie tylko w kontekście ryzyka klimatycznego — powiedział Dariusz Liszewski, prezes zarządu Pol-Miedź Trans.

W kolejnych latach czynnikiem, może przyspieszyć rozwój transportu intermodalnego będą kwestie związane z zatrudnianiem kierowców i czasem oraz warunkami ich pracy. — Przewoźnicy drogowi są coraz bardzie zainteresowani obsługą pierwszej i ostatniej mili. To wymaga podjęcia pewnych decyzji politycznych na poziomie europejskim, aby rozwinąć transport intermodalny. Trzeba poprawić interoperacyjność europejskiej kolei, poprawić stan infrastruktury. Takim zaczątkiem dla rozwoju korytarza północ — południe mogłoby być uruchomienie połączeń między naszymi portami a południem kraju — stwierdził Ryszard Kaczmarek, Intermodal Business Development Director, Freightliner PL.

— W Polsce obecnie dominują połączenia na linii wschód — zachód na kierunkach do portów Rotterdam i Hamburg oraz na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jednakże rynek Europy Środkowej ma potencjał dla połączeń na osi północ — południe. Przykładem są przewozy kontenerów z Małaszewicz do Węgier, czy Serbii. Barierami są ciągle wysokie ceny energii trakcyjnej. Wyzwaniem jest też zapełnienie składów w obu kierunkach. Motorem rozwoju dla tego korytarza mogą być inwestycje w portach, modernizacja infrastruktury kolejowej i przejść granicznych. Pozytywną informacją jest wzrost ulgi intermodalnej w Polsce — podsumowała Sandra Baniak, analityk Ośrodka Studiów Wschodnich.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close