W Szczecinie rozpoczęła się debata o przyszłości polskiej i europejskiej logistyki
W Szczecinie ruszyła trzecia edycja konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH, której głównym tematem będzie rozwój branży logistycznej na międzynarodowych korytarzach transportowych przechodzących przez Polskę. W Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia debatują naukowcy, przedstawiciele administracji publicznej oraz przedsiębiorcy z Polski i zagranicy.
Szczecin i Pomorze Zachodnie to region, który w kolejnych latach stanie się istotnym miejscem na mapie transportu intermodalnego w Polsce, o czym przekonani są uczestnicy konferencji. — Cieszę się, że po raz trzeci spotykamy się w Szczecinie, który jest naturalnym miejscem dla takich debat, gdyż łączą się tu wszystkie elementy transportu intermodalnego. Logistyka to część gospodarki, która ma znaczenie dla rozwoju każdej gałęzi biznesu. Dziś widzimy nowe wyzwania i kryzysy w światowych łańcuchach dostaw, które mają wpływ na naszą gospodarkę — powiedział Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.
Pomorze Zachodnie wyróżnia się położeniem, które zapewnia dogodny dostęp do wielu rynków zaopatrzenia w Polsce i Europie. Dla rozwoju branży logistycznej i całej gospodarki polskiej ważne jest wykorzystanie tego atutu. — Dziś mamy poczucie, że nie w pełni wykorzystujemy ten potencjał. To jednak zaczyna się zmieniać. Pojawiają się nowe szanse dla rozwoju transportu intermodalnego. Kolejowa linia „Nadodrzanka” wpisana została niedawno do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T. PKP PLK planują działania, które zlikwidują wąskie gardła na tej linii. Do 2040 r. „Nadodrzanka” powinna zostać gruntownie zmodernizowana. My również jako Zarząd Portów prowadzimy działania, aby transport intermodalny miał większy udział w obsłudze towarów. Dostosowujemy Kanał Dębicki do przyjęcia większych statków i modernizujemy infrastrukturę kolejową w jego regionie. Do obsługi ładunków intermodalnych dostosowany również został Terminal Promowy w Świnoujściu. Te działania otwierają nowe możliwości dla przewozów intermodalnych — powiedział Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
— Podejmując ponad 3 lata temu decyzję o organizacji konferencji INTERMODLA IN POLAND NORTH-SOUTH, chcieliśmy wypromować ten region oraz porty w Szczecinie i Świnoujściu. W kolejnych latach będzie to miejsce, gdzie transport intermodalny i branża offshore będą się szybko rozwijać, co odzwierciedla także rosnąca frekwencja w naszej konferencji — powiedział, Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju CSL.
— Podczas naszych konferencji często debatujemy o kwestiach bezpieczeństwa łańcuchów dostaw i reagowania w kryzysowych sytuacją. Z taką sytuacją mamy obecnie do czynienia w Polsce i krajach Europy Środkowej, które zostały dotknięte przez powódź, która ma wpływ również na funkcjonowanie korytarza transportowego Północ-Południe. Debaty i rozmowy podczas naszej konferencji są okazją do wymiany doświadczeń i przedstawienia nowych perspektyw dla branży logistycznej — powiedział Piotr Klimek, prezes Intermodal News sp. z o. o.
Znaczenie funduszy unijnych
Duże znaczenie dla rozwoju sektora transportu intermodalnego w Polsce w poprzednich latach miały programy unijne. Tak samo będzie również w perspektywie finansowej 2021 — 2027. Dla przedsiębiorców z tej branży przewidziano ponad 400 mln euro, które zostanie rozdysponowane w dwóch programach unijnych.
— W kolejnych programach wsparcia transportu intermodalnego widoczna była tendencja do zwiększania ilości dostępnych środków. Celami, które chcemy osiągnąć dzięki wsparciu tego sektora jest wyrównanie szans konkurowania transportu kolejowego z samochodowym oraz stworzenie sieci terminali przeładunkowych. Niedawno zakończyliśmy nabór wniosków w konkursie Krajowego Programu Odbudowy. Obecnie trwa ocena wniosków, a podpisanie umów na dofinansowanie zaplanowano na I półrocze 2025 r. Do końca roku prawdodpobnie ogłoszony zostanie nabór wniosków w programie FENIKS. W tym programie będzie więcej czasu na przygotowanie wniosków i na realizację inwestycji, a także większa dostępna kwota środków — powiedział Krzysztof Rodziewicz, dyrektor Departamentu Analiz Transportowych, Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Branża logistyczna reaguje na nowe wyzwania i jest zależna również od sytuacji geopolitycznej, której wspomniał w swoim referacie Piotr Minkina, dyrektor ds. Strategii Inwestycyjnych i ESG, Generali Investments TFI. — Od czasu pandemii covid widzimy, że międzynarodowa wymiana usług cyfrowych rośnie szybciej niż wymiana towarowa. Wpływ na handel międzynarodowy mają dziś czynniki geopolityczne. Analitycy bacznie obserwują zwłaszcza to co dzieje się w USA. W europejskim przemyśle ciągle widoczne są problemy strukturalne. Wzrost produktywności w tym sektorze jest niższy niż USA, które nas mocno wyprzedziły. W następnych lata spodziewamy się także spadku inflacji i obniżania stóp procentowych przez banki centralne — powiedział ekspert Generali Investments TFI.