Świnoujście doskonałą lokalizacją dla portu kontenerowego
Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu skróci łańcuchy dostaw dla Polski zachodniej i Niemiec Wschodnich, co przyniesie korzyści dla gospodarki i Środowiska. Podczas debaty otwarcia Konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH dyskutowano o tym jak przygotować się do tego wielkiego przedsięwzięcia.
Czytaj też: W Szczecinie rozpoczęła się debata o przyszłości polskiej i europejskiej logistyki
Debata „Terminal kontenerowy w Świnoujściu na nowej mapie logistycznej Europy” pokazała jak złożonym procesem będzie budowa nowego portu kontenerowego ale też jak bardzo przebuduje mapę logistyczną w naszej części Europy. Pojawienie się dużej ilości ładunków intermodalnych w portach w Szczecinie i Świnoujściu wymagać będzie stworzenia zaplecza logistycznego w głębi lądu. Spółka MCG Intermodal planuje budowę terminalu w miejscowości Gajec koło Rzepina, który znajdzie się na skrzyżowaniu magistrali wschód — zachód E 20 oraz linii CE 59 czyli „Nadodrzanki”.
— Spółka MCG Intermodal ma już pozwolenie na budowę dla nowego terminala. Decyzja o realizacji tego projektu podjęta została, kiedy zaczęto mówić o budowie nowego głębokowodnego portu kontenerowego w Świnoujściu. MCG złożyła wniosek preselekcyjny do CUPT i projekt ten został oceniony pozytywnie. Inwestor planuje złożyć dla tego projektu wniosek o dofinansowanie z funduszu FENIKS. Nowy terminal będzie mieć 26 ha powierzchnii. Będzie to również centrum logistyczne, gdyż planowana jest budowa 9 ha hal wysokiego magazynowania. Mam nadzieję, że w momencie gdy w Świnoujściu będzie powstawał nowy terminal morski, będziemy już otwierali terminal obok Rzepina — powiedział Waldemar Wołosiuk, członek zarządu Centralny Terminal Kobylany.
Nowa mapa transportu kombinowanego
Budowa terminala w Świnoujściu może być impulsem do rozwoju transportu intermodalnego w rejonie Pomorza Zachodniego. Przedsiębiorcy są zainteresowani przeniesieniem przewozu naczep z dróg na kolej, co jest zgodne z trendami jakie widoczne są w Europie.
— Jeżeli powstanie terminal w Świnoujściu to jestem przekonany, że rozwinie się transport intermodalny. Chcemy oferować naszym klientom usługi transportowe podobne jak obecnie, ale z wykorzystaniem transportu kolejowego. Dlatego kupujemy naczepy intermodalne. Widzimy duże zainteresowanie tego rodzaju usługami. Klienci, szczególnie w krajach skandynawskich przy wyborze oferty przewozowej zwracają uwagę nie tylko na cenę ale tez ślad. węglowy. Takie podejście będzie coraz powszechniejsze w miarę jak będzie wprowadzany obowiązek raportowania emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Dlatego jestem przekonany, że rozwój przewozów intermodalnych to przyszłość — powiedział Konrad Gałan, prezes Galan Logistics.
Obecnie do Szczecina i Świnoujścia nie docierają regularne pociągi intermodalne. W kolejnych latach jest jednak szansa, że Pomorze Zachodnie zostanie włączone w mapę połączeń multimodalnych.
— Przewoźnicy kolejowi są dziś gotowi, by uruchomić pociągi intermodalne do Szczecina i Świnoujście jeśli pojawią się ładunki, czyli odpowiednia ilość kontenerów lub naczep. To stanie się, kiedy do tych portów zaczną docierać statki o odpowiedniej wielkości. Widzimy w kolejnych latach duży potencjał dla przewozów kolejowych, który trzeba będzie wykorzystać — zapewnił Lukas Polaczek, Head of Intermodal, DB Cargo Polska.
Przygotować się do inwestycji
Budowa nowego terminalu w Świnoujściu będzie impulsem dla rozwoju sektora usług logistycznych w regionie. Dotyczy to także agencji celnych, które będą obsługiwać nowych klientów w rejonie Pomorza Zachodniego
— Nowy europejski kodeks celny idzie w kierunku coraz większej cyfryzacji, posługiwania się algorytmami i mechanizmami sztucznej inteligencji. To wszystko usprawni zarządzanie łańcuchami dostaw. W kontekście budowy nowego terminalu w Świnoujściu ważne jest uproszczenie procedur kontrolnych i koordynacja działań wszystkich służb oraz przygotowanie zaplecza magazynowego dla rewizji. Algorytmy poprawią bezpieczeństwo i będą nam pomagać ale nie wyeliminują całkowicie kontroli fizycznych ładunków — zauważyła Joanna Porath, prezes AC Porath.
Do budowy nowego terminalu przygotowuje się także Krajowa Administracja Skarbowa. — Śledzimy proces przygotowania tej inwestycji. Mamy już doświadczenia z budowy Baltic Hub w Gdańsku. Na ich podstawie dokonaliśmy analizy zapotrzebowania na kadry. Opracowaliśmy pewien model, który pozwoli nam przygotować się do obsługi nowych potoków ładunków jakie pojawią się w Świnoujściu. Chcemy tez uczestniczyć w procesie przygotowania tej inwestycji, aby w przyszłości nasze procesy kontrolne były jak najmniej uciążliwe dla biznesu — powiedział Ryszard Bednarek, zastępca naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego
Doskonała lokalizacja
Przedstawiciel konsorcjum, które będzie budować nowy głębokowodny terminal w Świnoujściu widzi duży potencjał w polskim rynku. Dużym atutem polskiego portu jest jego lokalizacja. — Między Gdańskiem, a Hamburgiem jest 600 kilometrów, gdzie obecnie nie ma możliwości obsługi dużych statków. Dzisiaj wschodnie Niemcy i zachodnia Polska obsługiwane są przez porty w Hamburgu i Gdańsku, co nie jest optymalnym rozwiązaniem. Budowa terminalu w Świnoujściu pozwoli znacznie skrócić łańcuchy dostaw dla tego regionu. Dużym atutem jest też dostępność drogi wodnej śródlądowej do Berlina. Świnoujście to znakomita lokalizacja. Budowa nowego terminala przyniesie korzyści ekonomiczne jak i środowiskowe. Skrócenie łańcuchów dostaw dla wschodnich Niemiec i zachodniej Polski przyniesie duże obniżenie emisji CO2 w transporcie — zapewnił Thomas Pieters, Business Development Manager, DEME Group.
Nowy terminal w Świnoujściu będzie jednym z najnowocześniejszych portów kontenerowych w Europie. — Fakt, że będziemy budować nowy terminal od zera, pozwala nam w projekcie uwzględnić najnowsze rozwiązania w zakresie automatyzacji i zrównoważonej energii. Zależy nam także aby terminal korzystał w jak największym stopniu z transportu kolejowego i wodnego śródlądowego, aby wpływ tej inwestycji na środowisko był jak najmniejszy. Przewidujemy także, że nowy terminal stworzy kilkaset miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry — powiedział Thomas Pieters.