Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Świnoujście doskonałą lokalizacją dla portu kontenerowego

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu skróci łańcuchy dostaw dla Polski zachodniej i Niemiec Wschodnich, co przyniesie korzyści dla gospodarki i Środowiska. Podczas debaty otwarcia Konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH dyskutowano o tym jak przygotować się do tego wielkiego przedsięwzięcia. 

fot. ŁK

Czytaj też: W Szczecinie rozpoczęła się debata o przyszłości polskiej i europejskiej logistyki

Debata „Terminal kontenerowy w Świnoujściu na nowej mapie logistycznej Europy” pokazała jak złożonym procesem będzie budowa nowego portu kontenerowego ale też jak bardzo przebuduje mapę logistyczną w naszej części Europy. Pojawienie się dużej ilości ładunków intermodalnych w portach w Szczecinie i Świnoujściu wymagać będzie stworzenia zaplecza logistycznego w głębi lądu. Spółka MCG Intermodal planuje budowę terminalu w miejscowości Gajec koło Rzepina, który znajdzie się na skrzyżowaniu magistrali wschód — zachód E 20 oraz linii CE 59 czyli „Nadodrzanki”. 

— Spółka MCG Intermodal ma już pozwolenie na budowę dla nowego terminala. Decyzja o realizacji tego projektu podjęta została, kiedy zaczęto mówić o budowie nowego głębokowodnego portu kontenerowego w Świnoujściu. MCG złożyła wniosek preselekcyjny do CUPT i projekt ten został oceniony pozytywnie. Inwestor planuje złożyć dla tego projektu wniosek o dofinansowanie z funduszu FENIKS. Nowy terminal będzie mieć 26 ha powierzchnii. Będzie to również centrum logistyczne, gdyż planowana jest budowa 9 ha hal wysokiego magazynowania. Mam nadzieję, że w momencie gdy w Świnoujściu będzie powstawał nowy terminal morski, będziemy już otwierali terminal obok Rzepina — powiedział Waldemar Wołosiuk, członek zarządu Centralny Terminal Kobylany.

Nowa mapa transportu kombinowanego

Budowa terminala w Świnoujściu może być impulsem do rozwoju transportu intermodalnego w rejonie Pomorza Zachodniego. Przedsiębiorcy są zainteresowani przeniesieniem przewozu naczep z dróg na kolej, co jest zgodne z trendami jakie widoczne są w Europie. 

— Jeżeli powstanie terminal w Świnoujściu to jestem przekonany, że rozwinie się transport intermodalny. Chcemy oferować naszym klientom usługi transportowe podobne jak obecnie, ale z wykorzystaniem transportu kolejowego. Dlatego kupujemy naczepy intermodalne. Widzimy duże zainteresowanie tego rodzaju usługami. Klienci, szczególnie w krajach skandynawskich przy wyborze oferty przewozowej zwracają uwagę nie tylko na cenę ale tez ślad. węglowy. Takie podejście będzie coraz powszechniejsze w miarę jak będzie wprowadzany obowiązek raportowania emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Dlatego jestem przekonany, że rozwój przewozów intermodalnych to przyszłość — powiedział Konrad Gałan, prezes Galan Logistics. 

Obecnie do Szczecina i Świnoujścia nie docierają regularne pociągi intermodalne. W kolejnych latach jest jednak szansa, że Pomorze Zachodnie zostanie włączone w mapę połączeń multimodalnych.

— Przewoźnicy kolejowi są dziś gotowi, by uruchomić pociągi intermodalne do Szczecina i Świnoujście jeśli pojawią się ładunki, czyli odpowiednia ilość kontenerów lub naczep. To stanie się, kiedy do tych portów zaczną docierać statki o odpowiedniej wielkości. Widzimy w kolejnych latach duży potencjał dla przewozów kolejowych, który trzeba będzie wykorzystać — zapewnił Lukas Polaczek, Head of Intermodal, DB Cargo Polska. 

Przygotować się do inwestycji

Budowa nowego terminalu w Świnoujściu będzie impulsem dla rozwoju sektora usług logistycznych w regionie. Dotyczy to także agencji celnych, które będą obsługiwać nowych klientów w rejonie Pomorza Zachodniego

— Nowy europejski kodeks celny idzie w kierunku coraz większej cyfryzacji, posługiwania się algorytmami i mechanizmami sztucznej inteligencji. To wszystko usprawni zarządzanie łańcuchami dostaw. W kontekście budowy nowego terminalu w Świnoujściu ważne jest uproszczenie procedur kontrolnych i koordynacja działań wszystkich służb oraz przygotowanie zaplecza magazynowego dla rewizji. Algorytmy poprawią bezpieczeństwo i będą nam pomagać ale nie wyeliminują całkowicie kontroli fizycznych ładunków — zauważyła Joanna Porath, prezes AC Porath. 

Do budowy nowego terminalu przygotowuje się także Krajowa Administracja Skarbowa. — Śledzimy proces przygotowania tej inwestycji. Mamy już doświadczenia z budowy Baltic Hub w Gdańsku. Na ich podstawie dokonaliśmy analizy zapotrzebowania na kadry. Opracowaliśmy pewien model, który pozwoli nam przygotować się do obsługi nowych potoków ładunków jakie pojawią się w Świnoujściu. Chcemy tez uczestniczyć w procesie przygotowania tej inwestycji, aby w przyszłości nasze procesy kontrolne były jak najmniej uciążliwe dla biznesu — powiedział Ryszard Bednarek, zastępca naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego

Doskonała lokalizacja

Przedstawiciel konsorcjum, które będzie budować nowy głębokowodny terminal w Świnoujściu widzi duży potencjał w polskim rynku. Dużym atutem polskiego portu jest jego lokalizacja. — Między Gdańskiem, a Hamburgiem jest 600 kilometrów, gdzie obecnie nie ma możliwości obsługi dużych statków. Dzisiaj wschodnie Niemcy i zachodnia Polska obsługiwane są przez porty w Hamburgu i Gdańsku, co nie jest optymalnym rozwiązaniem. Budowa terminalu w Świnoujściu pozwoli znacznie skrócić łańcuchy dostaw dla tego regionu. Dużym atutem jest też dostępność drogi wodnej śródlądowej do Berlina. Świnoujście to znakomita lokalizacja. Budowa nowego terminala przyniesie korzyści ekonomiczne jak i środowiskowe. Skrócenie łańcuchów dostaw dla wschodnich Niemiec i zachodniej Polski przyniesie duże obniżenie emisji CO2 w transporcie — zapewnił Thomas Pieters,  Business Development Manager, DEME Group.

Nowy terminal w Świnoujściu będzie jednym z najnowocześniejszych portów kontenerowych w Europie. — Fakt, że będziemy budować nowy terminal od zera, pozwala nam w projekcie uwzględnić najnowsze rozwiązania w zakresie automatyzacji i zrównoważonej energii. Zależy nam także aby terminal korzystał w jak największym stopniu z transportu kolejowego i wodnego śródlądowego, aby wpływ tej inwestycji na środowisko był jak najmniejszy. Przewidujemy także, że nowy terminal stworzy kilkaset miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry — powiedział Thomas Pieters.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close