Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

PE zgodził się na dopuszczenie długich ciężarówek do przewozów transgranicznych

Parlament Europejski zgodził się na nowelizację Dyrektywy o wagach i rozmiarach pojazdów, która dopuszcza tzw. gigalinery do wykonywania transgranicznych przewozów w UE. Przepis ten budzi kontrowersje w branży logistycznej. 

fot. Allianz pro Schiene

Europosłowie zgodzili się na zmiany w dyrektywie, które podnoszą maksymalną masę ciężarówek z 40 do 44 ton, co ma ułatwić wprowadzenie na drogi pojazdów z napędem elektrycznym, które wymagają stosowania ciężkich akumulatorów. Dopuszczono również zestawy typu EMS o masie do 60 ton (czyli ciężarówki z przyczepami) do wykonywania przejazdów transgranicznych. Dotychczas pojazdy takie spotkać można było na drogach w Szwecji, Finlandii, Niemczech i Holandii. 

Komisja Europejska argumentuje, że tzw. gigalinery mają niższą nawet do 30% emisję gazów cieplarnianych w przeliczeniu na tonokilometr w porównaniu do ciężarówek z samymi naczepami. Dopuszczenie długich pojazdów zmniejszy też zapotrzebowanie na pracę kierowców zawodowych, których w Europie brakuje już 400 tys. co stanowi poważny problem dla europejskiej branży transportowej i całej gospodarki. 

Obawy branży kolejowej

Dopuszczenie zestawów EMS do wykonywania operacji transgranicznych krytykowały organizacje branżowe firm kolejowych i przewoźników intermodalnych, które wyrażają obawę, że zwiększy to konkurencyjność transportu drogowego względem kolejowego i doprowadzi do odwrotnej zmiany modalnej, czyli powrotu ładunków na drogi. To z kolei sprawi, że nowelizacja zamiast doprowadzić do obniżenia emisji GHG transportu, poskutkuje czymś zupełnie odwrotnym. Podnoszone są także argumenty o większym zużyciu nawierzchnii drogowej i pogorszeniu bezpieczeństwa, co jest istotne o tyle, że transport drogowy pokrywa swoje koszty zewnętrzne w mniejszym stopniu niż kolej.

Czytaj też: Branża kolejowa krytykuje propozycję dopuszczenia długich ciężarówek na drogi w UE

Odmienne stanowisko przedstawiła m.in. Polska Izba Spedycji i Logistyki, która wskazuje, że nie wszystkie rodzaje przewozów drogowych można zastąpić transportem intermodalnym, a dopuszczenie EMS poprawi sytuację branży logistycznej w Europie. Stanowisku Izby opublikowaliśmy TUTAJ

6 marca CER, ERFA, UIRR, UIP, UNIFE, Inicjatywa Alpine, Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu oraz CIPRA wystosowały wspólny apel o wprowadzenie poprawek do nowelizacji Dyrektywy, które zapobiegną ryzyku odwrotnej zmiany modalnej i negatywnemu wpływowi ciężkich pojazdów na środowisko, szczególnie w regionach takich jak Alpy. — Wniosek, nad którym głosujecie, bez wprowadzenia poprawek, może na kilka sposobów zaszkodzić obywatelom Europy. Nie uwzględnia on pełnego wpływu na sektor transportu towarowego jako całości ani celu, jakim jest promowanie dekarbonizacji, ograniczanie szkodliwych emisji i utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa w transporcie — napisano w apelu.

Przeciwko nowelizacji głosowała frakcja Zielonych. Natomiast Socjaliści i Demokraci domagają się wprowadzenia dokładniejszych zasad, które ograniczą wpływ długich ciężarówek na środowisko i sprawią, że będą kompatybilne z transportem intermodalnym. Dzisiejsze głosowanie to nie koniec prac legislacyjnych nad tą nowelizacją. Projekt dyrektywy będzie teraz negocjowany w ramach trialogu z KE i Radą UE. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close