Partnerzy portalu

Branża kolejowa krytykuje propozycję dopuszczenia długich ciężarówek na drogi w UE

Komisja Europejska przedstawiła projekt nowelizacji Dyrektywy o rozmiarach i masach pojazdów, który zakłada dopuszczenie na europejskie drogi tzw. gigalinerów czyli zestawów drogowych naczepą i przyczepą bądź podwoziem dolly i naczepy. Europejskie Stowarzyszenie Firm Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER) wskazało na zagrożenia jakie jakie niesie zwiększenie dopuszczalnej masy ciężarówek dla bezpieczeństwa i stanu infrastruktury.

fot. Allianz pro Schiene

Nowelizacja jest częścią pakietu legislacyjnego, którego celem ma być zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie towarowym. Jak wskazuje KE dłuższe ciężarówki emitują w przeliczeniu na transportowaną masę ładunku ok 10-15% mniej dwutlenku węgla. Wymagają także mniejszej liczby kierowców w celu wykonania takiej samej pracy przewozowej, przez co mogą ograniczyć problem braku kierowców zawodowych w Europie. 

Z drugiej jednak strony liberalizacja przepisów dotyczących rozmiarów pojazdów budzi pytania odnośnie deklarowanego przez KE celu dekarbonizacji transportu towarowego i zwiększenia udziału zrównoważonych przewozów kolejowych. Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo-Kolejowych wskazuje, ze dopuszczenie gigalinerów może opóźnić przesunięcie modalne z dróg na kolej. Z kolei związki zawodowe obawiają się o bezpieczeństwo w ruchu samochodowym.

Czytaj także: Gigalinery budzą obawy przewoźników intermodalnych i związków zawodowych

Z badania Światowego Stowarzyszenia Drogowców wynika, że negatywny wpływ pojazdów na infrastrukturę rośnie wykładniczo w stosunku do masy. Wzrost masy pojazdów o 10% powoduję, że zużycie nawierzchnii drogi rośnie o 46%. Zwiększenie dopuszczalnej masy pojazdów z 40 t. do 44 t. co proponuje Komisja Europejska spowoduje, że wydatki na utrzymanie dróg w UE wzrosną o 1,7 mld euro rocznie.

Odwrotne przesunięcie modalne

CER obawia się także negatywnej zmiany modalnej. Stowarzyszenie prognozuje, że nowelizacja przepisów spowoduje spadek przewozów kolei towarowej o 13% i aż o 38% w przypadku przewozów jednowagonowych. Będzie się to z kolei związało z wzrostem emisji gazów cieplarnianych sektora transportu towarowego, co jest sprzeczne z Europejskim Zielonym Ładem. — Ponieważ Komisja Europejska dokonuje przeglądu maksymalnych dopuszczalnych ciężarów i wymiarów pojazdów drogowych, należy wziąć pod uwagę ryzyko przeniesienia ruchu z mniej zanieczyszczających rodzajów transportu oraz szerszy wpływ na bezpieczeństwo, infrastrukturę transportową i spójność z europejskimi celami klimatycznymi — apeluje CER.

CER wskazuje, że właściwym kierunkiem w walce z emisjami i problemem braku kierowców powinno być nie wydłużanie ciężarówek ale rozwój transportu intermodalnego, który emituje nawet 8 razy mniej CO2 w przeliczeniu na tonokilometr. Przesunięcie modalne poprawi też bezpieczeństwo na drogach, co jest szczególnie ważne w krajach z dużą liczbą zarejestrowanych samochodów ciężarowych takich jak Polska, która dzierży niechlubny rekord liczby śmiertelnych wypadków z udziałem tirów. 

Na ryzyka związane z wprowadzeniem na drogi gigalinerów zwraca też uwagę niemieckie stowarzyszenie Allianz pro Schiene. Tego typu pojazdy stwarzają duże zagrożenie podczas wyprzedzania i przejeżdżania przez przejazdy drogowo-kolejowe. Ze względu na ich sporą masę mają dłuższą drogę hamowania i w przypadku kolizji stanowią większe zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. — Kierowcy znają problem wyprzedzania ciężarówek: muszą oszacować odległość do nadjeżdżających pojazdów, wziąć pod uwagę boczny wiatr i często mają do czynienia z kilkoma ciężarówkami. Gigaliner przewyższa konwencjonalną ciężarówkę o długość dwóch samochodów kompaktowych, co sprawia, że ​​wyprzedzanie jest jeszcze dłuższe, bardziej mylące i ryzykowne — komentuje Stowarszyszenie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close