Partnerzy portalu

Zielony amoniak może zaspokoić 60% zapotrzebowania na paliwo żeglugi w 2050 r.

Produkcja zielonego amoniaku z wykorzystaniem energii odnawialnej osiągnie do 2050 r. poziom wystarczający do zdekarbonizowania 60% żeglugi. Będzie to jednak wymagało inwestycji szacowanych na 2 biliony dolarów — wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego.

fot. Pixabay

Obecnie najpopularniejszym paliwem alternatywnym w żegludze jest LNG, które jest mniej emisyjne niż diesel, jednak nie paliwem zeroemisyjnym, a w ostatnich latach coraz więcej obaw budzą wycieki metanu z silników. Jako potencjalne paliwa zeroemisyjne w żegludze wskazywane są bio-LNG, e-LNG, biometan i zielony amoniak. To ostatnie paliwo ma być produkowane poprzez elektrolizę wody z wykorzystaniem energii z źródeł odnawialnych. Technologia napędu statków na amoniak obecnie jest w fazie badań i rozwoju, a kilku armatorów ma już zaawansowane projekty budowy kontenerowców z tego rodzaju zeroemisyjnym zasilaniem.

Czytaj też: ONE otrzymał zatwierdzenie AIP dla projektu kontenerowca na amoniak

Inwestycje w rozwój nowych technologii napędowych są kosztowne, a w branży morskiej nie ma obecnie stuprocentowej pewności, który rodzaj paliwa będzie najbardziej opłacalną metodą dekarbonizacji żeglugi. Problem ten przeanalizowali naukowcy z Oksfordu. 

— Żegluga jest jednym z sektorów, w którym dekarbonizacja stanowi największe wyzwanie ze względu na zapotrzebowanie na paliwo o dużej gęstości energetycznej oraz trudności w koordynowaniu podmiotów morskich w zakresie produkcji, wykorzystania i finansowania dostaw alternatywnych (zielonych) paliw. Jedną z głównych przeszkód jest głęboka niepewność co do przyszłej ewolucji tego połączonego systemu dostaw paliwa, handlu i floty żeglugowej — skomentował René Bañares-Alcántara, profesor inżynierii chemicznej na Wydziale Nauk Inżynieryjnych Uniwersytetu Oksfordzkiego.

Optymizm badaczy

Z analizy opublikowanej niedawno w piśnie „Enviromental Research” wynika, że energetyka słoneczna w krajach położonych w strefie równikowej ma wystarczający potencjał do zasilania instalacji produkcji zielonego amoniaku w ilości wystarczającej dla zaspokojenia zapotrzebowania żeglugi na zeroemisyjne paliwo. Koszty produkcji zielonego amoniaku są porównywalne do kosztów niskosiarkowego paliwa, które zostało wprowadzone kilka lat temu. Największymi hubami produkcji zielonego amoniaku będą kraje z klimatem pustynnym: Chile dla regionu Ameryki, Australia dla Azji Wschodniej, Północno-Zachodnia Afryka dla Europy. Naukowcy szacują, że koszt budowy całej infrastruktury produkcji i dystrybucji zielonego amoniaku do 2050 r. wyniesie 2 biliony dolarów. 

— Konsekwencje tej pracy są uderzające. Zgodnie z proponowanym modelem obecna zależność od krajów produkujących ropę naftową zostałaby zastąpiona bardziej regionalnym przemysłem; zielony amoniak będzie produkowany w pobliżu równika w krajach o dużej powierzchni gruntów i dużym potencjale słonecznym, a następnie transportowany do regionalnych ośrodków zapotrzebowania na paliwo żeglugowe — skomentował prof. Bañares-Alcántara.

Branża logistyczna już dziś przygotowuje się do dostarczania amoniaku dla przedsiębiorstw nie tylko żeglugowych, ale też dla przemysłu chemicznego i innych branż. System dystrybucji amoniaku budują m.in. porty Duisburg i Rotterdam.

Czytaj też: W Porcie Duisburg zainaugurowano intermodalny korytarz wodorowy

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close