ONE otrzymał zatwierdzenie AIP dla projektu kontenerowca na amoniak
Singapursko-japoński armator Ocean Network Express otrzymał od norweskiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV zatwierdzenie co do zasady (AIP) dla kontenerowca zasilanego amoniakiem. To kolejna linia żeglugowa, która chce zbudować statek z zeroemisyjnym napędem.
ONE we współpracy z japońską stocznią Nihon Shipyard (NSY) i DNV pracują nad projektem kontenerowca o pojemności 3500 TEU zasilanego amoniakiem. Jest to cześć strategii osiągnięcia neutralności klimatycznej singapurskiego armatora w 2050 r. Amoniak jako nośnik wodoru jest rozpatrywany jako jedno z paliw przyszłości w żegludze, gdyż cechuje się odpowiednią gęstością energii, by można go wykorzystać do zasilania statków. Obecnie trwa swego rodzaju wyścig w branży żeglugi kontenerowej o to, kto zwoduje pierwszy kontenerowiec na amoniak, w którym uczestniczą firmy z Norwegii, Finlandii i USA.
Czytaj też: Norwedzy chcą zbudować pierwszy kontenerowiec zasilany amoniakiem
— Amoniak to jedno z obiecujących przyszłych paliw żeglugowych o ogromnym potencjale dekarbonizacji żeglugi. Jesteśmy przekonani, że zasady DNV dotyczące amoniaku pomogą naszym klientom w bezpiecznym przyjęciu tego nowego rodzaju paliwa po uruchomieniu infrastruktury. Jesteśmy wdzięczni naszym partnerom JDP za powierzenie nam tego pionierskiego projektu, który pomoże całemu przemysłowi morskiemu w przyjęciu amoniaku jako paliwa żeglugowego — skomentowała Cristina Saenz de Santa Maria, menadżer regionu Południowo-Wschodnia Azja DNV.
Oprócz rozwoju napędu na amoniak Ocean Network Express inwestuje także inne rodzaje paliw alternatywnych. Niedawno przewoźnik ten zamówił w chińskich stoczniach Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding 12 kontenerowców o pojemności 13 tys. TEU z napędem na metanol. Statki te mają wejść do służby w 2027 r. Biometanol jest jednym z bezemisyjnych paliw, które cieszą się zainteresowaniem armatorów, choć bardziej popularna jest obecnie technologia e-LNG.
Czytaj też: Branża morska stawia na LNG, ale wyzwaniem są emisje metanu