W Porcie Duisburg zainaugurowano intermodalny korytarz wodorowy
Pierwszy statek transportujący niskoemisyjny amoniak przypłynął z Rotterdamu do portu Duisburg. Inauguracja korytarza wodorowego odbyła się przy okazji wizyty Wilhelma-Alexandra, króla Niderlandów w duisporcie. Transport ekologicznego surowca dla przemysłu chemicznego odbywać się będzie w systemie trójmodalnym.

— Tutaj, w Duisburgu, możemy zobaczyć, jak dostawcy, użytkownicy i podmioty polityczne łączą siły, aby opracować konkretne rozwiązania w zakresie zrównoważonych sposobów produkcji i wykorzystania wodoru. Tylko w ten sposób możemy skutecznie przyczynić się do aktywizacji rynku i przyspieszenia transformacji energetycznej – wyjaśnia dyrektor generalny duisport Markus Bangen.
Wizyta królewska w duisporcie była częścią podróży po Nadrenii Północnej-Westfalii, na którą zaprosił premier landu Hendrik Wüst. Program obejmował wgląd w różne firmy i instytuty w kraju, aby król Holandii mógł osobiście i na miejscu dowiedzieć się o stanie bieżących projektów wodorowych. Oprócz portu w Duisburgu delegacja zatrzymała się w Marl Chemical Park i instytucie badawczym Centrum Technologii Ogniw Paliwowych (ZBT) w Duisburgu.
Królowi i Premierowi towarzyszyli m.in. Mona Neubaur, minister ds. gospodarki, przemysłu, ochrony klimatu i energii NRW, dr. Philipp Steinberg, szef departamentu polityki gospodarczej w Federalnym Ministerstwie Spraw Gospodarczych i Ochrony Klimatu oraz Hans Vijlbrief, Sekretarz Stanu ds. Przemysłu Surowcowego w holenderskim Ministerstwie Spraw Gospodarczych i Ochrony Klimatu.
Premiera w Rheinkai: Pierwsza dostawa amoniaku z Rotterdamu
Na statku Rheinkai Nord w Duisburgu-Hochfeld delegacja była świadkiem premiery: pierwszy statek przewożący niskoemisyjny amoniak przypłynął z portu w Rotterdamie do Duisburga planowanym korytarzem wodorowym. Dostawa ta stanowi część unikalnego w skali światowej projektu pilotażowego mającego na celu produkcję MMA – ważnego prekursora PLEXIGLAS®, który jest stosowany w samochodach, oknach i ekranach samolotów i wykorzystuje amoniak. Organiczny amoniak firmy OCI Global posiadający certyfikat ISCC, który po raz pierwszy został dostarczony do Duisburga na czas wizyty króla Holandii, produkowany jest z biometanu pochodzącego ze składowisk śmieci, osadów ściekowych i oczyszczalni ścieków. Oznacza to, że można zrezygnować ze skroplonego gazu ziemnego (LNG) pozyskiwanego z paliw kopalnych, wykorzystywanego w konwencjonalnej produkcji amoniaku. Rezultatem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych o ponad 70 procent w porównaniu z tradycyjną produkcją szarego amoniaku.
W przyszłości amoniak będzie wykorzystywany przede wszystkim jako idealny magazyn wodoru i źródło energii. Jest nie tylko bardziej energooszczędny niż transport wodoru, ale amoniak można wykorzystać do transportu większych ilości energii na duże odległości i na mniejszej przestrzeni. Duisport i Port w Rotterdamie dążą do odegrania wiodącej roli w rozwoju europejskich łańcuchów transportu wodoru, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie przemysłu na wodór i jego pochodne, a także pośredniczyć między polityką, przemysłem i przyszłymi graczami na rynku wodoru. Pierwszy rurociąg ma zostać ukończony do 2027 r. w ramach projektu Korytarza Delty Renu (DRK), który ma zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na ekologiczny wodór w Nadrenii Północnej-Westfalii.
Firmy, które nie są podłączone do rurociągu lub nie wymagają pełnego załadunku statków, są zależne od dostaw za pośrednictwem cystern lub kontenerów, które są połączone w sposób trójmodalny i osadzone w silnej sieci kolejowej i autostrad. W związku z tym potrzebne są nowe możliwości magazynowania, aby zapewnić przemysłowi niezbędne produkty. W tym celu duisport i Koole Terminals B.V., holenderski deweloper i operator terminali ładunków masowych, planują wybudować w porcie w Duisburgu farmę zbiorników na płynne paliwa odnawialne i surowce, takie jak amoniak. Na przyszłą lokalizację wybrano posiadłość przy Rheinkai Nord w Duisburgu-Hochfeld, którą król Willem-Aleksander i premier Wüst mogli zobaczyć podczas rejsu łodzią.
„Efektywny wkład w przyspieszenie transformacji energetycznej”
— Rozwijając odporne łańcuchy transportowe między zachodnimi portami, a tym samym konkretne rozwiązania dotyczące zrównoważonego sposobu produkcji i wykorzystania wodoru, wraz z Portem w Rotterdamie skutecznie przyczyniamy się do aktywizacji rynku i przyspieszenia transformacji energetycznej . Dzisiejsza prezentacja podkreśla znaczenie partnerstw i udowadnia, że łańcuchy transportowe już dzisiaj działają. Teraz chodzi o zwiększenie mocy produkcyjnych i budowę niezbędnej infrastruktury — powiedział Markus Bangen.
Po zakończeniu wycieczki duisport, port w Bilbao i port w Amsterdamie podpisały list intencyjny w obecności króla Willema Aleksandra i premiera Hendrika Wüsta podczas wydarzenia H2 Connecting Event wraz z Agencją Energetyczną rządu baskijskiego, Petronor, Evos Amsterdam i terminale energetyczne Zenith. Celem jest zbadanie rozwoju wewnątrzeuropejskiego korytarza na rzecz wodoru odnawialnego.