Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Norwedzy chcą zbudować pierwszy kontenerowiec zasilany amoniakiem

Norweski armator NorthSea Container Line oraz grupa Yara International zapowwiadają zbudowanie pierwszego na świecie kontenerowca zasilanego zielonym amoniakiem. Ekologiczny statek będzie kursował między Niemcami a Norwegią.

amoniaku
fot. Yara Clean Ammonia

Yara International jest jednym z największych na świecie producentów nawozów. Z kolei spółka Yara Clean Ammonia zajmuje się rozwijaniem technologii produkcji zielonego amoniaku, który może być być wykorzystywany jako nawóz lub jako zeroemisyjne paliwo dla statków, pociągów czy innych pojazdów. Amoniak jest uważany za perspektywiczne alternatywne paliwo dla żeglugi kontenerowej, gdyż jest to forma przechowywania wodoru, która cechuje się odpowiednią gęstością energetyczną, dzięki czemu może być stosowany na statkach. Obecnie kilku producentów silników ogłosiło już pierwsze wyniki prac nad rozwojem technologii napędu wykorzystujących amoniak.

Czytaj też: Norwedzy testują ogniwo paliwowe zasilane amoniakiem do napędu statków

Yara Eyde ma być pierwszym na świecie kontenerowcem na amoniak, który będzie obsługiwał linie żeglugi bliskiego zasięgu między niemieckimi portami Hamburg i Bremerhaven a Oslo i Brevik w Norwegii. Projekt ten otrzymał wsparcie finansowe rządu Norwegii za pośrednictwem funduszu Enova. Amoniak, który będzie wykorzystywany jako paliwo produkowany będzie z zielonego wodoru wytwarzanego z wykorzystaniem energii odnawialnej lub z wychwytywaniem i magazynowaniem CO2. 

Kwestia bezpieczeństwa

— Amoniak jako paliwo nie zanieczyszcza środowiska. Kiedy produkujemy amoniak z energii odnawialnej lub gazu ziemnego, w przypadku którego do 95% emisji CO2 jest wychwytywane i trwale magazynowane, czysty amoniak szybko stanie się dobrym rozwiązaniem pozwalającym na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w sektorze morskim. Yara Eyde zademonstruje dojrzałość amoniaku jako paliwa żeglugowego – zapewnia Magnus Krogh Ankarstrand, szef Yara Clean Ammonia.

Yara Clean Ammonia będzie dostarczać paliwo dla kontenerowca, a firma Azane Fuel Solutions zbuduje sieć magazynowania i bunkrowania amoniaku, dzięki której paliwo to będzie dostępne w portach norweskich i skandynawskich. Kwestia bezpieczeństwa jest sporym wyzwaniem przy bunkrowaniu statków gdyż amoniak jest silnie toksyczny. Yara International zapewnia, że duże doświadczenie w produkcji i dystrybucji amoniaku dla sektora rolnego będzie wykorzystywane do zapewnienia wysokich standardów bezpieczeństwa dla sektora żeglugi. 

Norweska firma nie jest jedyną, która chce zbudować pierwszy na świecie statek na amoniak. Obecnie trwa swego rodzaju wyścig o palmę pierwszeństwa w udostępnieniu tej technologii, w którym uczestniczy też amerykański startup Amogy, fiński producent silników Wärtsilä, czy japoński koncern Mitsubishi Shipbuilding. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close