Branża morska stawia na LNG, ale wyzwaniem są emisje metanu
Jakie technologie napędu statków pozwolą na osiągnięcie zeroemisyjności w żegludze? W ostatnich dniach opublikowano kilka analiz nt. paliw alternatywnych w transporcie, w których sformułowano różne konkluzje dotyczące tego w jakim kierunku należy rozwijać technologie napędowe. Największym zainteresowaniem cieszy się obecnie napęd LNG, choć w jego przypadku problemem okazuje się emisja metanu.

Obecnie najpopularniejszymi paliwami alternatywnymi w żegludze są LNG i biopaliwa. W ubiegłym roku zwodowano pierwszy kontenerowiec na metanol. Trwają także prace nad napędem na wodór i amoniak, a także nad zastosowaniem reaktorów jądrowych w kontenerowcach.
Czytaj też: Pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol zacumował przy Hutchison Ports Gdynia
LNG jest traktowane jako paliwo przejściowe, które jest czystsze niż diesel, ale wiąże się z emisjami gazów cieplarnianych. Dużym problemem w przypadku tego rodzaju napędu jest emisja niespalonego metanu z silników. Gaz ten w okresie stu lat po wprowadzeniu do atmosfery tworzy 28 razy silniejszy efekt cieplarniany niż CO2. Z tego powodu rosnące emisje metanu budzą coraz większy niepokój klimatologów.
Problem metanu
Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu (ICCT) opublikowała raport z dwuletniego badania przeprowadzonego we współpracy z firmą Explicit i niderlandzką Organizacją Stosowanych Badań Naukowych (TNO). W trakcie projektu badawczego zmierzono rzeczywiste emisje metanu statków z napędem na LNG przy użyciu dronów, helikopterów i czujników pokładowych. Jak się okazało wycieki niespalonego metanu z silników są znacznie wyższe niż cele emisyjne uchwalone przez Unię Europejską (3,1%) i Międzynarodową Organizację Morską (3,5). W przypadku 18 statków napędzanych najpopularniejszym obecnie silnikiem na LNG czyli czterosuwowym silnikiem LPDF emisje te wynoszą ponad 6,4%. Autorzy badania zachęcają do przyjęcia wyższych poziomów dopuszczalnego upływu metanu, gdyż zbyt niskie limity mogą zniechęcić armatorów do wprowadzania bardziej ekologicznego napędu.
— Jeśli założenia dotyczące wycieku metanu pozostaną zbyt niskie, armatorzy będą mogli dłużej stosować LNG w silnikach o wysokim poślizgu metanu, skutecznie uzyskując nieuczciwą przewagę nad paliwami i silnikami o niższej emisji – powiedział dr Bryan Comer, główny autor i dyrektor programu morskiego w ICCT.
Paliwa alternatywne
W innej analizie wykonanej przez firmę konsultingową Thetius na zlecenie grupy lobbingowej SEA-LNG stwierdzono, że LNG i biopaliwa są najbardziej dostępnymi dziś paliwami alternatywnymi. Metanol obecnie produkowany jest w większości z paliw kopalnych, nie jest więc neutralny klimatycznie, a osiągnięcie dużej skali produkcji e-metanolu jest sporym wyzwaniem. Napęd elektryczny ma ograniczone możliwości zastosowania na statkach. Z kolei wodór i amoniak wymagają jeszcze wielu lat prac rozwojowych, podobnie jak napęd nuklearny. Rozwój floty statków z napędem LNG pozwoli płynnie przejść na zeroemisyjne paliwo e-LNG. Jednakże, wyzwaniem podobnie jak w przypadku biometanolu może być osiągnięcie dużej skali produkcji.
— Krajobraz paliw żeglugowych szybko się zmienia wraz z pojawieniem się na rynku nowych technologii. Decydenci potrzebują wsparcia, aby zrozumieć rynek. Nawet istniejące paliwa alternatywne wymagają starannego planowania i długoterminowej perspektywy, aby mieć pewność, że można spełnić standardy techniczne, bezpieczeństwa i ochrony środowiska wymagane w branży — skomentował Nick Chubb, założyciel i dyrektor strategiczny Thetius.
Opublikowano także wyniki badania zaufania branży żeglugi do paliw alternatywnych. Ankietę wśród firm żeglugowych i biur klasyfikacyjnych przeprowadzono w listopadzie ubr. podczas konferencji nt. paliw alternatywnych zorganizowanej przez ship.energy. Na tej podstawie opublikowano indeks zaufania do zrównoważonego paliwa morskiego. Największym zaufaniem cieszy się obecnie biometan, e-metan i biodiesel. Nieco mniejsze jest zaufanie do biometanolu. Pozostałe paliwa takie jak amoniak, czy wodór przyjmowane są z większą ostrożnością w branży morskiej.