Partnerzy portalu

Raport: Chińskie inwestycje logistyczne mogą być narzędziem wpływów politycznych

Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego opublikowała raport z badania ryzyk związanych z chińskimi inwestycjami w infrastrukturę logistyczną w Europie. Z analizy wynika, że chińskie inwestycje w ramach inicjatywy BRI mogą stanowić narzędzie politycznych wpływów rządu w Pekinie, a ryzyko z tym związane nie jest dostatecznie uświadomione. 

fot. Piraeus Container Terminal

Badanie zostało przeprowadzone przez specjalistów z Instytutu Badań nad Chinami Mercator oraz Instytutu Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych. Analizie poddano 14 studiów przypadków przejęć europejskich firm przez spółki z Chin oraz 12 inwestycji w budowę nowych obiektów. Projekty te realizowano w latach 2007 — 2021 a ich łączna wartość wynosi 6,7 mld euro w przypadku przejęć i 0,1 mld euro w przypadku inwestycji typu „green field”. 

Chińskie inwestycje zagraniczne

Chiny inwestują w zagraniczną infrastrukturę transportową w ramach inicjatywy „Pasa i Drogi” (BRI). Projekty nowej infrastruktury najczęściej finansowane są z kredytów udzielanych przez chińskie banki i realizowane przez chińskich wykonawców. W Europie sztandarowym przykładem takiej inwestycji jest budowa linii dużych prędkości Budapeszt — Belgrad. Natomiast w przypadku przejęć, zdecydowana większość inwestycji dotyczy transportu morskiego, a przykładami z ostatnich są nabycie Portu Pireus w Grecji, czy zakup udziałów w terminalu CTT w Hamburgu.

Czytaj też: COSCO sfinalizowało inwestycję w terminalu kontenerowym w Hamburgu

Chińskie firmy inwestujące w infrastrukturę w Europie najczęściej są spółkami państwowymi, ściśle zależnymi od chińskich władz, a ich działania podyktowane są nie tylko czynnikami gospodarczymi ale też polityką rządu w Pekinie. Chiny realizują swoje strategiczne i polityczne interesy poprzez inwestycje infrastrukturalne w krajach sąsiadujących z Unią Europejską. Dotyczy to zwłaszcza regionu Bałkanów Zachodnich. Projekty kolejowe w ramach inicjatywy BRI finansowane są tam z kredytów, a chińskie wierzytelności tych państw osiągają już wartość równą kilkunastu procent PKB tamtejszych gospodarek. Zadłużenie może być narzędziem nacisku Pekinu na tamtejsze rządy.

Studia przypadków

W raporcie wskazano na 5 rodzajów ryzyk związanych z chińskimi inwestycjami w infrastrukturę. Po pierwsze zależność całego zjednoczonego rynku od inwestycji. Po drugie zależność pojedynczego państwa członkowskiego. Po trzecie ryzyko przymusu/wpływu Pekinu na politykę kraju i UE. Po czwarte ryzyko dla cyberbezpieczeństwa. I wreszcie tradycyjne ryzyko dla bezpieczeństwa narodowego, związane głównie z wykorzystaniem przez chińską armię lub z jej zdolnością do utrudniania lub podważania bezpieczeństwa europejskiego.

Jednym z analizowanych przypadków jest Grecja, w której COSCO przejęło terminal kontenerowy w Porcie Pireus, który jest jednym z hubów sieci TEN-T. Operatorem większości połączeń intermodalnych z tego portu jest spółka PEARL, należąca do chińskiej grupy Ocean Rail Logistics. Firma ta zdominowała rynek transportu intermodalnego wzdłuż magistrali kolejowej łączącej Grecję z Macedonią Płn. Serbią i Węgrami. 

 — Chińska Inicjatywa Pasa i Szlaku (BRI) może zostać wykorzystana jako instrument zdobywania wpływów geopolitycznych w UE i jej sąsiedztwie. Groźby przymusu dotyczące przepływu handlu między różnymi europejskimi węzłami komunikacyjnymi mogą zaszkodzić projektom TEN-T realizowanym wzdłuż tych sieci logistycznych. Poziom ryzyka wydaje się być proporcjonalny do inwestycji: im większy udział Chin w europejskiej infrastrukturze, tym większe ryzyko i jego konsekwencje. Ponadto, jak pokazuje studium przypadku dotyczące Grecji, chińskie firmy świadczące usługi na tych liniach mogą znacząco wpływać na przepływy handlowe w regionie nawet bez inwestowania w unijną sieć bazową TEN-T. Podobnie jak w przypadku inwestycji bezpośrednich, zakres wpływu zależy od wielkości obecności chińskiego dostawcy — napisano w konkluzjach z badania. 

Konieczne działania

Z badania wynika, że Unia Europejska powinna lepiej chronić swoje interesy w krajach sąsiednich. W tym celu UE powinna zwiększyć inwestycje w infrastrukturę transportową w tych krajach, zwłaszcza w państwach kandydujących. Oprócz dotacji bezpośrednich projekty takie można realizować w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Zaapelowano również o dokładniejsze przyjrzenie się umowom standardom ochrony środowiska, przestrzegania prawa pracy. Przy realizacji inwestycji zagranicznych. — Należy zachęcać kraje sąsiadujące z UE do przyjęcia monitorowania BIZ i powiązania tego z uznaniem powiązanej infrastruktury transportowej za infrastrukturę krytyczną — czytamy w raporcie. 

Odpowiedzią UE na chińskie inwestycje infrastrukturalne w regionie Bałkanów Zachodnich, było m.in. włączenie tamtejszych szlaków transportowych do sieci TEN-T co otworzy możliwość finansowania inwestycji w tych krajach w ramach mechanizmów pomocy przedakcesyjnej. 

Czytaj też: Magistrale transportowe Bałkanów Zachodnich włączone do sieci TEN-T

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close