Magistrale transportowe Bałkanów Zachodnich włączone do sieci TEN-T
Korytarz transportowy łączący kraje UE z regionem Bałkanów Zachodnich został włączony do bazowej sieci TEN-T. W grudniu ubr. zawarto porozumienie ws. zmian w sieci TEN-T, które mają lepiej zintegrować UE z Serbią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem, Macedonią Północną, Albanią i Czarnogórą.
Magistrale transportowe krajów Bałkanów Zachodnich zostały z początkiem 2024 r. włączone do korytarza IV „Wschód — wschodnia część Morza Śródziemnego” na podstawie umowy zawartej przez Unię Europejską z tymi państwami w 2022. W grudniu ubr. podczas spotkania Komisji Europejskiej z ministrami ds. transportu państw Bałkanów Zachodnich, Ukrainy, Gruzji i Mołdawii zawarto porozumienie ws. zmian na bałkańskim odcinku tego korytarza.
Kolejowa część europejskiego korytarza VIII obejmującego połączenie Bułgarii, Macedonii i Albanii (planowana linia Durres-Elbasan-Kicevo-Skopje) została włączona do sieci bazowej TEC-T. Oznacza to, że UE będzie mogła dofinansować odbudowę zaniedbanej i nieużywanej obecnie infrastruktury kolejowej w Albanii oraz budowę połączenia kolejowego tego kraju z Macedonią. Natomiast linia łącząca Czarnogórę z Bośnią i Hercegowiną (Podgorica-Niksic-Capljina) włączona została do sieci komplementarnej TENT-T podobnie jak linia Nowy Sad — Dobrljin łącząca Serbię, Bośnię z Chorwacją.
Serbski port Pancevo nad Dunajem uznany został za port sieci bazowej TEN-T. Natomiast porty Sremska Mitrovica, Smederevo i Prahovo włączone zostały do sieci komplementarnej. Połączenia drogowe Serbii i Bośni i Hercegowicny (trasa (Ruma – Sabac – Loznica – Tuzla) oraz Bośni z Chorwacją (droga Mostar – Vinjani Donji) włączone zostały również do sieci uzupełniającej TEN-T. Z kolei w zakresie transportu lotniczego do sieci uzupełniającej włączono lotnisko Tivat w Czarnogórze oraz połączenie kolejowe portu lotniczego w Prisztinie.
Integracja z UE
Budowa korytarzy sieci TEN-T w regionie Bałkanów Zachodnich będzie częścią planu integracji tych krajów z Unią Europejską. Podczas spotkania ministrowie zatwierdzili sprawozdanie z postępu wdrażania dorobku prawnego UE i planów działania w zakresie transportu oraz podkreślili wspólne zaangażowanie na rzecz dostosowania ram prawnych, co będzie konieczne do zintegrowania systemów transportowych tych państw z UE.
Głównym instrumentem finansowym, z którego będą pochodzić środki na dofinansowanie inwestycji na bałkańskim odcinku Korytarza IV TEN-T będą pochodzić z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej, gdyż fundusz CEF pozwala jedynie na bardzo ograniczone dofinansowanie inwestycji poza Unią Europejską. — Włączenie różnych odcinków/węzłów do zmienionych map TENT oznacza, że mogą one teraz korzystać z funduszy UE przeznaczonych na inwestycje w regionie, takich jak Ramy Inwestycyjne Bałkanów Zachodnich (WBIF) — skomentował Matej Zakonjšek, dyrektor Stałego Sekretariatu Traktatu Wspólnoty Transportowej.
Rozwój transportu intermodalnego oraz integracja systemów logistycznych krajów bałkańskich z regionem Europy Centralnej będą jednymi z zagadnień omawianych podczas konferencji „Logistics Business Days in Port Koper”, która odbędzie się 24-25 kwietnia 2024 r. w słoweńskim mieście Portorož. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie:
LOGISTICS DAYS IN PORT KOPER / LUKA KOPER