Partnerzy portalu

Magistrale transportowe Bałkanów Zachodnich włączone do sieci TEN-T

Korytarz transportowy łączący kraje UE z regionem Bałkanów Zachodnich został włączony do bazowej sieci TEN-T. W grudniu ubr. zawarto porozumienie ws. zmian w sieci TEN-T, które mają lepiej zintegrować UE z Serbią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem, Macedonią Północną, Albanią i Czarnogórą. 

fot. KE

Magistrale transportowe krajów Bałkanów Zachodnich zostały z początkiem 2024 r. włączone do korytarza IV „Wschód — wschodnia część Morza Śródziemnego” na podstawie umowy zawartej przez Unię Europejską z tymi państwami w 2022. W grudniu ubr. podczas spotkania Komisji Europejskiej z ministrami ds. transportu państw Bałkanów Zachodnich, Ukrainy, Gruzji i Mołdawii zawarto porozumienie ws. zmian na bałkańskim odcinku tego korytarza. 

Kolejowa część europejskiego korytarza VIII obejmującego połączenie Bułgarii, Macedonii i Albanii (planowana linia Durres-Elbasan-Kicevo-Skopje) została włączona do sieci bazowej TEC-T. Oznacza to, że UE będzie mogła dofinansować odbudowę zaniedbanej i nieużywanej obecnie infrastruktury kolejowej w Albanii oraz budowę połączenia kolejowego tego kraju z Macedonią. Natomiast linia łącząca Czarnogórę z Bośnią i Hercegowiną (Podgorica-Niksic-Capljina) włączona została do sieci komplementarnej TENT-T podobnie jak linia Nowy Sad — Dobrljin łącząca Serbię, Bośnię z Chorwacją. 

Serbski port Pancevo nad Dunajem uznany został za port sieci bazowej TEN-T. Natomiast porty Sremska Mitrovica, Smederevo i Prahovo włączone zostały do sieci komplementarnej. Połączenia drogowe Serbii i Bośni i Hercegowicny (trasa (Ruma – Sabac – Loznica – Tuzla) oraz Bośni z Chorwacją (droga Mostar – Vinjani Donji) włączone zostały również do sieci uzupełniającej TEN-T. Z kolei w zakresie transportu lotniczego do sieci uzupełniającej włączono lotnisko Tivat w Czarnogórze oraz połączenie kolejowe portu lotniczego w Prisztinie. 

Integracja z UE

Budowa korytarzy sieci TEN-T w regionie Bałkanów Zachodnich będzie częścią planu integracji tych krajów z Unią Europejską. Podczas spotkania ministrowie zatwierdzili sprawozdanie z postępu wdrażania dorobku prawnego UE i planów działania w zakresie transportu oraz podkreślili wspólne zaangażowanie na rzecz dostosowania ram prawnych, co będzie konieczne do zintegrowania systemów transportowych tych państw z UE. 

Głównym instrumentem finansowym, z którego będą pochodzić środki na dofinansowanie inwestycji na bałkańskim odcinku Korytarza IV TEN-T będą pochodzić z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej, gdyż fundusz CEF pozwala jedynie na bardzo ograniczone dofinansowanie inwestycji poza Unią Europejską. — Włączenie różnych odcinków/węzłów do zmienionych map TENT oznacza, że mogą one teraz korzystać z funduszy UE przeznaczonych na inwestycje w regionie, takich jak Ramy Inwestycyjne Bałkanów Zachodnich (WBIF) — skomentował Matej Zakonjšek, dyrektor Stałego Sekretariatu Traktatu Wspólnoty Transportowej.

Rozwój transportu intermodalnego oraz integracja systemów logistycznych krajów bałkańskich z regionem Europy Centralnej będą jednymi z zagadnień omawianych podczas konferencji „Logistics Business Days in Port Koper”, która odbędzie się 24-25 kwietnia 2024 r. w słoweńskim mieście Portorož. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie:

LOGISTICS DAYS IN PORT KOPER / LUKA KOPER

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close