Branża kolejowa pozytywnie oceniła porozumienie ws. reformy sieci TEN-T
Stowarzyszenie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER)pozytywnie oceniło konkluzje trialogu Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady UE ws. nowelizacji Dyrektywy TEN-T. Przedstawiciele branży kolejowej apelują o zwiększenie budżetu funduszy unijnych na projekty infrastrukturalne.
19 grudnia Prezydencja Rady UE i przedstawiciele PE zawali wstępne porozumienie ws. kształtu nowej dyrektywy TEN-T. Najważniejszymi zadaniami jakie powinny zostać w następnych zrealizowanych na sieci kolejowej w UE będzie przyspieszenie zabudowy systemu ERTMS i zastąpienie systemów sterowania klasy B, poprawa integracji sieci kolejowej z portami morskimi i lotniskami oraz budowa sieci kolei dużych prędkości łączących główne miasta europejskie. Ważnym zadaniem dla państw członkowskich w następnych latach będzie przyspieszenie budowy transgranicznych odcinków TEN-T, które obecnie są brakującymi ogniwami sieci.
Czytaj też: PE i Rada UE zawarły porozumienie ws. reformy sieci TEN-T
Zdaniem CER, konieczne jest zapewnienie odpowiedniego finansowania dla projektów TEN-T. Aby spełnić nowe ambitniejsze cele czyli ukończenie sieci bazowej do 2030 r. a komplementarnej do 2050 r. konieczne będzie przeznaczenie odpowiednio 500 mld euro i 1,5 bln euro w funduszach europejskich. CER apeluje aby środki na inwestycje kolejowe w ramach programu CEF III w latach 2028-2035 zwiększyć o co najmniej 100 mld euro.
— Obecnie koleje nie mają wystarczającej przepustowości na wielu korytarzach, aby móc dalej się rozwijać. Oczekujemy, że przepisy dotyczące TEN-T doprowadzą do zakończenia obecnych projektów transgranicznych i korytarzy kolejowych, zwiększą przepustowość dzięki rozwiązaniom cyfrowym, takim jak ERTMS i bardziej wydajnym standardom, osiągną pełną interoperacyjność między sieciami krajowymi, połączą kolej i wszystkie porty/lotniska w sieci bazowej, budowę nowej infrastruktury i rozwój sieci kolei dużych prędkości łączącej wszystkie stolice i główne miasta UE. Chwalimy instytucje europejskie za osiągnięcie porozumienia i zachęcamy je do opracowania i wdrożenia w odpowiednim czasie tego, co zostało uzgodnione. Jesteśmy całkowicie przekonani o zrównoważonym rozwoju gospodarczym, społecznym i środowiskowym kolei — skomentował Alberto Mazzola, dyrektor wykonawczy CER.
Na początku 2024 r. Parlament Europejski i Rada UE mają zatwierdzić nową dyrektywę TEN-T, która zacznie obowiązywać już w przyszłym roku. W ramach reformy ustanowione zostaną nowe korytarze TEN-T w tym również obejmujący linię kolejową łączącą południową Polskę z Ukrainą.
Czytaj też: Nowe korytarze transportowe i przyspieszenie inwestycji: KE zaprezentowała nowelizację Dyrektywy TEN-T