Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża kolejowa pozytywnie oceniła porozumienie ws. reformy sieci TEN-T

Stowarzyszenie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych  (CER)pozytywnie oceniło konkluzje trialogu Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady UE ws. nowelizacji Dyrektywy TEN-T. Przedstawiciele branży kolejowej apelują o zwiększenie budżetu funduszy unijnych na projekty infrastrukturalne. 

fot. Pixabay

19 grudnia Prezydencja Rady UE i przedstawiciele PE zawali wstępne porozumienie ws. kształtu nowej dyrektywy TEN-T. Najważniejszymi zadaniami jakie powinny zostać w następnych zrealizowanych na sieci kolejowej w UE będzie przyspieszenie zabudowy systemu ERTMS i zastąpienie systemów sterowania klasy B, poprawa integracji sieci kolejowej z portami morskimi i lotniskami oraz budowa sieci kolei dużych prędkości łączących główne miasta europejskie. Ważnym zadaniem dla państw członkowskich w następnych latach będzie przyspieszenie budowy transgranicznych odcinków TEN-T, które obecnie są brakującymi ogniwami sieci. 

Czytaj też: PE i Rada UE zawarły porozumienie ws. reformy sieci TEN-T

Zdaniem CER, konieczne jest zapewnienie odpowiedniego finansowania dla projektów TEN-T. Aby spełnić nowe ambitniejsze cele czyli ukończenie sieci bazowej do 2030 r. a komplementarnej do 2050 r. konieczne będzie przeznaczenie odpowiednio 500 mld euro i 1,5 bln euro w funduszach europejskich. CER apeluje aby środki na inwestycje kolejowe w ramach programu CEF III w latach 2028-2035 zwiększyć o co najmniej 100 mld euro. 

— Obecnie koleje nie mają wystarczającej przepustowości na wielu korytarzach, aby móc dalej się rozwijać. Oczekujemy, że przepisy dotyczące TEN-T doprowadzą do zakończenia obecnych projektów transgranicznych i korytarzy kolejowych, zwiększą przepustowość dzięki rozwiązaniom cyfrowym, takim jak ERTMS i bardziej wydajnym standardom, osiągną pełną interoperacyjność między sieciami krajowymi, połączą kolej i wszystkie porty/lotniska w sieci bazowej, budowę nowej infrastruktury i rozwój sieci kolei dużych prędkości łączącej wszystkie stolice i główne miasta UE. Chwalimy instytucje europejskie za osiągnięcie porozumienia i zachęcamy je do opracowania i wdrożenia w odpowiednim czasie tego, co zostało uzgodnione. Jesteśmy całkowicie przekonani o zrównoważonym rozwoju gospodarczym, społecznym i środowiskowym kolei — skomentował Alberto Mazzola, dyrektor wykonawczy CER. 

Na początku 2024 r. Parlament Europejski i Rada UE mają zatwierdzić nową dyrektywę TEN-T, która zacznie obowiązywać już w przyszłym roku. W ramach reformy ustanowione zostaną nowe korytarze TEN-T w tym również obejmujący linię kolejową łączącą południową Polskę z Ukrainą.

Czytaj też: Nowe korytarze transportowe i przyspieszenie inwestycji: KE zaprezentowała nowelizację Dyrektywy TEN-T

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close