Partnerzy portalu

PE i Rada UE zawarły porozumienie ws. reformy sieci TEN-T

Prezydencja Rady Unii Europejskiej i Parlament Europejski zawarły wstępne porozumienie ws. nowelizacji Dyrektywy o sieci TEN-T. Zgodnie z projektem bazowa sieć powinna być gotowa do 2030 r. a komplementarna do 2050. 

fot. KE

Rada UE i Parlament pracują obecnie nad nowelizacją dyrektywy TEN-T, która ma przyspieszyć integrację sieci transportowej w Europie. 19 grudnia zawarto wstępne porozumienie między hiszpańską prezydencją a przedstawicielami PE. Najważniejszym ustaleniem przyjętym w ramach tego porozumienia jest określenie roku 2040 jako terminu realizacji brakujących odcinków, które obecnie powodują, że magistrale TEN-T nie tworzą jednolitej sieci. Dotyczy to zwłaszcza odcinków transgranicznych, które dotychczas miały niski priorytet w politykach transportowych poszczególnych państw członkowskich, które skupiały się na budowie szybkich połączeń krajowych dla transportu pasażerskiego między głównymi aglomeracjami miejskimi. Transport towarowy, który ma charakter międzynarodowy miał dotychczas niższy priorytet i to się ma zmienić. 

Czytaj też: PE dyskutuje o modyfikacjach w rozporządzeniu o TEN-T

Drugim ustaleniem jest przyspieszenie wdrażania ERTMS, który ma być obowiązującym systemem sterowania ruchem kolejowym na całej sieci TEN-T. Kraje członkowskie wyłączą obecnie funkcjonujące systemy klasy B. Trzecim ważnym dla transportu intermodalnego ustaleniem jest cel zwiększenia liczby terminali przeładunkowych wzdłuż sieci TEN-T. Liczba terminali i ich możliwości przeładunkowe mają wzrosnąć zgodnie z prognozowanymi wzrostami potoków ładunków w przewozach kombinowanych. Terminale mają być dostosowane do obsługi pociągów o długości 740 m.

Rozwój żeglugi

Kolejnym ważnym punktem jest ustanowienie Europejskiej Przestrzeni Morskiej. Jej celem będzie integracji przestrzeni morskich z innymi gałęziami transportu. W szczególności dyrektywa zakłada rozbudowę sieci połączeń żeglugi bliskiego zasięgu. Zwiększyć ma się przepustowość portów morskich, które mają być lepiej zintegrowane z siecią TEN-T. Poprawić mają się także warunki pracy kierowców zawodowych — wzdłuż autostrad zbudowane będą bezpieczne przestrzenie parkingowe z niezbędną infrastrukturą zapewniająca możliwość odpoczynku. 

Nowelizacja zakłada także wsparcie dla modernizacji infrastruktury w krajach sąsiadujących z UE, w szczególności z Mołdawią i Ukrainą, które chcą swoje magistrale kolejowe łączące te kraje z europejską siecią kolejową dostosować do standardu TEN-T. Również kraje regionu Bałkanów Zachodnich mają być zintegrowane z unijną infrastrukturą. 

— To przełomowe porozumienie dla UE. Europa potrzebuje sieci transportowej, która uwzględnia problemy naszych obywateli i przedsiębiorstw w zakresie mobilności, zarówno zrównoważonej, jak i odpornej, oraz która tworzy pomost z naszymi sąsiadami, w szczególności Ukrainą, Mołdawią i Bałkanami Zachodnimi. Jesteśmy teraz zobligowani do ukończenia tej sieci — skomentowała Adina Vălean, komisarz UE ds. transportu.

Wczorajsze porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone formalnie na szczycie Rady UE i posiedzeniu Parlamentu Europejskiego. Wcześniej ustalone zostaną szczegóły techniczne, które najprawdopodobniej przyjęte zostaną w czasie następnej prezydencji w UE. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close