PE i Rada UE zawarły porozumienie ws. reformy sieci TEN-T
Prezydencja Rady Unii Europejskiej i Parlament Europejski zawarły wstępne porozumienie ws. nowelizacji Dyrektywy o sieci TEN-T. Zgodnie z projektem bazowa sieć powinna być gotowa do 2030 r. a komplementarna do 2050.
Rada UE i Parlament pracują obecnie nad nowelizacją dyrektywy TEN-T, która ma przyspieszyć integrację sieci transportowej w Europie. 19 grudnia zawarto wstępne porozumienie między hiszpańską prezydencją a przedstawicielami PE. Najważniejszym ustaleniem przyjętym w ramach tego porozumienia jest określenie roku 2040 jako terminu realizacji brakujących odcinków, które obecnie powodują, że magistrale TEN-T nie tworzą jednolitej sieci. Dotyczy to zwłaszcza odcinków transgranicznych, które dotychczas miały niski priorytet w politykach transportowych poszczególnych państw członkowskich, które skupiały się na budowie szybkich połączeń krajowych dla transportu pasażerskiego między głównymi aglomeracjami miejskimi. Transport towarowy, który ma charakter międzynarodowy miał dotychczas niższy priorytet i to się ma zmienić.
Czytaj też: PE dyskutuje o modyfikacjach w rozporządzeniu o TEN-T
Drugim ustaleniem jest przyspieszenie wdrażania ERTMS, który ma być obowiązującym systemem sterowania ruchem kolejowym na całej sieci TEN-T. Kraje członkowskie wyłączą obecnie funkcjonujące systemy klasy B. Trzecim ważnym dla transportu intermodalnego ustaleniem jest cel zwiększenia liczby terminali przeładunkowych wzdłuż sieci TEN-T. Liczba terminali i ich możliwości przeładunkowe mają wzrosnąć zgodnie z prognozowanymi wzrostami potoków ładunków w przewozach kombinowanych. Terminale mają być dostosowane do obsługi pociągów o długości 740 m.
Rozwój żeglugi
Kolejnym ważnym punktem jest ustanowienie Europejskiej Przestrzeni Morskiej. Jej celem będzie integracji przestrzeni morskich z innymi gałęziami transportu. W szczególności dyrektywa zakłada rozbudowę sieci połączeń żeglugi bliskiego zasięgu. Zwiększyć ma się przepustowość portów morskich, które mają być lepiej zintegrowane z siecią TEN-T. Poprawić mają się także warunki pracy kierowców zawodowych — wzdłuż autostrad zbudowane będą bezpieczne przestrzenie parkingowe z niezbędną infrastrukturą zapewniająca możliwość odpoczynku.
Nowelizacja zakłada także wsparcie dla modernizacji infrastruktury w krajach sąsiadujących z UE, w szczególności z Mołdawią i Ukrainą, które chcą swoje magistrale kolejowe łączące te kraje z europejską siecią kolejową dostosować do standardu TEN-T. Również kraje regionu Bałkanów Zachodnich mają być zintegrowane z unijną infrastrukturą.
— To przełomowe porozumienie dla UE. Europa potrzebuje sieci transportowej, która uwzględnia problemy naszych obywateli i przedsiębiorstw w zakresie mobilności, zarówno zrównoważonej, jak i odpornej, oraz która tworzy pomost z naszymi sąsiadami, w szczególności Ukrainą, Mołdawią i Bałkanami Zachodnimi. Jesteśmy teraz zobligowani do ukończenia tej sieci — skomentowała Adina Vălean, komisarz UE ds. transportu.
Wczorajsze porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone formalnie na szczycie Rady UE i posiedzeniu Parlamentu Europejskiego. Wcześniej ustalone zostaną szczegóły techniczne, które najprawdopodobniej przyjęte zostaną w czasie następnej prezydencji w UE.