Nowe korytarze transportowe i przyspieszenie inwestycji: KE zaprezentowała nowelizację Dyrektywy TEN-T
Komisja Europejska przyjęła projekt nowelizacji Dyrektywy TEN-T, który mają przyspieszyć zmianę modalności w transporcie towarów z samochodów na bezemisyjną kolej. Propozycje dotyczą w szczególności takich kwestii jak infrastruktura dla paliw alternatywnych, cyfryzacji i rozwoju przewozów intermodalnych. Do sieci TEN-T włączono kilka ważnych linii kolejowych w Polsce.

KE chce zmian w regulacji TEN-T aby dostosować do wymogów bezemisyjnej gospodarki tę sieć korytarzy transportowych łączącą 424 główne miasta europejskie z portami, lotniskami i drogami wodnymi. Proponowane zmiany obejmują dostosowanie wszystkich magistral kolejowych do prędkości 160 km/h lub większej w przypadku pociągów pasażerskich i 100 km/h towarowych, udrożnienie dróg wodnych śródlądowych i budowę nowych terminali przeładunkowych oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych już istniejących. Terminale intermodalne muszą być dostosowane do przyjmowania dłuższych pociągów. Komisja proponuje też ustanowienie nowego deadline: do 2040 roku muszą być ukończone wszystkie główne elementy sieci TEN-T. Zaproponowano również Plan Działań na rzeczy długodystansowych, transgranicznych pasażerskich połączeń kolejowych.
W ramach planowanej nowelizacji Dyrektywy TEN-T KE proponuje szereg nowych regulacji. Wprowadzono pojęcie „Europejskie Korytarze Transportowe”, które integruje dotychczas stosowane terminy „Korytarz Sieci Bazowej” i „Korytarz Kolei Towarowej”. W propozycji zdefiniowano także 9 nowych Europejskich Korytarzy Transportowych w tym istotny dla Polski Korytarz Bałtyk — Morze Czarne. Do sieci TEN-T wpisana została także magistrala E 30 oraz planowana linia dużej prędkości Warszawa — Wrocław/Poznań jako odnogi korytarza Morze Północne — Bałtyk. KE proponuje też budowę linii KDP z Trójmiasta do planowanego Portu Lotniczego Solidarność, a także modernizację linii kolejowej Bydgoszcz — Trójmiasto.
Szybsza elektryfikacja
Do 2025 na sieci bazowej a do 2030 na na całej sieci TEN-T zainstalowane mają być instalacje do ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych na terminalach intermodalnych i stacjach kolejowych aby umożliwić elektryfikację przewozów na pierwszej i ostatniej mili. Parkingi mają mieć bezpieczną przestrzeń dla kierowców ciężarówek na czas ładowania pojazdów. W procesach cyfryzacji usług ma być wykorzystywana technologia 5G. Duże porty lotnicze mają być zintegrowane z siecią kolejową.
Do 2030 r. sieć bazowa ma być dostosowana do przyjęcia pociągów o długości 740 m. Do 2040 na całej sieci TEN-T ma działać system ERTMS. Natomiast wszystkie inwestycje związane z budową tej sieci mają być ukończone do 2050 r.
Propozycja nowelizacji Dyrektywy TEN-T została pozytywnie oceniona przez przedstawicieli branży kolejowej — Propozycja rozporządzenia TEN-T otwiera drzwi do uwolnienia pełnego potencjału kolei jako najbardziej zrównoważonego środka transportu, ale nie jest to pozbawione kosztów i wyzwań. Niezbędne jest inwestowanie w kolej, budowa i modernizacja infrastruktury, która spełnia wymagania techniczne oraz wspieranie kolei, aby stała się podstawą zrównoważonej mobilności. Ważne jest jak najlepsze wykorzystanie dochodów z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) do finansowania kolejowych inwestycji TEN-T — skomentował Alberto Mazzola, dyrektor CER.
Czytaj też: Branża kolejowa chce zmian w Dyrektywie TEN-T