Partnerzy portalu

Nowe korytarze transportowe i przyspieszenie inwestycji: KE zaprezentowała nowelizację Dyrektywy TEN-T

Komisja Europejska przyjęła projekt nowelizacji Dyrektywy TEN-T, który mają przyspieszyć zmianę modalności w transporcie towarów z samochodów na bezemisyjną kolej. Propozycje dotyczą w szczególności takich kwestii jak infrastruktura dla paliw alternatywnych, cyfryzacji i rozwoju przewozów intermodalnych. Do sieci TEN-T włączono kilka ważnych linii kolejowych w Polsce. 

Nowa mapa TEN-T żródło: KE

KE chce zmian w regulacji TEN-T aby dostosować do wymogów bezemisyjnej gospodarki tę sieć korytarzy transportowych łączącą 424 główne miasta europejskie z portami, lotniskami i drogami wodnymi. Proponowane zmiany obejmują dostosowanie wszystkich magistral kolejowych do prędkości 160 km/h lub większej w przypadku pociągów pasażerskich i 100 km/h towarowych, udrożnienie dróg wodnych śródlądowych i budowę nowych terminali przeładunkowych oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych już istniejących. Terminale intermodalne muszą być dostosowane do przyjmowania dłuższych pociągów. Komisja proponuje też ustanowienie nowego deadline: do 2040 roku muszą być ukończone wszystkie główne elementy sieci TEN-T. Zaproponowano również Plan Działań na rzeczy długodystansowych, transgranicznych pasażerskich połączeń kolejowych.

W ramach planowanej nowelizacji Dyrektywy TEN-T KE proponuje szereg nowych regulacji. Wprowadzono pojęcie „Europejskie Korytarze Transportowe”, które integruje dotychczas stosowane terminy „Korytarz Sieci Bazowej” i „Korytarz Kolei Towarowej”. W propozycji zdefiniowano także 9 nowych Europejskich Korytarzy Transportowych w tym istotny dla Polski Korytarz Bałtyk — Morze Czarne. Do sieci TEN-T wpisana została także magistrala E 30 oraz planowana linia dużej prędkości Warszawa  — Wrocław/Poznań jako odnogi korytarza Morze Północne — Bałtyk. KE proponuje też budowę linii KDP z Trójmiasta do planowanego Portu Lotniczego Solidarność, a także modernizację linii kolejowej Bydgoszcz — Trójmiasto.

Szybsza elektryfikacja

Do 2025 na sieci bazowej a do 2030 na na całej sieci TEN-T zainstalowane mają być instalacje do ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych na terminalach intermodalnych i stacjach kolejowych aby umożliwić elektryfikację przewozów na pierwszej i ostatniej mili. Parkingi mają mieć bezpieczną przestrzeń dla kierowców ciężarówek na czas ładowania pojazdów. W procesach cyfryzacji usług ma być wykorzystywana technologia 5G. Duże porty lotnicze mają być zintegrowane z siecią kolejową. 

Do 2030 r. sieć bazowa ma być dostosowana do przyjęcia pociągów o długości 740 m. Do 2040 na całej sieci TEN-T ma działać system ERTMS. Natomiast wszystkie inwestycje związane z budową tej sieci mają być ukończone do 2050 r.

Propozycja nowelizacji Dyrektywy TEN-T została pozytywnie oceniona przez przedstawicieli branży kolejowej — Propozycja rozporządzenia TEN-T otwiera drzwi do uwolnienia pełnego potencjału kolei jako najbardziej zrównoważonego środka transportu, ale nie jest to pozbawione kosztów i wyzwań. Niezbędne jest inwestowanie w kolej, budowa i modernizacja infrastruktury, która spełnia wymagania techniczne oraz wspieranie kolei, aby stała się podstawą zrównoważonej mobilności. Ważne jest jak najlepsze wykorzystanie dochodów z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) do finansowania kolejowych inwestycji TEN-T — skomentował Alberto Mazzola, dyrektor CER.

Czytaj też: Branża kolejowa chce zmian w Dyrektywie TEN-T

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close