Partnerzy portalu

KE nie przedłużyła obowiązywania rozporządzenia CBER

Komisja Europejska podjęła decyzję o nieprzedłużeniu obowiązywania rozporządzenia o wyłączeniach grupowych konsorcjów (CBER) z przepisów antymonopolowych obejmujących sektor żeglugi kontenerowej. Decyzja ta była oczekiwana przez europejską branżę logistyczną. 

fot. Pixabay

Przypomnijmy: rozporządzenie CBER uchwalone zostało w 2009 w czasie recesji spowodowanej przez kryzys finansowy. Wyłączenie żeglugi z przepisów antymonopolowych miało pomóc armatorom dostosowanie się do mniejszego popytu i bardziej racjonalne zagospodarowanie floty kontenerowców.  W następstwie tego rozporządzania powołane zostały 3 alianse skupiające największych przewoźników kontenerowych na świecie kontrolujące ponad 80% rynku. Od tego czasu sytuacja w branży się zmieniła, a po pandemii covid w 2020 wzrosły znacząco stawki frachtu i przewoźnicy osiągnęli duże zyski, które częściowo wykorzystali na przejęcia firm logistycznych. Z kolei po wybuchu wojny w Ukrainie nastąpiła recesja, która spowodowała spadek wolumenu transportu morskiego. W następstwie zmiany sytuacji rynkowej Maersk i MSC podjęły w styczniu br. decyzję o rozwiązaniu aliansu 2M. 

Krytyka przedsiębiorców i związków zawodowych

Rozporządzenie CBER było wielokrotnie krytykowane przez organizacje branży logistycznej takie jak FIATA, CLECAT, czy Polską Izbę spedycji i Logistyki, które wskazywały, że ułatwia monopolizację branży oraz przez związki zawodowe, zdaniem których najwięksi armatorzy dzięki współpracy w ramach aliansów mogą narzucać pracownikom jednolite procedury.

Czytaj też: Nierównowaga siły ekonomicznej i praw na rynku morskiego transportu kontenerowego

Komisja Europejska w sierpniu ubr. rozpoczęła konsultacje publiczne przed podjęciem decyzji o tym czy przedłużyć obowiązywania rozporządzenia CBER o kolejne 5 lat począwszy od 2024 r. Dziś ogłoszono decyzję o nieprzedłużeniu. Zdaniem KE rozporządzenie CBER nie przynosi już korzyści ani dla dużych ani mniejszych przewoźników. Komisja wzięła też pod uwagę głosy mniejszych firm spedycyjnych i logistycznych.

— W okresie objętym oceną CBER nie umożliwiał już mniejszym przewoźnikom wzajemnej współpracy ani oferowania usług alternatywnych w konkurencji z większymi przewoźnikami. Ponadto zainteresowane strony inne niż przewoźnicy generalnie wzywają do wzmocnienia nadzoru nad sektorem, a nie do uproszczeń administracyjnych. To pokazuje, że zmieniła się równowaga między potrzebami skutecznego nadzoru a uproszczeniami administracyjnymi na podstawie art. 103 TFUE, który pierwotnie wspierał przyjęcie CBER — napisano w uzasadnieniu decyzji KE.

Zakończenie obowiązywania rozporządzenia nie oznacza, ze alianse w branży żeglugi staną się nielegalne, ale będą odtąd musiały przestrzegać unijnego prawa antymonopolowego w szczególności artykułu 101 Traktatu o Unii Europejskiej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close