Partnerzy portalu

Węgrzy chcą rozwoju współpracy z Chinami w ramach inicjatywy „Pasa i Drogi”

Węgry są zadowolone z uczestnictwa w chińskim programie Pasa i Drogi (BRI), którą uważają za duży sukces — ogłosił Gyorgy Matolcsy podczas seminarium z okazji 10-lecia tej inicjatywy Pekinu. Rząd Viktora Orbána współpracuje z Chinami w zakresie polityki gospodarczej i zagranicznej. 

Węgry przystąpiły do inicjatywy BRI w 2015 r. jako pierwszy kraj europejski w ramach ogłoszonej przez Budapeszt polityki „Otwarciaa na Wchód”, a wcześniej popierały ideę 16+1 czyli współpracy państw Europy Środkowo-Wschodniej z Chinami. W ramach Pasa i Drogi Chińczycy finansują i realizują szereg inwestycji na Węgrzech w tym: budowę fabryk baterii firm CATL i  Eve Energy w Debreczynie, otwarcie filii Uniwersytetu Fudan, czy budowa kolei dużych prędkości w Budapeszt — Belgrad (w projekcie tym przed wybuchem wojny w Ukrainie uczestniczył inny sojusznik Orbána — Rosja). 

Czytaj też: Zakończono drążenie tunelu na linii Budapeszt – Belgrad

Węgry są obecnie największym odbiorcą chińskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Europie Środkowej, co wzbudza zazdrość niektórych polityków z państw sąsiednich. Współpraca Pekinu i Budapesztu nie dotyczy tylko gospodarki. Tuż przed ogłoszeniem wartej 7,3 mld euro inwestycji CATL, rząd Węgier ogłosił że „w pełni popiera” politykę „jednych Chin” rządu w Pekinie wobec Tajwanu. 

Hub na Nowym Jedwabnym Szlaku

Przed wybuchem wojny w Ukrainie Węgry były wskazywane jako kraj, który może stać się jednym z kluczowych hubów logistycznych na Nowym Jedwabnym Szlaku, dzięki dobrze rozwiniętej sieci kolejowej, połączeniom z portami adriatyckimi i Pireusem, a także terminalom przeładunkowym umożliwiającym przenoszenie ładunków między składami o różnym rozstawie szyn zlokalizowanym przy granicy z Ukrainą, w tym nowym p”suchym portem” w Fényeslitke.

Czytaj też: Węgrzy budują największy lądowy terminal przeładunkowy w Europie

Wybuch konfliktu zbrojnego w Ukrainie i sankcje nałożone przez Unię Europejska na Rosję i Białoruś nieco pokrzyżowały te plany, gdyż zamknięte zostały kolejowe szlaki łączące Rosję z Węgrami. Obecnie do Budapesztu docierają jedynie pociągi z Chin kursujące Korytarzem Transkaspijskim. Mimo to liczba chińskich inwestycji oraz wymiana handlowa miedzy Państwem Środka a Węgrami stale rośnie, dzięki rozwijającym się połączeniom morskim. Węgrzy budują terminal kontenerowy w Trieście, który umożliwi obsługę większych potoków ładunków z Chin.

W grudniu 2022 r. Chiny i Węgry podpisały porozumienie o utworzeniu międzyrządowego komitetu ds. współpracy w ramach Pasa i Szlaku. Współpraca obu krajów dotyczyć będzie m.in. rozwoju infrastruktury, dzięki której Węgry staną się ważnym centrum dystrybucji pociągów towarowych Chiny-Europa.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close