Węgrzy chcą rozwoju współpracy z Chinami w ramach inicjatywy „Pasa i Drogi”
Węgry są zadowolone z uczestnictwa w chińskim programie Pasa i Drogi (BRI), którą uważają za duży sukces — ogłosił Gyorgy Matolcsy podczas seminarium z okazji 10-lecia tej inicjatywy Pekinu. Rząd Viktora Orbána współpracuje z Chinami w zakresie polityki gospodarczej i zagranicznej.

Węgry przystąpiły do inicjatywy BRI w 2015 r. jako pierwszy kraj europejski w ramach ogłoszonej przez Budapeszt polityki „Otwarciaa na Wchód”, a wcześniej popierały ideę 16+1 czyli współpracy państw Europy Środkowo-Wschodniej z Chinami. W ramach Pasa i Drogi Chińczycy finansują i realizują szereg inwestycji na Węgrzech w tym: budowę fabryk baterii firm CATL i Eve Energy w Debreczynie, otwarcie filii Uniwersytetu Fudan, czy budowa kolei dużych prędkości w Budapeszt — Belgrad (w projekcie tym przed wybuchem wojny w Ukrainie uczestniczył inny sojusznik Orbána — Rosja).
Czytaj też: Zakończono drążenie tunelu na linii Budapeszt – Belgrad
Węgry są obecnie największym odbiorcą chińskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Europie Środkowej, co wzbudza zazdrość niektórych polityków z państw sąsiednich. Współpraca Pekinu i Budapesztu nie dotyczy tylko gospodarki. Tuż przed ogłoszeniem wartej 7,3 mld euro inwestycji CATL, rząd Węgier ogłosił że „w pełni popiera” politykę „jednych Chin” rządu w Pekinie wobec Tajwanu.
Hub na Nowym Jedwabnym Szlaku
Przed wybuchem wojny w Ukrainie Węgry były wskazywane jako kraj, który może stać się jednym z kluczowych hubów logistycznych na Nowym Jedwabnym Szlaku, dzięki dobrze rozwiniętej sieci kolejowej, połączeniom z portami adriatyckimi i Pireusem, a także terminalom przeładunkowym umożliwiającym przenoszenie ładunków między składami o różnym rozstawie szyn zlokalizowanym przy granicy z Ukrainą, w tym nowym p”suchym portem” w Fényeslitke.
Czytaj też: Węgrzy budują największy lądowy terminal przeładunkowy w Europie
Wybuch konfliktu zbrojnego w Ukrainie i sankcje nałożone przez Unię Europejska na Rosję i Białoruś nieco pokrzyżowały te plany, gdyż zamknięte zostały kolejowe szlaki łączące Rosję z Węgrami. Obecnie do Budapesztu docierają jedynie pociągi z Chin kursujące Korytarzem Transkaspijskim. Mimo to liczba chińskich inwestycji oraz wymiana handlowa miedzy Państwem Środka a Węgrami stale rośnie, dzięki rozwijającym się połączeniom morskim. Węgrzy budują terminal kontenerowy w Trieście, który umożliwi obsługę większych potoków ładunków z Chin.
W grudniu 2022 r. Chiny i Węgry podpisały porozumienie o utworzeniu międzyrządowego komitetu ds. współpracy w ramach Pasa i Szlaku. Współpraca obu krajów dotyczyć będzie m.in. rozwoju infrastruktury, dzięki której Węgry staną się ważnym centrum dystrybucji pociągów towarowych Chiny-Europa.