Zakończono drążenie tunelu na linii Budapeszt – Belgrad
W miejscowości Čortanovci w Serbii zakończono prace wykopaliskowe na budowie tunelu będącego częścią modernizacji magistrali kolejowej Belgrad – Budapesz. Inwestycja realizowana jest z udziałem firm chińskich i rosyjskich i jest częścią planowanej magistrali do Portu Pireus.
Modernizacja linii kolejowej łączącej stolice Węgier i Serbii to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych na Bałkach i część projektu budowy korytarza intermodalnego łączący port Pireus z Europą Środkową. Inwestycje te sfinansowane zostały z kredytów udzielonych kolejom węgierskim i serbskim przez instytucje finansowe z Chin i Rosji.
Odcinek Belgrad – Stara Pazova modernizowany jest przez spółki China Communications Construction Company (CCCC) i China Railways International (CRI) z kolei odcinek Stara Paznova – Novi Sad modernizuje rosyjska RŻD International. Z kolei węgierski odcinek lini modernizuje powołana w tym celu międzynarodowa spółka joint venture Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt którą stworzyły Koleje Węgierskie, China Railway International Corporation (CRIC) i China Railway International Group (CRIG).
Chińskie inwestycje
Tak duże zaangażowanie podmiotów z Państwa Środka w ten projekt nie jest przypadkowe. Chiny chcą aby na Bałkany dotarła sieć połączeń intermodalnych będąca odnogą Nowego Jedwabnego Szlaku. Jednym z najważniejszych jej punktów będzie Port Pireus. Grecy w ramach programu oszczędnościowego wdrożonego po kryzysie finansowym w 2011 zdecydowali się w 2016 sprzedać port chińskiemu operatorowi terminali Cosco Shipping Ports należącego do grupy Cosco. Obecnie Chińczycy realizują projekt rozbudowy portu w Pireusie. Z 330 mln euro zbudowany zostanie 4 terminal kontenerowy o 2,8 mln TEU. Dzięki tej inwestycji grecki port stanie się trzecim co do wielkości morskim terminalem kontenerowym w Europie.
Jednak aby inwestycja ta była opłacalna konieczna jest także modernizacja przebiegającej przez Grecję, Macedonię Północną, Serbię i Węgry linii kolejowej. Modernizacja odcinka Budapeszt – Belgrad rozpoczęła się w czerwcu 2019 a prace budowlane są już bardzo zaawansowane. Docelowo prędkość pociągów pasażerskich na tej magistrali wynosić ma 200 km/h. Dzięki dobudowaniu drugiego toru zwiększy się również znacznie przepustowość linii dla przewozów towarowych. Zaawansowanie prac na odcinku Stara Pazova-Novi Sad obecnie wynosi 91%.
Niepewny jest natomiast projekt modernizacji linii Belgrad – Skopje – Pireus. Chińska propozycja jest konkurencyjna wobec unijnego projektu Korytarza X który ma przebiegać przez Serbię i jak dotąd nie zawarto porozumienia ws. modernizacji odcinka Belgrad – Pireus.