Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zakończono drążenie tunelu na linii Budapeszt – Belgrad

Tagi:

W miejscowości Čortanovci w Serbii zakończono prace wykopaliskowe na budowie tunelu będącego częścią modernizacji magistrali kolejowej Belgrad – Budapesz. Inwestycja realizowana jest z udziałem firm chińskich i rosyjskich i jest częścią planowanej magistrali do Portu Pireus. 

fot. RŹD International

Modernizacja linii kolejowej łączącej stolice Węgier i Serbii to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych na Bałkach i część projektu budowy korytarza intermodalnego łączący port Pireus z Europą Środkową. Inwestycje te sfinansowane zostały z kredytów udzielonych kolejom węgierskim i serbskim przez instytucje finansowe z Chin i Rosji. 

Odcinek Belgrad – Stara Pazova modernizowany jest przez spółki  China Communications Construction Company (CCCC) i China Railways International (CRI) z kolei odcinek Stara Paznova – Novi Sad modernizuje rosyjska RŻD International. Z kolei węgierski odcinek lini modernizuje powołana w tym celu międzynarodowa spółka joint venture  Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt którą stworzyły Koleje Węgierskie, China Railway International Corporation (CRIC) i China Railway International Group (CRIG).

Chińskie inwestycje

Tak duże zaangażowanie podmiotów z Państwa Środka w ten projekt nie jest przypadkowe. Chiny chcą aby na Bałkany dotarła sieć połączeń intermodalnych będąca odnogą Nowego Jedwabnego Szlaku. Jednym z najważniejszych jej punktów będzie Port Pireus. Grecy w ramach programu oszczędnościowego wdrożonego po kryzysie finansowym w 2011 zdecydowali się w 2016 sprzedać port chińskiemu operatorowi terminali Cosco Shipping Ports należącego do grupy Cosco. Obecnie Chińczycy realizują projekt rozbudowy portu w Pireusie. Z 330 mln euro zbudowany zostanie 4 terminal kontenerowy o 2,8 mln TEU. Dzięki tej inwestycji grecki port stanie się trzecim co do wielkości morskim terminalem kontenerowym w Europie. 

Jednak aby inwestycja ta była opłacalna konieczna jest także modernizacja przebiegającej przez Grecję, Macedonię Północną, Serbię i Węgry linii kolejowej. Modernizacja odcinka Budapeszt – Belgrad rozpoczęła się w czerwcu 2019 a prace budowlane są już bardzo zaawansowane. Docelowo prędkość pociągów pasażerskich na tej magistrali wynosić ma 200 km/h. Dzięki dobudowaniu drugiego toru zwiększy się również znacznie przepustowość linii dla przewozów towarowych. Zaawansowanie prac na odcinku Stara Pazova-Novi Sad obecnie wynosi 91%.

Niepewny jest natomiast projekt modernizacji linii Belgrad – Skopje – Pireus. Chińska propozycja jest konkurencyjna wobec unijnego projektu Korytarza X który ma przebiegać przez Serbię i jak dotąd nie zawarto porozumienia ws. modernizacji odcinka Belgrad – Pireus.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close