Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Morski transport kontenerowy dobrze przygotowany do systemu ETS

Sektor żeglugi morskiej zapłaci w 2024 r. około 3,1 mld euro w podatkach i kosztach, jakie spowoduje objęcie go europejskim system handlu emisjami dwutlenku węgla (EU ETS). Kwoty te będą rosnąć wraz ze stopniowym, corocznym zmniejszaniem bezpłatnego wolumenu emisji i już w 2026 r. dojdą do 8,4 mld euro.

Sektor żeglugi morskiej zapłaci w 2024 r. około 3,1 mld euro w podatkach i kosztach, jakie spowoduje objęcie go europejskim system handlu emisjami dwutlenku węgla (EU ETS).
Źródło: iStock

Szacunki te przedstawiła firma analityczna Hecla Emissions Management, założona przez norweską grupę Wilhelm Ship Management i niezależnego maklera stoczniowego Affinity Shipping.

Rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2 (EU MRW) wymaga, aby wszystkie statki przekraczające 5 000 ton brutto gromadziły i zgłaszały dane o tych emisjach uwalnianych w drodze do/z portów UE i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). To one posłużą jako podstawa do włączenia od 1 stycznia 2024 r. do systemu ETS emitentów z żeglugi morskiej.

Patrz też: Parlament przyjął kluczowe przepisy, by UE osiągnęła cel klimatyczny na 2030 r.

Najnowsze dane pokazują pewne „znaczące zmiany” od 2021 r. (w porównaniach rok do roku) w obniżeniu wolumenu emisji CO2 przez kraje członkowskie UE. „Sektor żeglugi morskiej jako całość wykazuje jednak niewielką ich redukcję”, informuje Hecla Emissions Management. Według dostępnych danych, całkowite emisje przemysłu morskiego mające zastosowanie  do objęcia systemem ETS wyniosły w 2022 roku 83,4 mln ton CO2, co stanowi niewielki spadek (o 0,22 proc.) w stosunku do 2021 r. Przy obecnej wartości rynkowej uprawnienia do emisji CO2 (EUA), wynoszącej 90 EUR za 1 tonę, żegluga musiałaby zapłacić łącznie 7,5 miliarda euro. O ile dane wykazały niewielki spadek emisji CO2 w kilku segmentach żeglugi, w tym podczas eksploatacji: tankowców, statków drobnicowych, chłodniowców, ro-ro i chemikaliowców, to sektor kontenerowy odnotował największą ich redukcję, o 8,95 procent, co odpowiada 2,3 mln ton „zaoszczędzonego” CO2. Biorąc pod uwagę okres stopniowego wprowadzania ETS, obejmujący 40 proc. emisji w 2024 r., 70 proc. w 2025 r. i 100 proc. w 2026 r., a także wykorzystując krzywą notowań terminowych EUA, szacunki wskazują, że branża żeglugowa może zapłacić w 2024 r. 3,1 mld EUR za emisję CO2,  w 2024 r. –  5,7 mld EUR, a w 2026 r. – 8,4 mld EUR, szacuje Hecla.

Patrz też: Porozumienie w sprawie dekarbonizacji gospodarki morskiej w UE

„Przewidywane zobowiązania podkreślają znaczenie dobrego przygotowania firm żeglugowych do wejścia do ETS” – powiedział Hugo Wilson, dyrektor Hecla Emissions Management. Liderem jest właśnie morski transport kontenerowy. W analizie nie pada pytanie, czy i w jakim stopniu koszty transportu morskiego z tytułu objęcia go w UE systemem ETS przełożą się na koszty w poszczególnych ogniwach łańcucha dostaw.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close