Partnerzy portalu

UIRR: transport intermodalny powinien być częścią inicjatywy REPowerEU

Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych (UIRR) zaapelowała do przywódców UE o włączenie transportu intermodalnego do inicjatywy REPoweEU, która obejmuje działania mające na celu zmniejszenie uzależnienia Europy od importu paliw z Rosji i obniżenia cen energii. Organizacja branżowa wskazuje na wyniki analiz wg. których zwiększenie udziały przewozów kombinowanych może przynieść spore oszczędności energii. 

fot. Pixabay

Inicjatywa REPowerEU ogłoszona przez Komisję Europejska w reakcji na kryzys energetyczny z jakim Europa zmaga się od czasu wybuchu wojny w Ukrainie obejmuje kilka rodzajów działań. Po pierwsze kraje członkowie będą musiały zwiększyć udział energii odnawialnej w swoim miksie energetycznym, po drugie należy zdywersyfikować źródła importu surowców, po trzecie zmniejszyć zużycie energii. KE zadeklarowała też pomoc finansową dla przedsiębiorstw, które są narażone na skutki kryzysu.

Czytaj też: REPowerEU przyspieszy zielone inwestycje energetyczne na kolei

Zdaniem UIRR transport intermodalny powinien by uwzględniony w inicjatywie REPowerUE gdyż może przyczynić się do realizacji tych celów strategicznych. Organizacja przypomina wyniki analiz, które wskazują że zastąpienie długodystansowych przewozów samochodowych usługami kombinowanego transportu door to door pozwala zaoszczędzić nawet 70% zużycia energii, w tym zwłaszcza zmniejszyć wykorzystanie importowanej z Rosji ropy naftowej. Ponadto transport kombinowany może korzystać z energii odnawialnej.

Niestety pomimo deklarowanego wsparcia dla przeniesienia modalnego z dróg na kolej, kraje członkowskie niewiele działań podejmują, by zachęcić przedsiębiorców do korzystania z zrównoważonego transportu. Co więcej, w przyszłym roku możliwa jest nawet odwrotna zmiana modalna z kolei na drogi, gdyż przewoźnicy towarowi będą musieli ponosić znacznie wyższe koszty energii trakcyjnej niż w br. Aby nie doszło do takiej zmiany, konieczne jest zapewnienie transportowi kolejowemu regulowanych cen energii, co jest zgodne z założeniami inicjatywy REPoweEU.

— REPowerEU wyznacza cele, podczas gdy rozporządzenie 2022/1854 oferuje zestaw narzędzi: nadszedł czas, aby państwa członkowskie wprowadziły skuteczną ochronę elektrycznego kolejowego transportu towarowego poprzez wprowadzenie regulowanej ceny energii elektrycznej dla trakcji — apeluje Ralf-Charley Schultze, prezes UIRR

Czytaj też: Drogi prąd może kosztować europejskie koleje 10 miliardów euro w 2023 roku

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close