Partnerzy portalu

Drogi prąd może kosztować europejskie koleje 10 miliardów euro w 2023 roku

Europejscy przywódcy dyskutują jakie działania będą podjęte by złagodzić skutki kryzysu energetycznego, który spowodował skokowy wzrost cen energii dla przedsiębiorstwa. Kolej jest jedną z najbardziej dotkniętych tym kryzysem branż i w przyszłym roku może dojść do negatywnej zmiany modalnej w transporcie – ostrzega Stowarzyszenie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER).

fot. Pixabay

Około 80% ruchu pasażerskiego i towarowego na europejskiej sieci kolejowej realizowane jest przez pociągi elektryczne. Z tego powodu wzrost kosztów energii ma duży negatywny wpływ na międzygałęziową konkurencyjność kolei i może zaprzepaścić plany zwiększenia udziału zrównoważonego transportu szynowego w usługach przewozowych. Przewozy intermodalne, które bezpośrednio konkurują z samochodami są szczególnie narażone utratę rynku. Mimo że organizacje branżowe i eksperci od kilku miesięcy ostrzegają przed konsekwencjami kryzysu energetycznego w transporcie to unijni przywódcy nie opracowali jak dotąd planu ochrony tego sektora.

Tymczasem ryzyko biznesowe jest poważne. CER poinformowała o tym, jaka będzie skala wzrostu kosztów operacyjnych kolei elektrycznej w przyszłym roku. Łącznie wzrost cen energii obciąży europejską branżę kolejową na kwotę 10 mld euro dodatkowych kosztów. Koleje zużywają 50 mld kilowatogodzin rocznie, co stanowi 2% konsumpcji energii elektrycznej w Europie. Z informacji zebranych przez CER od przewoźników wynika, że obecnie firmy kolejowe średnio płacą 200 euro za megawatogodzinę, a na przyszły rok sprzedawcy energii planują podwyżki do poziomu 300 — 400 euro, a w przypadku przewoźników towarowych będzie to 500 euro za MWh. 

Puste deklaracje

Obecnie nie ma żadnych planów wsparcia dla przewoźników, poza nielicznymi obniżkami opłat za dostęp do infrastruktury wprowadzonymi w kilku krajach w czasie pandemii covid. Brak działań pomocowych spowoduje, że koszty operacyjne przewoźników mogą wzrosnąć tak, że ceny frachtu kolejowego zniechęcą niektórych załadowców do korzystania z tej gałęzi transportu, która i tak jest dyskryminowana w stosunku do przewozów samochodowych, gdyż musi ponosić pełne koszty utrzymania infrastruktury. W efekcie wątpliwe staje się osiągnięcie celów przesunięcia modalnego założonych w Zielonym Ładzie. CER przestrzega przed dalszym zmniejszeniem udziału kolei elektrycznej w przewozach towarów i osób. 

— Musimy unikać odwrotnego przesunięcia modalnego, gdy logistyka przechodzi od mniej zanieczyszczających środków transportu do bardziej zanieczyszczających. Jednak to właśnie stanie się, jeśli ceny energii elektrycznej dla usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, takich jak kolej, nie zostaną obniżone. Brak naprawy sytuacji w trybie pilnym zagrozi wszystkim wysiłkom poczynionym w ostatniej dekadzie, a także celom sformułowanym na lata 2030 i 2050 dotyczącym promowania zielonej transformacji europejskiej mobilności — komentuje Alberto Mazzola, dyrektor wykonawczy CER.

Czytaj też: Organizacje branży intermodalnej ostrzegają przed wzrostem cen przewozu

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close