Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

REPowerEU przyspieszy zielone inwestycje energetyczne na kolei

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę gospodarka europejska stanęła w obliczu bezprecedensowego kryzysu spowodowanego odcięciem dostaw kluczowych surowców energetycznych z Rosji. Dla Europejczyków stało się jasne, że uzależnienie od importu surowców stwarza duże zagrożenie dla bezpieczeństwa łańcuchów logistycznych. Aby załagodzić skutki grożącego nam kryzysu Komisja Europejska zaproponowała inicjatywę REPowerEU, która choć dotyczy sektora energetycznego będzie mieć też wpływ na transport kolejowy i całą branżę logistyczną. 

fot. Pixabay

Plan KE to szereg działań w perspektywie krótko- i długoterminowej, których celem jest przeobrażenie sektora energetycznego w celu zmniejszenia konsumpcji surowców kopalnych. Przyspieszenie zielonej transformacji nie tylko zmniejszy uzależnienie Europy od importu surowców ale też przyniesie korzyści dla środowiska naturalnego. Również branża transportowa będzie musiała przystosować się do nowych realiów geopolitycznych i gospodarczych. Z drugiej strony kolejnictwo i transport intermodalny mogą ułatwić przebudowę europejskiej energetyki.

Plan REPowerEU opiera się na trzech filarach: dywersyfikacji dostaw, oszczędzaniu energii i przyspieszeniu rozwoju odnawialnych źródeł energii. UE zaoferuje też pomoc publiczną przedsiębiorstwom narażonym na skutki kryzysu. 

Dywersyfikacja dostaw

W zakresie dywersyfikacji zawarto już porozumienia z Norwegią, Azerbejdżanem, Egiptem i innymi producentami gazu ziemnego i ropy naftowej. Wznowiono również dialog energetyczny z Algierią. Zwiększono także dostawy LNG z Kanady i USA oraz import węgla. Dywersyfikacja pozwoli częściowo zrekompensować zmniejszone dostawy surowców z Rosji. Dla europejskiej branży logistycznej jednak jest to nowe wyzwanie, gdyż surowce te trzeba dostarczyć odbiorcom. Oznacza to dodatkową pracę m.in. dla kolei towarowej i terminali portowych. Niektóre kraje np. Niemcy już wprowadziły priorytet dla przewozu surowców energetycznych.

Oszczędzanie energii

Długoterminowo większe znaczenie maja pozostałe komponenty planu: oszczędzanie energii i rozwój OZE. Komisja Europejska uznaje je za najszybszy i najtańszy sposób ograniczenia zużycia surowców. Pewne działania mają jednak charakter długoterminowy jak np. zmiana wskaźnika efektywności energetycznej w pakiecie Fit for 55 z 9% na 13%. Oszczędzanie energii będzie też wymagało zmianę zachowań obywateli i przedsiębiorców. Do zmniejszenia zużycia energii zachęcić mają ulgi podatkowe. 

Branża transportowa również może przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliw i energii elektrycznej. Najprostszym rozwiązaniem jest obniżenie prędkości i nauczenie kierowców i maszynistów oszczędnego prowadzenia pojazdów. Działania w tym kierunku prowadzi branżowe zrzeszenie Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Jednym z projektów jest rozwój eco-drivingu, czyli spójnego system optymalizującego technikę jazdy maszynistów. Jego wprowadzenie umożliwi w ciągu 10 lat wygenerowanie oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh oraz zredukowanie emisji CO2 o 320 000 ton. 

Inwestycje taborowe

Do zmniejszenia zapotrzebowania na energię przyczynia się też wymiana taboru, instalowanie systemów rekuperacji energii hamowania czy też realizowana sukcesywnie modernizacja systemów zasilania na kolei, która poprawia jej efektywność energetyczną. Planowane jest także wsparcie dalszej elektryfikacji transportu i rozpowszechnienie zastosowania paliwa wodorowego. Producenci taboru w tym polska PESA pracują nad wdrożeniem wodorowych ogniw paliwowych w pojazdach szynowych. Inwestycje w technologie wodorowe planuje też PKP Energetyka. Spółka jest sygnatariuszem Porozumienia Sektorowego Na Rzecz Rozwoju Gospodarki Wodorowej w Polsce. Dystrybutor energii trakcyjnej planuje wykorzystywać zielony wodór do magazynowania energii, co jest powiązane z trzecim filarem REPowerEU czyli upowszechnieniem energetyki odnawialnej.  

Rozwój OZE

W ramach REPowerEU UE planuje przyspieszenie przejścia na odnawialne źródła energii. KE chce zwiększyć cel udziału OZE w miksie energetycznym z 40 do 45%. W tym celu wprowadzone mają takie działania jak wprowadzenie obowiązku montowania paneli fotowoltaicznych na nowych budynkach, uproszczenia administracyjne dla inwestycji w OZE, zwiększenie produkcji wodoru i biometanu. Energia odnawialna wiąże się jednak z koniecznością inwestycji w magazyny energii. Jest to konieczne aby zapewnić stabilne zasilanie, co jest istotne dla branż takich jak kolejnictwo. Takie działania już są podejmowane w krajach europejskich w tym w Polsce. PKP Energetyka uruchomiła w lipcu ubr. Magazyn energii pracujący z siecią 3 kV DC wykorzystujący ogniwa litowo-jonowe – to największa tego typu instalacja dedykowana kolei. 

Docelowo PKP Energetyka chce mieć 300 magazynów energii w całym kraju. Umożliwi to na szeroką skalę zastosowanie energii odnawialnej do zasilania pociągów i poprawi bezpieczeństwo energetyczne kraju. Spółka ta inwestuje też w innowacyjny system magazynowania energii wykorzystujący „zielony wodór” wytwarzany w procesie elektrolizy zasilanej energią pochodzącą ze słońca. Instalacja rozpocznie działania już w przyszłym roku. 

Kolej już teraz umożliwia realizację zeroemisyjnego przewozu towarów i ludzi co przyczynia się do zmniejszenia zużycia surowców energetycznych. Z tego powodu, jak wskazują organizacje branżowe takie jak Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo—Kolejowych, w unijnych planach oprócz takich celów jak rozwój energetyki odnawialnej, czy poprawa efektywności energetycznej nie powinno zabraknąć strategicznego celu przesunięcia modalnego w transporcie z dróg na koleje. Modernizacje infrastruktury liniowej i terminalowej również mogą przyczynić się do oszczędności energii w skali całego sektora logistycznego. 

Czytaj też: Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics. Przewoźnik podpisał umowę z PKP Energetyka

Do sfinansowania inwestycji w ramach planu REPowerEU uruchomiony będzie Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. Ponadto planowane jest także wsparcie w ramach funduszy spójności, instrumentu Łącząc Europę (CEF), funduszu innowacyjności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i inne środki unijne jak i krajowe. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close