Rosja chce rozwijać korytarz transportowy do Iranu przez Azerbejdżan
Tranzyt rosyjskich towarów na Międzynarodowym Korytarzu Północ — Południe (INSTC) przez Azerbejdżan i Iran wzrósł o 98% od początku br. Równocześnie wymiana handlowa między Rosją a Azerbejdżanem wzrosła o 22% w tym czasie — poinformował premier Azerbejdżanu Ali Asadow.

Rosja i Azerbejdżan od kilku lat rozwijają intermodalny korytarz liczący 7200, który łączy St. Petersburg z irańskimi portami, skąd ładunki mogą być transportowane do i z Indii i innych państw południowej Azji. Azerowie chcą by Baku położone na skrzyżowaniu INSTC oraz Korytarza Transkaspijskiego łączącego Chiny i Azję Środkową z Turcją i Unią Europejską stało się jednym z najważniejszych hubów logistycznych Eurazji.
Do niedawna jednak rozwój korytarza INSTC przebiegał powoli, co wynikało z zapóźnień infrastrukturalnych, w tym zwłaszcza braku połączenia kolejowego między Azerbejdżanem a Iranem. Sytuacja zmieniła się po agresji militarnej Rosji na Ukrainę i wprowadzeniu w reakcji na nią sankcji gospodarczych przez Unię Europejską. Moskwa próbuje poszukiwać nowych rynków i partnerów gospodarczych. Zacieśniła współpracę m.in. z Iranem, który również objęty jest zachodnimi sankcjami z powodu łamania praw człowieka. Moskwa liczy, że dzięki rozwojowi współpracy gospodarczej z południową Azją uniknie uzależnienia politycznego od Chin, które jako główny odbiorca rosyjskich surowców mogą narzucać niskie ceny na towary importowane od północnego sąsiada.
Deklaracja polityczna
Korytarz INSTC jest zatem projektem polityczno — biznesowym. Rosja i Azerbejdżan zapowiadają inwestycje w infrastrukturę na tym szlaku. O możliwej współpracy rozmawiali niedawno politycy z obu krajów. — Podczas spotkania, które odbyło się 17 listopada szefowie rządów omówili najpilniejsze kwestie dotyczące współpracy handlowej, gospodarczej i inwestycyjne. Michaił Miszustin i Ali Asadow dużą uwagę poświęcili wdrożeniu wspólnych projektów w obszarach transportu, energii i innych dziedzinach — skomentowało biuro prasowe rosyjskiego rządu.
Choć dynamika wzrostu wolumenu towarów wysyłanych tranzytem z Rosji przez Azerbejdżan wydaje się imponująca, to trzeba pamiętać, że wzrost ten startował z niskiego poziomu. W ubiegłym roku uruchomiono dopiero w czerwcu pierwszy pociąg na korytarzu INSTC z Finlandii do Indii. Dla Azerbejdżanu znacznie bardziej perspektywiczny jest rozwój korytarzy intermodalnych wschód — zachód. Kraj ten współpracuje zarówno z Chinami jak i Unią Europejską. Wojna w Ukrainie stała się w ostatnich miesiącach impulsem do rozwoju usług intermodalnych na Magistrali Transkaspijskiej.
Czytaj też: Kazachstan, Gruzja i Azerbejdżan powołają spółkę do obsługi transportu na Korytarzu Transkaspijskim