Partnerzy portalu

Rosja chce rozwijać korytarz transportowy do Iranu przez Azerbejdżan

Tranzyt rosyjskich towarów na Międzynarodowym Korytarzu Północ — Południe (INSTC) przez Azerbejdżan i Iran wzrósł o 98% od początku br. Równocześnie wymiana handlowa między Rosją a Azerbejdżanem wzrosła o 22% w tym czasie — poinformował premier Azerbejdżanu Ali Asadow.

fot. ADY Container

Rosja i Azerbejdżan od kilku lat rozwijają intermodalny korytarz liczący 7200, który łączy St. Petersburg z irańskimi portami, skąd ładunki mogą być transportowane do i z Indii i innych państw południowej Azji. Azerowie chcą by Baku położone na skrzyżowaniu INSTC oraz Korytarza Transkaspijskiego łączącego Chiny i Azję Środkową z Turcją i Unią Europejską stało się jednym z najważniejszych hubów logistycznych Eurazji. 

Do niedawna jednak rozwój korytarza INSTC przebiegał powoli, co wynikało z zapóźnień infrastrukturalnych, w tym zwłaszcza braku połączenia kolejowego między Azerbejdżanem a Iranem. Sytuacja zmieniła się po agresji militarnej Rosji na Ukrainę i wprowadzeniu w reakcji na nią sankcji gospodarczych przez Unię Europejską. Moskwa próbuje poszukiwać nowych rynków i partnerów gospodarczych. Zacieśniła współpracę m.in. z Iranem, który również objęty jest zachodnimi sankcjami z powodu łamania praw człowieka. Moskwa liczy, że dzięki rozwojowi współpracy gospodarczej z południową Azją uniknie uzależnienia politycznego od Chin, które jako główny odbiorca rosyjskich surowców mogą narzucać niskie ceny na towary importowane od północnego sąsiada.

Deklaracja polityczna

Korytarz INSTC jest zatem projektem polityczno — biznesowym. Rosja i Azerbejdżan zapowiadają inwestycje w infrastrukturę na tym szlaku. O możliwej współpracy rozmawiali niedawno politycy z obu krajów.  — Podczas spotkania, które odbyło się 17 listopada szefowie rządów omówili najpilniejsze kwestie dotyczące współpracy handlowej, gospodarczej i inwestycyjne. Michaił Miszustin i Ali Asadow dużą uwagę poświęcili wdrożeniu wspólnych projektów w obszarach transportu, energii i innych dziedzinach — skomentowało biuro prasowe rosyjskiego rządu.

Choć dynamika wzrostu wolumenu towarów wysyłanych tranzytem z Rosji przez Azerbejdżan wydaje się imponująca, to trzeba pamiętać, że wzrost ten startował z niskiego poziomu. W ubiegłym roku uruchomiono dopiero w czerwcu pierwszy pociąg na korytarzu INSTC z Finlandii do Indii. Dla Azerbejdżanu znacznie bardziej perspektywiczny jest rozwój korytarzy intermodalnych wschód — zachód. Kraj ten współpracuje zarówno z Chinami jak i Unią Europejską. Wojna w Ukrainie stała się w ostatnich miesiącach impulsem do rozwoju usług intermodalnych na Magistrali Transkaspijskiej.  

Czytaj też: Kazachstan, Gruzja i Azerbejdżan powołają spółkę do obsługi transportu na Korytarzu Transkaspijskim

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close